2-4 spelers
60-90 minuten
Auteur: Klaus Teuber
Uitgever:
Kosmos
(2005)
Het spel …
Elasund is de naam van de eerste stad op Catan en het is de taak van de spelers de stad op te bouwen met verschillende gebouwen, een stadsmuur en een heuse kerk. Voor het maken van die gebouwen is goud nodig. Grondstoffen komen in het spel niet voor. Daarin onderscheidt Elasund zich drastisch van alle andere spellen met Catan in de titel.
De voornaamste overeenkomst met andere Catanspellen is dat een worp van twee dobbelstenen bepaalt wie er grondstoffen krijgt en hoeveel. Het grondplan van Elasund is een rechthoek, waarbij iedere rij overeenkomt met een getal tussen 2 en 12 (uiteraard exclusief de 7). Alle productiegebouwen in de rij van het gedobbelde getal leveren goud of machtkaarten op.
Goud heb je nodig om gebouwen te maken. Met machtkaarten kun je speciale dingen doen en bonusacties uitvoeren. Naarmate het spel vordert worden deze steeds belangrijker en een juist geplaatste bonusactie kan de boel ernstig opschudden.
Omdat goud de enige ‘grondstof’ is, hoeft er niet geruild te worden en is er dus ook geen ruilfase in het spel. Deze ruilfase was juist het hart van het basisspel en ook in veel opvolgers speelde het een belangrijke rol. Gelukkig betekent dit niet dat Elasund geen enkele vorm van interactie kent. Maar in plaats van ‘constructieve’ interactie als het ruilen van grondstoffen is de interactie nu destructief, op het gemene af.
De destructie zit ‘m in het feit dat je een gebouw van een ander mag verwijderen om er zelf eentje op die plek te bouwen, mits jouw gebouw groter is. Je moet de plek waar je wilt bouwen eerst claimen met een zogeheten bouwbrief. Hoe groter het gebouw, des te meer bouwbrieven er nodig zijn. Om het nog wat interactiever te maken mag je bouwbrieven van medespelers ook gebruiken, mits je hen daarvoor compenseert.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om punten. Er zijn veel manieren om die te krijgen: de wat duurdere gebouwen leveren punten op en verder krijg je punten met de bouw voor de stadsmuur, de kerk (die over elk gebouw heen gaat, ongeacht de grootte) en voor het maken van gebouwen op plaatsen met molens. Wie als eerste tien punten haalt, wint het spel.
… en de waardering
Er mag in Elasund dan niet geruild worden, het spel bruist van de interactie. Het gevecht om de leuke plekken begint al bij het plaatsen van bouwbrieven, en als je gebouw er staat kan hij altijd weer verwijderd worden ten gunsten van een ander gebouw van de tegenstander. Daarnaast moet je er op tijd bij zijn om aan de stadsmuur en de kerk mee te bouwen. De eerste is zo vol en bij de tweede is het erg gunstig om te beginnen met de bouw, omdat je dan grote invloed hebt op de bouwplaats van de kerk. Omdat de kerk over alles heen gaat, wil je hem natuurlijk uit de beurt van je eigen mooie gebouwen.
Elasund staat daarmee bol van de moeilijke keuzes, is erg interactief, heeft een goed verwerkt thema en fraaie vormgeving. Bovendien speelt het ook met twee spelers nog eens erg goed. Omdat het heel anders is dan alle andere spellen van de Catan-familie kan ik het ook van harte aanbevelen aan iedereen die niet zo gecharmeerd is van Kolonisten. Wat mij betreft is Elasund de leukste Catanvariant sinds Sternenfahrer.