2-7 spelers
300-480 minuten
Auteur: Francis Tresham
Uitgever:
Gibson Games
(1980)
Het spel …
Civilization is een ware klassieker. Dit spel gaat al enkele decennia mee, en heeft menig gedaanteverwisseling ondergaan. Het viel lang onder de hoede van Avalon Hill, dat vooral bekend is om de grote hoeveelheid wargames die het publiceert. Al speelt oorlog in Civilization zeker een rol, doel van het spel is niet het elimineren van de tegenstanders. Dat is namelijk het ontwikkelen van een beschaving (hoe kan het ook anders).
Het bord stelt het oostelijke Middellandse Zeegebied met het Nabije Oosten voor. Iedere speler kiest een eigen beschaving en plaatst een bevolkingsfiche op het bord. Elke beurt groeit de bevolking, zodat de beschavingen een steeds groter gedeelte van het bord innemen. Als er genoeg bevolking is, kun je steden bouwen. Steden zijn erg belangrijk in het spel: zij leveren handelskaartjes, die je nodig hebt om je beschaving te ontwikkelen. Hoe meer steden je hebt, des te meer en verfijndere handelswaren je krijgt. Je kunt ze ruilen met je medespelers, om je zo te specialiseren in bepaalde goederen. Hoe verder je gespecialiseerd bent, des te meer punten je handelskaarten waard zijn. De punten gebruik je om beschavingskaarten te kopen, die bepaalde voordelen leveren en nodig zijn voor de overwinning.
Met de handelskaarten komen ook de rampen. Na een tijd zijn de handelskaarten van een of meer soorten op en vinden er rampen plaats, die soms desastreuze gevolgen hebben. In dit stadium van het spel zijn de grenzen van de groei bereikt en vinden veel grensconflicten tussen de spelers plaats. Hoe verder je in het spel raakt, des te meer last je krijgt van je medespelers, en zij van jou. Het spel is afgelopen zodra een speler een bepaald aantal punten heeft. Dit totaal verschilt per beschaving: beschavingen die een gunstiger startpositie hebben, moeten ook meer punten halen voor de overwinning.
… en de waardering
Door het volledig ontbreken van het toevalselement is Civilization een 100%-strategiespel. In sommige spellen resulteert dat in een voorspelbaar spelverloop, maar dat is met Civilization niet het geval. Doordat niemand over volledige informatie beschikt, zul je af en toe moeten gokken, en de keuzes die je moet maken zijn complex genoeg om voor veel variatie te zorgen. Al is de ontwikkeling van je eigen beschaving hoofddoel van het spel, het feit dat iedereen boven op elkaars lip zit, zorgt voor veel interactie in het spel. Civilization zou ik graag vaker willen spelen, ware het niet dat het zo verschrikkelijk lang duurt. Het optimale aantal spelers is zes of zeven, maar reken dan zeker op twee volle dagen speeltijd (en hoofdpijn). Dit is een ernstige belemmering voor de speelvreugde, zodat ik het slechts twee pionnen kan geven. Mocht je dat geen bezwaar vinden, dan verdient Civilization zeker vier of vijf pionnen.
Ik heb mijn tijd er niet voor over om dit spel te spelen, en dat zegt genoeg….