Beacon Patrol

Geplaatst door

1-4 spelers (vanaf 8 jaar)
30 minuten
Auteur: Torben Ratzlaff
Uitgever: Pandasaurus Games (2023)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 3]

Het spel…

Sinds Carcassonne weten we dat het heel plezierig is om tijdens een spel langzaam een landschap te zien ontstaan. In Beacon Patrol doen we dat kunstje nog eens over, maar dan coöperatief en op zee. In dit spel ga je namelijk met een bootje een stuk zee in kaart brengen.

Bootjes

Alle spelers beginnen met een bootje op een tegel midden op zee, direct naast Beacon Patrol HQ. Vervolgens trekken elke ronde alle spelers drie tegels en krijgen ze een aantal bewegingsfiches.

Bord

Het is vervolgens de bedoeling zo (als het lukt) alle drie de tegels aan te leggen om zo het bord uit te breiden. Je mag tegels alleen aangrenzend aan je bootje neerleggen en je moet er vervolgens meteen naar toe kunnen varen. Dat betekent dus dat je er voor moet zorgen dat er een zeeverbinding met deze tegel is. Met bewegingsfiches kan je je boot als dat nodig is naar andere plekken varen om daar tegels aan te leggen. In je beurt mag je één keer een tegel ruilen met een andere speler. Tegels die je niet hebt kunnen (of willen) aanleggen, leg je af. En daarna is de volgende speler aan de beurt om zijn of haar tegels passend aan te leggen.

Bewegingsfiches

Op deze manier bouw je langzaamaan een kustlandschap vol met kleine eilandjes, vuurtoren en boeien op. Als het spel afgelopen is, gaan de spelers vervolgens kijken hoe goed ze het gebied in kaart hebben gebracht. En met goed wordt vooral nauwkeurig bedoeld. Je scoort namelijk punten voor alle tegels waar aan vier kanten tegels omheen liggen. En als er dan ook nog een boei of vuurtoren op de omsingelde tegel staat, dan scoor je extra. Je kan vervolgens je score vergelijken met een tabelletje in het regelboekje om te kijken hoe goed je het gedaan hebt. En natuurlijk is dan de uitdaging om het daarna nog een keer te proberen om het nog beter te doen.

Mini uitbreidingen

In de doos zitten twee mini-uitbreidingen. Op de ene staan windmolens en op de andere pieren (niet de dieren, maar de bouwwerken waarbij je met een boot kan aanleggen). Een windmolen wil je graag op volle zee bouwen zodat ze vol in de wind staan. Je krijgt dan extra punten voor de tegels die er om heen liggen waar geen land op staat. En een pier wil je graag bouwen in de buurt van mensen. Je scoort daarom extra punten voor elk gebouw op het eiland waar de pier aan ligt.

…en de waardering

Beacon Patrol is een lief spelletje. Je bent ontspannen met elkaar bezig een landschapje samen te stellen. Het is een coöperatief spel en dus staat iedereen aan dezelfde kant en mag iedereen elkaar helpen om het landschap zo goed mogelijk op te bouwen. En dat is best een leuke bezigheid. Het doet me qua spelbeleving denken aan Dorfromantik, ook al zo’n spel zonder scherpe randjes waarin je gewoon lekker samen bezig bent. Op zijn tijd is dat precies wat je nodig hebt.

Het nadeel van zo veel samen en gezellig is dat het spel wel wat pit mist. Echt spannend wordt het nooit. In veel coöperatieve spellen komt de spanning van het samen moeten halen van een doel en/of het moeten verslaan van een tegenstander die terug vecht. In deze wateren zit echter geen zeemonster verstopt en stormt het nooit. Daardoor mist de spanning van een dreigend gevaar. In dit spel probeer je het gewoon zo goed mogelijk te doen en is je enige echte tegenstander je eigen ambitie om een bepaalde score te halen of verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *