Architecten van het Westelijk Koninkrijk

Geplaatst door

TIP
1-5 spelers
60-90 minuten
Auteur: Shem Phillips en S.J. Macdonald
Uitgever: White Goblin Games (2024)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 8 Gemiddelde: 4.3]

Het spel…

Architecten van het Westelijk Koninkrijk speelt zich af in het de vroege middeleeuwen. Het land is nog leeg en dus is er alle ruimte om nieuwe gebouwen te gaan bouwen. De spelers zijn architecten die deze klus graag op zich nemen. Dat doen ze natuurlijk niet uit de goedheid van hun hart, maar om op te vallen bij de koning. In de strijd om aanzien zetten de architecten alle middelen in waar ze hun handen op kunnen leggen, zowel legale als illegale. En ze deinzen er zelfs niet voor terug om het onschuldige personeel van hun concurrenten op te laten sluiten in het gevang als ze daar een paar knaken mee kunnen verdienen.

Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een onvervalste werkverschaffer. Elke ronde sturen de spelers hun arbeiders op pad om nuttige dingen te doen, zoals grondstoffen verzamelen, nieuwe leerlingen werven, handelen in het Koninklijk Pakhuis en natuurlijk bouwen (dat levert de punten op waar het natuurlijk allemaal om te doen is). Maar naast deze eerlijke acties, kunnen de spelers hun werknemers ook naar de Zwarte Markt sturen om daar goedkoop aan wat waren te komen “die van de wagen waren gevallen”, of naar het belastingkantoor om daar de schatkist te plunderen. Of je goede of slechte acties kiest, is van invloed op je reputatie (die wordt bijgehouden op het loyaliteitsspoor). Aan het eind van het spel levert je positie op het loyaliteitsspoor je min- of pluspunten op. Tijdens het spel mag je bovendien bepaalde acties wel of niet kiezen afhankelijk van waar je staat (als je reputatie slecht is, word je niet toegelaten op de bouwplaats voor de kathedraal bijvoorbeeld).

Wat Architecten heel bijzonder maakt is de manier waarop met werkers wordt omgegaan. Je krijgt er aan het begin van het spel twintig. Elke ronde zet je er eentje in. En hoe meer werkers er op een locatie staan, hoe beter de actie is die je mag doen. Zo haalt je eerste werker één hout uit het bos, maar als je in een latere ronde er nog een werker naar toe stuurt dan halen ze samen twee hout op. En dit gaat gewoon verder, dus vijf werkers leveren ook vijf hout op. Het is daardoor heel aantrekkelijk om een actie gewoon heel vaak achter elkaar te doen.

Maar dat laten de andere spelers helaas waarschijnlijk niet gebeuren. Zij kunnen namelijk als actie kiezen om al jouw mannetjes  van een locatie gevangen te nemen om ze in een latere beurt af te leveren bij de gevangenis (en daar geld voor te scoren). Het is natuurlijk niet leuk als jouw mannen vast zitten, maar er kleeft ook een voordeel aan. Je kan namelijk één mannetje naar de deur van het gevang sturen om zijn maten te bevrijden. En die komen terug in jouw voorraad waardoor je ze weer in kan zetten. En dat is fijn, want eenmaal geplaatste mannetjes komen nooit zo maar terug. Het kan dus een snelle manier zijn om je voorraad werkers aan te vullen als er veel vast zitten. Het alternatief is dat je in plaats van zelf andere werkers te vangen, je je eigen groepjes van het bord haalt (dan hoeven ze niet langs de gevangenis).

…en de waardering

Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een erg leuke werkverschaffer die in een heerlijk hoog tempo wegspeelt (beurten gaan echt super snel waardoor de downtime heel beperkt is). Veel is business as usual: mannetje plaatsen, actie uitvoeren. Maar wat dit spel bijzonder maakt is dat je je workforce moet managen. Aan het begin van het spel heb je het gevoel dat al je poppetjes nooit opraken, maar op een gegeven moment begint je voorraad toch behoorlijk uitgedund te raken. En dan moet je echt even gaan nadenken over hoe je ze weer terug krijgt. Wie weet zitten er wat vast in het gevang en kan je ze met één actie terug halen. Maar als dat niet het geval is dan moet je ze zelf van het bord halen, maar waar haal je ze dan vandaan? Het is immers fijn om veel mannetjes ergens te hebben, want als je er dan nog één bij zet dan is de actie meteen heel sterk. Maar het voelt ook weer suf om een actie te besteden om maar een klein groepje terug te halen. En eigenlijk wil je het liefst ook nog de mannetjes van de anderen pakken om ze in een volgende beurt af te leveren bij het gevang  en zo wat extra geld op te strijken. Door deze dynamiek komt er een interessante laag boven op het beetje standaard spel waarbij je grondstoffen verzamelt om er gebouwen mee te bouwen. Tel daar nog het lekker hoge speeltempo bij op en je hebt wat mij betreft een topper te pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *