2-4 spelers (vanaf 10 jaar)
30 minuten
Auteur: Fabien Gridel en Yoann Levet
Uitgever: Geronimo Games (2024)
Het spel…
Het was dominee Groenewoud, met een touw in de balzaal! Of je het nu gespeeld hebt of niet, je weet ongetwijfeld dat dit over Cluedo gaat. Het deductiespel in de vorm van een moordmysterie is een terechte klassieker in het spellenpantheon. Jaren later volgde het al even leuke Mysterie van de Abdij en inmiddels hebben we Kronologic: Paris 1920.
De actie is verplaatst van een Engels landhuis naar de Parijse opera van ruim een eeuw geleden, het idee is hetzelfde. Aan de spelers de taak om als eerste dader, plaats delict en tijdstip aan te wijzen van het gepleegde misdrijf. Er zijn drie soorten misdrijven, met elk vijf verschillende scenario’s van oplopende moeilijkheidsgraad.
Aan het begin van het scenario krijgen de spelers een plattegrond te zien van de opera, met de locaties van de zes verschillende personages om één uur. De personages verplaatsen zich gedurende de dag en met het krijgen van aanwijzingen en logisch redeneren moet je het raadsel oplossen.
Aanwijzingen krijg je door een kaart van een kamer onder een tegel van een personage of tijdstip te leggen. In die tegels zitten twee gaten: een laat de informatie zien die je met iedereen moet delen, de andere aanwijzing is alleen voor jou bestemd. Zo kun je bijvoorbeeld laten weten dat er om drie uur twee mensen in de foyer waren, maar weet alleen jij dat de chauffeur daar een van was.
Informatie noteer je in het geheim op je eigen plattegrond van de opera. Zodra je denkt de oplossing te hebben, mag je jouw vermoeden vergelijken met het scenarioboekje. Klopt het, dan heb je gewonnen. Zo niet, dan lig je uit het spel en moet je de winst aan een ander laten. Was het toch de barones om vier uur op het podium.
…en de waardering
Met het succes van verschillende escaperoomspellen lijken ook deductiespellen weer in de lift te zitten. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, want ik houd er erg van. Kronologic is een geslaagd spel in dit genre, niet in het minst door de setting en de vormgeving. Een ouderwets moordmysterie spreekt nu eenmaal meer tot de verbeelding dan het lokaliseren van een onbekende planeet of de volgorde van drie cijfertjes.
Ook speltechnisch zit het goed in elkaar. De regels zijn simpel, de uitdaging zit vooral in het overzichtelijk bijhouden van de informatie die je krijgt. Daar komt de plattegrond erg van pas.
Een mogelijk nadeel is dat het spel ‘slechts’ vijftien scenario’s kent. Als je die allemaal hebt gespeeld is het spel als het ware klaar. Maar met die vijftien ben je wel even bezig en het is onwaarschijnlijk dat je ze allemaal onthoudt, zodat je ze vermoedelijk wel vaker kunt spelen. En als je er toch klaar mee bent, kun je je nog storten op de aangekondigde opvolgers Cuzco 1450 of Babylon 2500.