1-4 spelers
45-120 minuten
Auteur: Jacob Fryxelius en Daniël Fryxelius
Uitgever: Intrafin (2023)
Het spel…
Terraforming Mars is een heerlijk spel om te doen, maar heeft een groot probleem: het duurt nogal lang. Je kan er rustig een twee tot vier uur voor uittrekken, afhankelijk van het aantal spelers. Hoe leuk ik het spel dus ook vind, het komt zelden op tafel. Op Spiel werd dit jaar de dobbelversie van Terraforming Mars gepresenteerd. De makers hebben met dit spel geprobeerd om het speelplezier van Terraforming Mars in een korter spel te stoppen. Dat klonk mij als A Space Odyssey (of te wel muziek) in de oren.
Het doel in deze dobbelversie is nog steeds om Mars leefbaar te maken. Nou ja, bijna leefbaar dan. In plaats van dat je de drie kritieke grenzen (zuurstof, temperatuur en de aanwezigheid van water) moet bereiken, stopt het spel al als je twee van de drie hebt aangetikt.
De grondstoffen uit het reguliere spel zijn vervangen door dobbelstenen. Er zijn vijf kleuren dobbelstenen en op iedere dobbelsteen staan drie verschillende symbolen. De dobbelstenen kan je (als ze op de goede kant liggen) inzetten om projecten uit te voeren op Mars. Denk aan het verhogen van de temperatuur, het aanleggen van een oceaan, het bouwen van een bos of het bouwen van eens stad. Of je kan een kaart uit je hand bouwen. Net als in het gewone stapel zit er een flinke stapel bij het spel waardoor je iedere keer voor andere keuzes wordt gesteld. Iedere kaart levert een andere combinatie van punten en/of andere voordeeltjes op.
De belangrijkste verandering in het spel is dat de structuur anders is. In dit spel mag iedere speler iedere beurt opnieuw kiezen of hij of zij wil produceren of acties uitvoeren. Als je kiest voor produceren, dan leg je zo veel kaarten af als je wilt en dobbelstenen tot dat je er drie van over hebt. Daarna trek je vijf nieuwe kaarten en pak je de dobbelstenen waar je op basis van je start corporation en eventuele later gebouwde upgrades recht op hebt. Daarna gooi je de dobbelstenen en klaar ben je om in volgende beurten acties uit te gaan voeren.
Als je kiest voor een actie-ronde dan bestaat die uit twee delen. Eerst mag je een hulpactie uitvoeren. Denk aan het mogen pakken van één extra dobbelsteen (en die dan gooien), het mogen omdraaien van een dobbelsteen (maar daar moet je wel een dobbelsteen voor betalen) of het trekken van twee extra kaarten (ook dit kost weer een dobbelsteen). En daarna ben je toe aan het echte werk, zoals het bouwen van kaarten, oceanen, bossen, steden, etc.
En zo spelen de spelers net zo lang door tot twee van de drie hoofddoelen zijn bereikt. Daarna krijgen alle spelers nog één laatste beurt en dan kunnen de punten geteld worden. Wie dan de meeste punten heeft, wint het spel.
…en de waardering
De makers zijn niet helemaal geslaagd in hun missie om hier een hele snelle versie van Terraforming Mars van te maken. Volgens de doos zou je dit spel in drie kwartier moeten kunnen spelen, maar dat is mij nog niet gelukt. Zeker als mensen het spel voor het eerst doen, ze in enige mate last van AP hebben en je met volle bezetting speelt, dan gaat de speelduur eerder richting de twee uur. Dat is nog steeds een flink stuk korter dan Terraforming Mars zelf, maar echt te lang om van een kort spel te spreken.
Missie mislukt dus? Dat wil ik zeker niet zeggen. Met het speelplezier zit het namelijk wel goed. Aan het begin van het spel kan je nog niet zo veel, maar hoe verder je komt, hoe meer je kan en hoe sneller alles gaat. Na een paar rondjes begint iedereen door te krijgen hoe alles werkt en gaan beurten lekker snel.
Uiteindelijk vind ik Terraforming Mars net wat bevredigender dan deze dobbelversie en misschien is dat wel omdat je nog meer tijd hebt om van alles op te bouwen en tot bloei te brengen. De dobbelversie is ook leuk, maar net als ik lekker op stoom begin te komen is het al klaar. Dus vandaar dat ik deze versie net een pionnetje minder geef, maar dat is nog steeds een hele dikke voldoende.