Knaster

Geplaatst door

1- 10 spelers (vanaf 8 jaar)
15 minuten
Auteur: Markus Schleininger, Reinhard Staupe en Heinz Wüppen
Uitgever: White Goblin Games (2019)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 3]

Het spel…

Knaster is een roll & write spelletje dat lang onder mijn radar is gebleven. Ik dacht dat het hetzelfde spel was als High Score dat al in mijn kast staat maar dat best groezelig is geworden. Ik heb dus een keer vervangingsblokjes van Knaster gekocht met het idee dat ik het spel dan met schone vingers zou kunnen spelen. De nieuwe naam van High Score bleek alleen geen Knaster te zijn, maar Knister. Maar gelukkig bood Boardgamegeek uitkomst. Op deze site kon ik de regels voor Knaster downloaden en behalve het blokje met scorevelletjes had je alleen maar twee dobbelstenen nodig om het spel te spelen. Uit mijn bakje met reserve onderdelen viste ik snel twee dobbelstenen en ik kon het spel gaan spelen.

Knaster lijkt in de basis op Knister, maar dan met een nieuwe laag er over heen. In beide spellen gooien de spelers elke ronde twee dobbelstenen en moeten ze vervolgens iets met de opgetelde waarde van deze dobbelstenen doen. In Knister moet je de waarde in een vakje zetten en in Knaster mag je dat ook, maar mag je daarnaast ook (als je dat kan) een cirkel zetten om een veld waar je eerder hetzelfde getal al had ingevuld.

In Knister is het doel van het spel om het raster zo in te vullen dat in elke rij, kolom en diagonaal er een mooie combinatie van getallen staat (bijvoorbeeld straatjes, getallen van dezelfde soort of een full house). Hoe waardevoller de combinatie in een rij/kolom/diagonaal, hoe meer punten je scoort. Bij Knaster gaat het niet om de rijtjes op zichzelf, maar zijn waardevolle rijtjes een middel om een doel te bereiken. Zodra je een rij/kolom/diagonaal vol hebt staan, kijk je namelijk hoe waardevol je combinatie is en scoor je dat je een aantal getallen in dat rijtje mag omcirkelen. En dat is waar het allemaal om draait.

Als het lukt om alle getallen in een rij/kolom/diagonaal te omcirkelen, scoor je namelijk net zo veel punten als er op de rand staat (dit varieert van 5 tot en met 10 punten). Elk omcirkelde getal levert daarnaast nog een extra punt op. Wie de meeste punten heeft, wint het spel.

…en de waardering

Ik heb Knaster met plezier gespeeld. Het is net een beetje complexer dan Knister en daardoor nog net iets leuker. Het is een fijn tussendoortje dat lekker vlot wegspeelt. De regels zijn simpel, maar er valt toch genoeg te kiezen. Waar zet je elk getal om de kans zo groot mogelijk te maken dat je waardevolle rijen, kolommen en diagonalen maakt? Wanneer kies je er voor om een getal te omcirkelen en wanneer schrijf je dat getal liever nog een keer extra op? je hoopt natuurlijk dat alles op het eind perfect in elkaar valt, maar dat gebeurt nooit. Je gooit altijd een getal dat net nergens past, maar dat je toch moet opschrijven. En hoe doe je dat dan zodat je je kansen zo goed mogelijk houdt? Het is allemaal geen hogere wiskunde, maar gewoon een fijn dobbelspelletje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *