Moon River

Geplaatst door

2-4 spelers
30-45 minuten
Auteur: Bruno Cathala en Yohan Servais
Uitgever: Blue Orange (2023)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel…

Goede nieuwe spelideeën zie je vaak snel terug in andere spellen. Werkverschaffing, deckbouwen, tableaubouwers: het zijn allemaal vrij recente vindingen die al in honderden andere spellen zijn gebruikt. Maar soms blijf je ook eeuwenoude concepten terugvinden in nieuwe spellen.

Kingdomino deed dat met het dominoprincipe: tegels die uit twee vakjes bestaan en die je passend aan moet leggen om de meeste punten te scoren. Na een paar andere varianten bouwt ook Moon River op dit idee voort, met een belangrijk verschil: de spelers stellen zelf eerst tegels samen uit afzonderlijke puzzelstukken voordat ze die ergens plaatsen.

Net als in Kingdomino kiezen de spelers om beurten tegels uit, waarbij slechtere tegels je in de volgende beurt de eerste keuze geven. De tegels die je verzamelt leg je eerst in je reserve, pas als je er minstens twee hebt combineer je er twee naar keuze en legt die aan bij je ranch.

Op de verschillende terreinsoorten staan allerlei zaken die punten opleveren, waarvan de koeien de belangrijkste zijn. Die hebben dezelfde functie als de molens in Kingdomino. Met sommige tegels mag je een partner inhuren. Die geven bonuspunten, of laten je een koe of een tegel uit de reserve van een andere speler stelen. Iedere partner kun je ook als cowboy spelen, om zo koeien naar grotere gebieden te verplaatsen en meer punten te scoren.

Het spel eindigt als alle tegels verdeeld zijn, waarna de spelers de punten van hun gebieden en andere punten bij elkaar optellen.

…en de waardering

Kingdomino vond ik een aardig spelletje, maar ook iets te luchtig. Het had net wat te weinig pit om lang te blijven boeien. Kingdomino Origins had die extra pit wel, maar vond ik weer teveel gedoe. Moon River zit daar tussenin, en dat is precies op de goede plek.

Het spel is nog steeds niet heel complex, maar doordat je zelf je tegels samenstelt geeft het spel je meer controle en vooral meer variatie. Omdat je een tegel niet direct hoeft te plaatsen, kun je meer vooruit plannen en anticiperen op wat de tegenstanders doen.

Die keuze wanneer je waar je tegels neerlegt maakt de timing ook belangrijker. Het liefst stel je het plaatsen van tegels uit om je opties open te houden, maar soms is haast geboden om die ene partner veilig te stellen. Ook het puzzelaspect van het efficiënt plaatsen van de tegels houdt je bij de les. Zo blijft het spel tot het einde boeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *