Tsuro

Geplaatst door

2-8 spelers
20-30 minuten
Auteur: Tom McMurchie
Uitgever: WizKids (2005)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel …

Tsuro is een spel dat zijn inspiratie uit het mystieke oosten haalt. De draak en de feniks worden als bewakers en gidsen van het levenspad in dit spel gebruikt om een route op een spelbord te symboliseren. Volgens de spelregels vertegenwoordigd Tsuro de aloude zoektocht naar verlichting!

Dat lijkt me wat ver gaan voor een spel, maar de prachtige doos en vormgeving draagt zeker bij aan het creƫren van een bepaalde sfeer. Alle spelers beginnen met hun drakensteen (jammer dat deze van plastic zijn en niet van speksteen) bij een lijn aan de rand van het speelbord. Iedere speler heeft drie tegels in handen waarop de vervolgroute van vier lijnen lopen. Vanuit iedere positie op het bord vertrekken altijd vier paden. Zodra een tegel aangelegd wordt en een route waar een speler zich bevind verlengd wordt, loopt de speler met zijn steen naar het eind van het pad. Eindigt de route van het bord, dan is de speler direct uit het spel. Wordt het pad verbonden met een ander pad dan moet ook hier de route tot aan het eind gevolgd worden. Kom je op je pad een andere speler tegen dan is het voor beiden het einde van het spel.

Iedere beurt legt een speler een nieuwe tegel direct aan zijn eigen steen. Vervolgens vult hij/zij zijn hand aan tot drie. Met meer spelers raken de kaarten op een gegeven moment op. De eerste speler die zijn hand niet aan kan vullen krijgt de draaktegel. Zodra een speler uit het spel valt mag de speler met de draaktegel als eerste een kaart pakken van deze speler. De speler die het langst op het bord blijft heeft het beste het pad van verlichting gevonden.

… en de waardering

Alles in dit spel is perfect vormgegeven bij het thema. De originele spelregels staan in een soort Chinese rol opgesteld en er zit zelfs een voorblad in de doos met een wijze les (“Build your Path through discovery and chance. Quiet your mind. Your journey begins here”). Het spelmechanisme doet vooral aan Metro denken, met de wegen die je moet verlengen. Jammer is dat het lijkt of bepaalde zaken net niet goed zijn uitgewerkt. De spelregels zijn onduidelijk. Vooral over de werking van de draaktegel. Een mailtje met de spelauteur moest hier uitsluitsel over geven. Vaak eindigt het spel met nog twee spelers op het bord die door het spelen van de laatste tegel beiden van het bord vallen, of dat een speler geen tegels meer heeft en dus niet kan. Gelijk spel? Met minder spelers komt het spel beter uit de verf dan met meer.

Prachtig om te zien, leuk om te spelen, maar als er net zo veel aandacht aan de regels en de laatste fase van het spel was besteed als aan de themaverwerking had er meer in gezeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *