Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated

Geplaatst door

2-4 spelers
90-150 minuten
Auteur: Andy Clautice en Paul Dennen
Uitgever: Renegade Game Studio’s (2019)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Al het goede komt in drieën en dus zijn de voortekenen gunstig voor het spel dat ik in deze recensie ga bespreken. Clank! Legacy: Acquisitions Incorporated is namelijk een hele lange naam voor een spel waarin drie succesnummers samen komen. Clank! verwijst naar het gelijknamige deckbuilderspel waarin avonturiers in grotten op zoek gaan naar schatten en moeten proberen daarbij niet te veel herrie (Clank!) te maken omdat dat onheil over hen afroept. Legacy verwijst naar het genre spellen waarin je meerdere spellen achter elkaar speelt en waarin het spel zich ontwikkelt doordat je blijvend dingen verandert door bijvoorbeeld stickers te plakken, op het spelmateriaal te schrijven of dingen te vernietigen. En Acquisitions Incorporated ten slotte verwijst naar een onder Dungeons & Dragons fans populaire podcast waarin het populaire rollplaying spel Dungeons & Dragons wordt gespeeld.

Start hand

In Clank! Legacy zijn de spelers avonturiers die weer eens op zoek gaan naar fame & fortune. En dat doen ze op een manier die Clank!-spelers heel bekend zal voorkomen. Op het bord staan allemaal wegen en ruimtes afgebeeld en in sommige ruimtes liggen schatten of andere kostbaarheden. Alle spelers beginnen met een klein deck met kaarten. Dit deck bouw je in de loop van het spel uit om zo steeds meer te kunnen. Er zijn kaarten waarmee je kan lopen, kan vechten (met monsters), waarmee je nieuwe (betere) kaarten kan kopen en kaarten die de gevreesde Clank! (herrie) veroorzaken. Het doel van het spel is om met je avonturier over het bord te gaan lopen, daar schatten verzamelen en terug te komen naar het beginpunt voor je bezwijkt aan de gezondheidsschade die je hebt opgelopen doordat bad guys je te grazen hebben genomen nadat je je positie kenbaar hebt gemaakt door de herrie die je gemaakt hebt. De avonturier die dan de meeste punten heeft verzameld door onder andere waardevolle schatten te verzamelen, wint het spel.

Het Legacy-materiaal

Maar Clank! Legacy is natuurlijk veel meer dan een gewone Clank!-variant. Het is immers een Legacy-spel. Dat betekent ook dat er heel veel is dat ik in deze recensie niet kan vertellen omdat ik geen dingen wil verklappen voor spelers die het spel nog gaan spelen. Het Legacy-sausje over Clank begint en eindigt ieder spel met het lezen van een introductie in een dik Book of Secrets. Ook tijdens het spel moet je regelmatig een stukje uit dit boek lezen. Deze stukjes tekst vormen samen het avontuur dat je beleeft. Vaak word je in deze stukjes een keus gegeven die vervolgens van invloed is op hoe je spel zich ontwikkelt. Denk aan (fictief voorbeeld): je wordt aangevallen door drie vampiers, wat doe je: vechten / vluchten / doen of je dood bent. Via deze verhaaltjes worden ook de andere Legacy-elementen geïntroduceerd. Liefhebbers van stickers plakken, schrijven en het vernietigen van spelmateriaal komen namelijk zeker aan hun trekken.

Je zult minimaal 10 potjes nodig hebben om door het hele verhaal heen te spelen (en misschien iets meer). En dan heb je het Legacy-spel uit, maar houd je nog wel een uniek Clank! spel over dat je keer op keer kan spelen (al denk ik dat je het beter niet met mensen kan spelen die het Legacy-spel nog willen doen vanwege de onvermijdelijke spoilers).

…en de waardering

Ik heb Clank! Legacy met heel veel plezier gespeeld. Over de solide Clank!-basis is een lekker dikke legacy-laag gesmeerd. Clank! is een spel waarin je dingen moet ontdekken en  dit uitgangspunt past perfect bij een legacy-spel. Het spel stimuleert je dan ook om op ontdekkingstocht te gaan (hmm, wat zit er in dat bos aan de rand van het bord verborgen), bijvoorbeeld door je een doel mee te geven en je te belonen als je het doel vervult. Het verhaal is grappig geschreven en is een soort parodie op een Dungeons & Dragons avontuur met veel grappige verwijzingen. Het verhaal is ook leuk voor degenen die, net als ik, nog nooit van Acquisitions Incorporated hebben gehoord.

Lekker scheuren!

Door alle legacy-elementen duurt het spel wel echt lang. Het eerste potje duurde denk ik zo’n anderhalf uur, maar het laatste duurde nog een uur langer. Je moet er dus wel echt even voor gaan zitten en omarmen dat je een deel van die tijd bezig bent met het lezen in het Book of Secrets en het aanpassen van het spel (stickeren, scheuren en schrijven). Als je daar niet van houdt, dan is dit geen spel voor jou.

Het legacy-deel is niet alleen verhalend maar ook de regels van het spel veranderen. Ik vond het soms wel lastig om alles te onthouden en we hebben dan ook wel eens een foutje gemaakt. Gelukkig was het spel solide genoeg waardoor we ook na een foutje prima verder konden spelen (al hebben we wel even met behulp van het forum op BGG uitgezocht wat er gebeurd had moeten zijn en die situatie gecreëerd).

Maar ondanks de lange speelduur en dat er een paar keer iets mis ging, heb ik genoten van dit spel. Ik was benieuwd naar de verhaaltjes en vond het heerlijk dat er altijd van alles te ontdekken was. Ik baalde er dan ook altijd een beetje van als er te weinig tijd was (je wilt wel levend de eindstreep bereiken) om alles te ontdekken. Ik vind het echt jammer dat het spel afgelopen is, maar kijk er naar uit om het spel nog eens te doen op het unieke exemplaar dat wij hebben gecreëerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.