Celtica

Geplaatst door

1-5 spelers
30-45 minuten
Auteur: M. Kiesling en W. Kramer
Uitgever: Ravensburger (2006)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 2]

Het spel …

Al doen de doos en de illustraties anders vermoeden, Celtica is na That’s Life! Het tweede familiespel dat Kramer en Kiesling voor Ravensburger ontworpen hebben. Deze keer wel een spel met een duidelijk thema: Ierland in de 11e eeuw waar Kelten vechten voor hun land met behulp van druïden. In de spelelementen is dit verder niet uitgewerkt, het gaat puur om de plaatjes, die dan ook erg sfeervol zijn.

Vijf druïden moeten een tocht afleggen door het land. De druïden behoren niet toe aan een bepaalde speler maar kunnen allemaal door alle spelers verplaatst worden met behulp va druïdenkaarten. Per beurt mag je een aantal kaarten in dezelfde kleur spelen. Zoveel stappen mag je de bijbehorende druïde verplaatsen. Op het bord zijn verschillende soorten velden: heilige plaatsen waar een speler een extra druïdenkaart krijgt, vindplaatsen in de vorm van kloosters dorpen en kastelen waar stukken van het amulet te vinden zijn en ruines waar stukken amulet ingeleverd moeten worden. Er zijn namelijk tien magische amuletten zoek. Deze amuletten bestonden allen uit 8 identieke delen en een uniek smeedwerk in het midden. Wie aan het eind van het spel de meeste complete amuletten heeft (of het verst is gekomen) wint het spel. Naast het speelbord liggen een aantal amuletstukken open waaruit je kunt kiezen als je een druïde naar een vindplaats gestuurd hebt. Bij alle velden is het duidelijk wat de consequenties zijn als je een druïde hier laat eindigen, geen verassingen bij het uitspelen van kaarten. Iedere beurt krijg je 5 kaarten die je allemaal uitgespeeld moet hebben voor het eind van de ronde. Ook extra druïdenkaarten kan je niet bewaren voor een volgende ronde.

Als je de pech hebt om een druïde naar een burcht met Vikingen gestuurd te hebben moet je amuletstukken inleveren. Als troost krijg je wel een beleveniskaart die je in kan zetten als extra druïdenkaart of kan bewaren voor aan het eind van het spel om extra amuletstukken te krijgen of stukken te ruilen.

… en de waardering

Verwacht geen hoogdravend spel door de auteurs in combinatie met de doos, het is een echt familiespel met een aanzienlijke geluksfactor. Je bent erg afhankelijk van de kaarten die je krijgt en de amuletten die open liggen. Daartegenover heb je wel genoeg ruimte om invloed uit te oefenen door amuletstukken weg te nemen die een andere speler hard nodig heeft, of bijvoorbeeld door je druïdenkaarten slim in te zetten. Voor families dus heel geschikt, ik zou zeggen dat het vanaf 8 jaar goed te spelen moet zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *