Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen

Geplaatst door

UITBREIDING
2-6 spelers
45-60 minuten
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: 999 games (2007)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Op de doos van de nieuwste uitbreiding van Carcassonne staat trots aangegeven dat dit al weer de vijfde uitbreiding is. In Duitsland ligt naar verwachting dit najaar zelfs al de zevende uitbreiding in de winkel. En dat zijn dan alleen nog maar de grote uitbreidingen, de drie kleine uitbreidingen en de vier spin-ofs zijn niet eens meegerekend. Er lijkt dus geen eind te komen aan de wereld die Carcassonne heet. Persoonlijk begin ik wel een beetje last te krijgen van Carcassonne-moeiheid, maar de nieuwsgierigheid won het toch ook deze keer weer.

In Burgemeesters en Abdijen worden naast een aantal nieuwe landschapstegels met slechts wat kleine variaties op de oude tegels drie nieuwe elementen aan het spel toegevoegd: burgemeesters, abdijen, boerderijen en wagens.

De burgemeesters voelen zich alleen thuis in steden met schildjes want daar ontlenen ze hun (eigen?)waarde aan. Een burgemeester is zo sterk als het aantal schildjes in een stad. De burgemeester is daarmee bij uitstek geschikt om de macht in grote steden over te nemen.

De wagens mogen ingezet worden op wegen, steden en kloosters en tellen als een gewone horige. Maar als de weg, stad of klooster waar de wagen op staat wordt afgebouwd, dan mag je de wagen onmiddellijk weer inzetten op een direct aangrenzende onafgebouwde stad/weg/klooster. De wagen komt dus erg goed tot zijn recht op wegen die vaak worden afgesloten maar bijna altijd wel onafgebouwde aftakkingen hebben.

Met een boerderij kan je flink invloed uitoefenen op weilanden. Zodra je een boerderij in een weiland bouwt, worden alle boeren die daar liggen terug naar huis gestuurd (ze krijgen nog wel de volle mep aan punten die ze op het eind van het spel anders zouden krijgen). Als later andere weilanden aan een weiland waar een boerderij in staat groeien, dan worden ook de boeren die daar liggen naar huis gestuurd, maar zij krijgen nog maar 1 punt per stad in hun verzorgingsgebied.

De abdijen tenslotte zijn fiches waarop een abdij staat afgebeeld. De abdijen mogen alleen gebouwd worden op plaatsen waar een lelijk gat in het spelbord is ontstaan (dus aan vier kanten omsloten door andere tegels). De abdij bouwt alles wat op het gat uitkwam netjes af en telt zelf als een klooster en levert dus vaak lekker veel punten op.

Wat ik heel positief vindt aan de vormgeving van het spel is dat op de tegels een klein symbooltje staat waaraan je kan zien dat ze van de uitbreiding afkomstig zijn. Dit hadden ze wel eerder mogen bedenken en doen! Ik heb op de andere uitbreidingen zelf maar met een letter op de achterkant gezet tot welke uitbreiding ze horen. Het is per slot van rekening zo ongeveer ondoenlijk aan het worden om met alle uitbreidingen tegelijkertijd te spelen (of je moet op de grond gaan zitten).

… en de waardering

Ik heb me er echt even toe moeten zetten om weer een nieuwe uitbreiding te gaan spelen. Maar na het eerste potje had ik er weer helemaal zin in en heb ik het spel meteen nog een paar keer met plezier gedaan. De uitbreiding voegt niet heel veel toe, maar is wel een leuke variatie op een goed spel. Carcassonne-liefhebbers zullen zeker plezier hebben van deze uitbreiding, maar verwacht geen transformatie die het spel naar een heel nieuw niveau tilt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *