UITBREIDING
2-4 spelers
60 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: 999 games (2023)
Het spel…
De Zoektocht naar El Dorado: Draken, Schatten & Mysteries is de derde uitbreiding voor de ontzettend leuke deckbuilder De Zoektocht naar El Dorado. De titel laat weinig te raden over wat ieder van de drie modules van deze uitbreiding toevoegt.
De eerste module bevat vier draken. Deze draken leg je aan het begin van het spel op verschillende plekken op het bord neer om een dutje te doen. Hun dutjes duren net zo lang totdat een dappere avonturier (speelfiguur van één van de spelers) op de tegel stapt waar de draak ligt te slapen. Op dat moment ontwaakt de draak en vanaf dat moment zijn de velden die direct aan de draak grenzen een no go area geworden. En je zal net zien dat daardoor de beste route over het bord wordt geblokkeerd! Gelukkig kan je draken verplaatsen. Dat doe je door een kaart in de kleur van de draak te spelen (dus bijvoorbeeld een geld-kaart voor een gele draak). Je mag de draak dan één vakje verplaatsen. En ja, dat mag je ook als pestactie doen om de draak op het pad van de andere spelers te plaatsen.
De tweede module zijn de schatten. Aan het begin van het spel leg je drie schatfiches per speler verspreid over het bord. Op de achterkant van de schatfiches staat wat je moet inleveren om de betreffende schat te pakken, zoals bijvoorbeeld drie groene kaarten of geldkaarten ter waarde van 5. En inleveren is echt inleveren: de kaarten die je gebruikt gaan uit het spel en niet terug op je aflegstapel. Als het je lukt om vier schatten te pakken te krijgen, dan trigger je daarmee het einde van het spel. De ronde wordt dan nog uitgespeeld. Als jij de enige bent met vier schatten en niemand El Dorado heeft bereikt, dan ben jij de winnaar van het spel. Als er meerdere spelers één van deze doelen hebben gehaald, dan wint degene die de meeste blokkades heeft opgeruimd. Als je niet denkt dat je gaat winnen met de schatten, dan kan je je verzamelde schatten ook inzetten om er extra mee te bewegen. Elke schat geeft je namelijk het recht om (een van) je avonturier(s) twee stappen te verplaatsen. En dat kan heel handig zijn als je net op een moeilijke plek staat waar je maar niet langs komt.
En de derde en laatste module is die van de Mysteries. Dit zijn speciale tegels met op de bovenkant mist en op de achterkant de gebruikelijke symbolen. Aan het begin van het spel leg je net zo veel van dit soort mist-tegels op het bord als je wilt. Zodra een speler aan de rand van een mist-tegel staat, wordt de misttegel omgedraaid. Pas op dat moment zie je wat voor gebieden je moet doorkruisen.
…en de waardering
Ook deze uitbreiding is weer erg leuk. De mysteries en de schatten vind ik de leukste twee modules. De mysteries zorgen voor een extra verrassing als je het bord aan het doorkruisen bent. De schatten zorgen voor extra spanning omdat iemand die er vier van weet te verzamelen, zo maar het spel kan winnen. Daardoor moet je soms zelf ook wel schatten gaan verzamelen om te voorkomen dat de ander ze krijgt. Maar dat is niet heel vervelend want het is een mooie manier om soms wat zwakke kaarten kwijt te raken en je krijgt er nog twee bewegingen voor terug ook.
De draken vind ik net wat minder leuk omdat die een wat pesterig karakter kunnen hebben. Je kan namelijk in een situatie terecht komen waarbij de ene speler telkens een draak zo plaatst dat een ander er niet langs kan en de ander dus telkens kaarten moet spelen om de draak te verplaatsen (zeker als je niet om de draak heen kan omdat bijvoorbeeld door bergen er geen andere route is). En zolang je maar de juiste kaarten trekt om de draak te verplaatsen, kan je dit keer op keer blijven doen en elkaar daarmee in een houdgreep houden. Dit komt het spelplezier niet ten goede. Als je de draken daarentegen met mate als pestelement gebruikt dan zijn ze een leuke toevoeging, maar je moet wel weten wanneer je moet ophouden met elkaar het leven zuur te maken.