Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft

Geplaatst door

1-5 spelers
90 minuten
Auteur: Rob Heinsoo, Peter Lee, Mike Mearls en Bill Slavicsek
Uitgever: Wizards of the Coast (2010)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Liefhebbers van het betere thematische spel kunnen wel eens mopperen op die saaie euro’s met hun uitgekauwde en onoriginele thema’s. Een kwestie van splinter en balk als je het mij vraagt, want een van de meest uitgekauwde spelideeën is wel dat van de ‘dungeoncrawl’. Dit zijn bordspelversies van bekende rollenspellen als Dungeons & Dragons, waar een speler het als spelleider opneemt tegen de rest, die als helden allerlei onderaards gespuis in de pan hakken.

Al ben ik een echte liefhebber van eurospellen, voor dungeoncrawls heb ik een zwak. Ze hebben wel duidelijke problemen, waarvan de wederspeelbaarheid de belangrijkste is. Als je een avontuur eenmaal gespeeld hebt is de spanning er af. Ook de noodzaak van een spelleider helpt niet altijd.

En daar komt Castle Ravenloft om de hoek kijken. Dit is een coöperatief spel, waarbij alle spelers samenwerken tegen het spelsysteem. Het spel biedt nog steeds verschillende scenario’s, maar het verloop van een scenario is iedere keer anders. In plaats van dat je met een vaste kaart speelt (zoals bijvoorbeeld bij HeroQuest of het D&D bordspel) ontdekken de spelers het bord beetje bij beetje door telkens weer nieuwe tegels aan te leggen. Het speelbord ziet er daardoor iedere keer weer anders uit.

Ook de monsters die je bestrijdt liggen niet vast, wat hetzelfde scenario meer variatie geeft. Het enige dat vaststaat is de winstconditie, waarvoor je vaak schatten moet zoeken of een ‘eindmonster’ moet verslaan.

Nog een belangrijk verschil met voorgangers is dat Castle Ravenloft de spelers dwingt om door te spelen. Als je ergens te lang wacht om op je gemak de monsters te verslaan stuurt het allemaal ellende op je af, zonder dat de overwinning dichterbij komt. Tempo maken is dus het devies.

… en de waardering

Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft is een geslaagde mix tussen een dungeoncrawl en het coöperatieve genre. Het spel doet zijn best om het je zo moeilijk mogelijk te maken. Ondanks de overdaad aan geluk is een goede planning en samenwerking van levensbelang, wil je het redden. Toch zal het eerder liefhebbers van fantasyspellen aanspreken dan fans van bijvoorbeeld Pandemie. In de eerste plaats is er natuurlijk het thema, in de tweede plaats zit niet iedereen te wachten op de overdosis aan toeval en chroom die Castle Ravenloft biedt. Dit is eerder een spel dat jou vermaakt dan dat je jezelf met het spel vermaakt. Maar wie een onderhoudend en pittige dungeoncrawl zoekt die niet een hele avond kost zit bij Castle Ravenloft goed. Het is mijn favoriet in het genre tot nu toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *