2-4 spelers
60-120 minuten
Auteur: Zé Mendes
Uitgever: Geronimo Games (2023)
Het spel…
De laatste jaren verschijnen er vooral bordspellen waar iedereen z’n eigen dingetje doet. Af en toe is er wel wat interactie, maar voor het grootste deel is iedereen lekker aan het optimaliseren. Serieuze bordspellen waar je eigenlijk vier of vijf spelers voor nodig hebt zijn zeldzaam, solovarianten schieten daarentegen als paddenstoelen uit de grond.
Daartegenover staan de wat agressievere spellen uit het zogeheten 4X-genre, wat staat voor Explore, Expand, Exploit, Exterminate. Zeker die laatste term maakt er geen geheim van: we spreken hier niet van medespelers, maar van tegenstanders die een kopje kleiner gemaakt moeten worden.
Brazil: Imperial is een mix tussen deze twee uitersten. Op een variabel bord begint ieder met een eigen bescheiden rijk, dat slechts uit een hoofdstad bestaat. Tijdens het spel breid je dat gestaag uit door eenheden te rekruteren die het bord verkennen, gebouwen te maken en steden te stichten. Al gauw kom je elkaar tegen en wordt de kans op conflicten steeds groter.
De beurten zijn in Brazil snel en overzichtelijk. Je kiest een actie, voert die uit en verplaatst eventueel een eenheid. Dat gaat allemaal vrij snel, en voor je het weet ben je alweer aan de beurt. De acties moet je wel goed plannen, omdat je nooit twee keer achter elkaar dezelfde uit mag voeren.
Aan het begin van het spel krijgt iedereen drie opdrachten, voor elk van de tijdperken een. Zodra iemand de opdracht van een tijdperk heeft vervuld, gaat het volgende in. Op het moment dat iemand de opdracht van het derde tijdperk heeft voltooid, eindigt het spel na afloop van die ronde. Alle spelers tellen hun punten en de speler met de meeste wint.
…en de waardering
Brazil: Imperial is een stevig spel voor de liefhebber van strategische spellen. Desondanks is het geen uitzonderlijk lang spel. Ook met vier spelers moet je dit zeker binnen twee uur kunnen spelen. Wat ook helpt is dat beurten lekker snel zijn. Er zijn geen acties die weer andere acties in gang zetten, of eindeloze administratieve handelingen.
Aan de andere kant is de interactie minder groot dan het spel doet vermoeden. Je kunt elkaar aanvallen, maar omdat eenheden op de juiste plaats krijgen veel tijd kost, de verdediger vaak in het voordeel is en de opbrengst van een aanval meestal bescheiden zul je snel geneigd zijn het er maar bij te laten. Interactie komt meestal neer op het als eerste inpikken van gebieden. Met meer spelers neemt de interactie wel duidelijk toe, waardoor Brazil het best tot z’n recht komt in de volle bezetting.
Dankzij de variatie in gebieden, de monarchen waar je het spel mee begint en de verschillende gebieden kent Brazil geen voorspelbaar verloop en kun je verschillende strategieën gebruiken om te winnen. Of het na tien potjes ook nog verrassend genoeg is moet nog blijken, maar hier kun je probleemloos een aantal avonden mee zoet zijn.