3-4 spelers
90 minuten
Auteur: Cyril Demaegd
Uitgever:
Ystari
(2004)
Het spel …
Spiel is dé gelegenheid voor kleine uitgevers om hun spellen aan het grote publiek voor te stellen. Nergens kan je in zo’n korte tijd zoveel spellenliefhebbers bereiken. En deze spellenliefhebbers “praten” na afloop van het evenement na op de verschillende fora en websites die er over spellen zijn. Eén van de spellen die na afloop van Spiel 2004 veel positieve reacties ontlokte was Ys, een bied- en blufspel in de traditie van Morgenland.
Ys is in essentie een abstract bied- en blufspel. Het thema is zo vergezocht dat ik het helemaal achterwege laat als ik het spel uit leg. Op het spelbord staat een stad afgebeeld, die verdeeld is in vier wijken, die op hun beurt weer verdeeld zijn in drie gebieden (haven, markt en kasteel). Daarnaast is er buiten de stad nog een beursgebied waar de waarde van de verschillende soorten edelstenen wordt bepaald. Doel van het spel is om zoveel mogelijk geld te verdienen.
De spelers hebben allemaal dezelfde set met houten blokken met waardes variërend van 0 tot en met 4. Ieder van de vier rondes (die bestaan uit meerdere beurten) moeten de spelers beslissen hoe ze deze blokken gaan inzetten. Telkens als je aan de beurt bent moet je twee blokken in een van de gebieden van de stad of beurs plaatsen: één pion gesloten, de andere open. Zodra alle pionnen geplaatst zijn wordt er per gebied bepaald wie er het hoogst heeft ingezet en diegene krijgt dan de gunst die bij dat gebied hoort (actiekaarten, punten, edelstenen of invloed op de waarde van de edelstenen). Het aardige is dat nadat de gebieden in een wijk ieder apart zijn gewaardeerd, ze daarna ook nog samen worden gewaardeerd om te kijken wie er het sterkst is in de wijk zelf. De pionnen die in de stad worden ingezet tellen dus voor twee tellingen mee.
… en de waardering
De positieve commentaren die Ys heeft geoogst na Spiel 2004 zijn wat mij betreft helemaal terecht. Het is een uitstekend spel, waarin je iedere beurt op meer plaatsen pionnen wilt plaatsen dan mag. Ik vind het spel net een fractie minder leuk dan Morgenland. De belangrijkste reden hiervoor is dat Morgenland uitblinkt door het getrapte systeem: eerst voldoende edelstenen winnen om die vervolgens uit te geven aan artefacten. Dit systeem brengt heel veel spanning in het spel en dat mis ik bij Ys. Ook de thematische aankleding van Morgenland is beter gelukt. Maar dat neemt niet weg dat Ys een prima spel is dat van mij nog vaak op de tafel mag verschijnen.