SteamRollers

Geplaatst door

1-5 spelers
30-45 minuten
Auteur: Mark Gerrits
Uitgever: Stronghold Games (2015)

Het spel…

Treinenspellen vormen een heel apart genre in de spellenwereld. Op Boardgamegeek zijn er alleen al meer dan 1300 geregistreerd. Zou dat komen doordat mannen van oudsher oververtegenwoordigd zijn in de spellenwereld in combinatie met de interesse van sommige mannen voor treinen? Het zou me niets verbazen. Ook SteamRollers is een spel dat één en al mannelijke treinlijkheid uitademt. Op de doos rijdt een stoomtrein door een ruig Amerikaans landschap en er staat een echte man voor op de locomotief (geen idee wat hij daar doet).

SteamRollers is een roll & write spel waarin de spelers op hun eigen blaadje treinroutes gaan aanleggen. Vervolgens gaan ze over aangelegde routes goederen vervoeren om daar punten mee te scoren. Op het midden van de tafel ligt een bord met daarop de kaart die ook op de blaadjes van de spelers staat. Het bord is in zes gebieden onderverdeeld (aangegeven met verschillende kleuren en een dobbelsteen-waarde). In ieder gebied is een hoofdstad waar aan het begin van het spel een aantal goederen (gekleurde blokjes) wordt neergelegd. De goederen moeten naar de hoofdstad in dezelfde kleur gebracht worden.

Het spel bestaat uit rondes. In een ronde gooit een (wisselende) startspeler met een aantal (gewone) witte dobbelstenen en een zwarte dobbelsteen waar spoor op staat. Om de beurt kiezen de spelers een witte dobbelsteen uit en voeren daarmee een actie uit. Allereerst kan je in het gebied met dezelfde dobbelsteenwaarde een stukje spoor tekenen (waarbij je mag kiezen uit de routes die op de zwarte dobbelsteen staan). Ten tweede kan je je locomotief upgraden zodat hij verder kan rijden. Ten derde kan je een speciale actietegel pakken die je een eenmalig of permanent voordeel geeft (bijvoorbeeld zelf de waarde van de witte dobbelsteen bepalen). Ten slotte kun je van de hoofdstad met dezelfde dobbelwaarde één goed over je spoor transporteren naar de gewenste stad (dan moet je locomotief natuurlijk wel sterk genoeg zijn). Dit levert punten op.

Het spel is afgelopen als op twee steden geen blokjes meer liggen te wachten op vervoer. Bovenop de punten die de spelers gescoord hebben voor het vervoer van blokjes, krijgen ze nog punten voor aangelegde routes, de sterkte van hun locomotief en strafpunten voor de actietegels die ze voor zich hebben liggen (hoe beter de actie, hoe meer strafpunten). De speler met de meeste punten wint.

In de doos worden ook al meteen een aantal kleine uitbreidingen meegeleverd waarmee je het spel een klein beetje kan veranderen. Denk aan opdrachtkaarten die je punten opleveren als je de aangegeven goederen hebt vervoerd.

…en de waardering

Ik ben duidelijk niet de doelgroep van dit spel, treinen en het vervoeren van goederen laten me tamelijk koud. De afbeelding op de doos stoot me dan ook eerder af dan dat hij me overhaalt om dit spel uit de kast te trekken. Het is echt een spelthema met en voor mensen met baard(groei).

Maar als ik me daar even over heen zet, dan is dit nog best een aardig spelletje om te doen. Het werkt allemaal prima en je bent lekker bezig om sporen aan te leggen. Je staat daarbij voor de keus of je korte routes aanlegt en dan telkens een paar puntjes pakt of dat je langere routes gaat maken die meer punten opleveren (zowel voor het vervoer van goederen als achteraf voor je aangelegde routes), maar waarbij je wel het risico loopt dat de blokjes al vervoerd zijn voordat jij een keer je netwerk hebt aangelegd en je locomotief voldoende hebt opgewaardeerd. Je moet dus een beetje in de gaten houden wat andere spelers doen waardoor er ook nog wat speler-interactie is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.