1-5 spelers
15-30 minuten
Auteur: Stefan Feld en Christoph Toussaint
Uitgever: Ravensburger (2017)
Het spel…
The Castles of Burgundy is een vaste kracht in de top 10 van de Spellengek top 100 die we elk voorjaar organiseren. In dit spel kies je elke ronde twee dobbelstenen uit die bepalen welke tegels je mag pakken en waar je die mag plaatsen op je regio-bord. Hiermee vul je gebiedjes en daardoor scoor je bonusjes en punten. Het is dus een bordspel waarin de dobbelstenen een hele centrale rol innemen. Tot mijn verbazing is er ook een The Castles of Burgundy: The Dice Game. Wat zou dat dan voor spel zijn?
The Castles of Burgundy: The Dice game hadden ze wat mij betreft beter The Castles of Burgundy: roll & write kunnen noemen want dat dekt de lading een stuk beter. In dit spel ga je namelijk op basis van de dobbelstenen vakjes afkruisen op een eigen briefje. Er zitten vier verschillende briefjes op het blok voor wat variatie in het spel.
Op het briefje staat je eigen hertogdom. Het is aan jou om dat tot bloei te brengen en zo de meeste punten te winnen in dit spel. In je hertogdom staan verschillende gekleurde zeshoekige velden die staan voor verschillende soorten gebieden, zoals zilvermijnen, weides voor dieren, havens om vanuit te handelen, kloosters en steden.
Iedere ronde gooit iemand de vijf dobbelstenen. Op een daarvan staan zandlopertjes. Je kruist op een speciaal tijdspoor net zo veel zandlopers af als er gegooid zijn. Als het spoor vol is, dan is de ronde afgelopen. En na drie rondes is het spel afgelopen.
Op twee andere dobbelstenen staan gekleurde vakken en op de laatste twee dobbelstenen staan getallen. Van deze vier dobbelstenen kiezen alle spelers tegelijkertijd een gekleurde en cijfer exemplaar uit en kruisen het bijbehorende vakje op hun velletje af. Je moet er daarbij wel voor zorgen dat je altijd een vakje afkruist naast een vakje wat al eerder afgekruist is. En verder mag je voor sommige kleuren alleen bepaalde getallen gebruiken (voor zilvermijnen heb je bijvoorbeeld een 3 of een 4 nodig en voor havens een 5 of een 6).
Iedere keer dat je een aaneengesloten groep vakjes van dezelfde kleur vol maakt, scoor je punten. Hoe eerder je dat in het spel doet en hoe groter de groep is, hoe meer punten je krijgt. Daarnaast levert iedere kleur ook een eigen bonus op. Een groepje zilvermijnen leveren bijvoorbeeld een zilver op die je kan inzetten om later in het spel in één beurt zelfs twee vakjes te mogen afstrepen. En oranje stadsgebieden leveren een werker op die je later inzetten om zelf het getal te mogen bepalen wat je wilt gebruiken. Als je alle vakjes in een kleur hebt afgestreept dan scoor je daarvoor nog extra punten.
…en de waardering
Ik vind dat Castles of Burgundy: The Dice Game er op het eerste gezicht best aardig in slaagt om de essentie van het bordspel te benaderen. Net als in het origineel probeer je gebiedjes vol te krijgen en moet je daarbij kiezen op welke gebieden je gaat richten. Op die manier scoor je voordeeltjes die je vervolgens in kan zetten om jezelf verder vooruit te helpen. In het bordspel is dat een hele leuke uitdaging waar je nooit alles kan bereiken wat je wilt, maar (als je een beetje je best doet) wel veel.
En daar gaat het mank in deze roll & write variant. Het spel is voor mijn gevoel te snel afgelopen en daardoor lukt het niet om een bevredigend aantal doelen te bereiken. Je krijgt echt wel wat af, maar niet in dezelfde bevredigende mate als het bordspel. Verder mis ik de interactie van het bordspel waar je tegels pakt uit een gezamenlijke pool en je er dus ook op moet letten wat de ander doet. En daardoor vind ik een potje The Castles of Burgundy: The Dice Game best prima, maar loop ik er niet echt warm voor. Zoals wel vaker haalt helaas deze opvolger dus niet het extreem hoge niveau van de beroemde voorganger. Het is een prima spelletje voor een keertje, maar het mist de wow-factor die het bordspel tot een van de populairste spellen ooit heeft gemaakt.