Dobbel Vouwen

Geplaatst door

1-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20 minuten
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede en Ralph Querfurth
Uitgever: 999 games (2022)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel…

Als kind was ik een fanatiek beoefenaar van de Japanse papiervouwkunst (origami). Hele pakken vouwblaadjes veranderde ik in kraanvogels, eendjes, bakjes, samoerai-helmen en wat al niet meer. Mijn hart maakte dan ook een sprongetje toen ik de titel Dobbel Vouwen zag. Eindelijk een spel waar ik wat aan mijn vouwskills zou hebben! Dat hoopte ik ten minste. Maar helaas, in Dobbelvouwen hoef je niet meer te kunnen dan een hoekje omvouwen. De pret gaat in dit spel dus niet komen van het toepassen van ingenieuze vouwtechnieken. Maar wat doe je dan wel?

Hoekje vouwen

Dobbel Vouwen is een roll & write spel waarin je door vakjes af te kruisen verschillende velden moet gaan verbinden. De catch is dat een deel van de velden die je moet verbinden op de achterkant van het blaadje staan. En om daar bij te komen, moet je dus een hoekje omvouwen. Dat mag je doen op het moment dat je bepaalde symbolen hebt afgekruist.

Voorkant 4 levels

Als je in dit spel aan de beurt bent, gooi je met twee dobbelstenen (een witte en zwarte). Vervolgens kies je daar één van uit. Deze dobbelsteen geeft aan hoeveel vakjes je mag afkruisen. De andere spelers mogen de niet gekozen dobbelsteen gebruiken.

Achterkant 4 levels

Je begint verplicht bij één van de startpunten in de hoeken. Als je een rijtje vakjes afkruist, dan zet je om het laatste vakje ook nog een cirkeltje om aan te geven dat vanaf dat moment dit ook een startpunt is geworden dat je een volgende keer kan kiezen om vanaf te beginnen met afkruisen.

Spelmateriaal

In elk kwadrant van het blaadje staan een aantal symbolen. Als je alle symbolen in een kwadrant hebt afgekruist, dan mag je in dat kwadrant een hoekje omvouwen om zo het doelsymbool te onthullen. Je kan daarbij kiezen of je voor een klein of groot hoekje gaat. Voor een groot hoekje moet je een extra symbool afkruisen, maar als beloning krijg je dan wel dat het doelsymbool op de achterkant dichterbij komt en dat je vanaf dat moment een speciale actie mag uitvoeren. Denk aan het altijd één vakje extra mogen afkruisen als je de witte dobbelsteen gebruikt. 

Level 4

Nadat je alle vier de hoekjes hebt omgevouwen en de vier doelsymbolen op de achterkant van de briefjes zichtbaar zijn geworden, moet je nog deze vier doelsymbolen verbinden met het doelsymbool dat in het midden op de voorkant staat. Wie dat als eerste heeft gedaan, wint het spel.

Je kan het spel op vier verschillende levels spelen. Het eerste level is, zoals ik het hierboven heb beschreven. Bij de volgende twee levels komen er speciale acties bij die je mag uitvoeren als je een veld waar zo’n actie op staat afkruist. En bij het laatste level, komt er nog een tweede vouwronde bij.

…en de waardering

Kraanvogels

Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel goede roll & write spellen dat het steeds moeilijker wordt om boven het maaiveld uit te komen. Dobbel Vouwen slaagt daar helaas niet in. Het is best een leuk spelletje om een paar keer te doen en het speelt lekker vlot weg. Het eerste level is om de basisregels te leren kennen. Nou zijn die niet echt complex en daardoor is dit level een beetje saai. In dit level had ik vaak ook het gevoel dat ik in mijn beurt niet zo veel te kiezen had omdat je meteen ziet wat de beste zet voor je is. De volgende levels zijn een stuk leuker doordat de speciale acties je meer mogelijkheden geven om door slim te spelen, sneller alle vakjes afgekruist te krijgen. En als je dan klaar bent, dan houd je nog een mooi dubbelzijdig gekleurd vierkant vouwblaadje over en kan je er nog wat moois mee vouwen. Dat is toch een mooie bonus in dit spel. Maar desalniettemin is het een vrij gemiddeld spelletje wat in het enorme aanbod aan roll & write spellen een beetje wegvalt (ik speel bijvoorbeeld liever Keer op Keer, Railroad Ink of Clever).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *