Kingdomino Origins

Geplaatst door

2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20-40 minuten
Auteur: Bruno Cathala
Uitgever: Blue Orange Games (2021)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Kingdomino Origins is het nieuwste spel in de steeds verder uitbreidende Kingdomino wereld. Na een zelfstandige variant (Queendomino) uitbreiding (Age of Giants), junior versie (Dragomino) en roll & write versie (Kingdomino Duel)  keert het spel weer terug naar de basis: landschappen bouwen met domino-tegels. Dit keer doen we dat niet in een middeleeuwse wereld, maar in de prehistorie.

Kingdomino Origins kan je op drie verschillende manieren spelen. De basis van alle drie de varianten is identiek aan die van Kingdomino. Van een stapel genummerde domino tegels worden er vier opengedraaid. Deze worden oplopend in waarde neergelegd. Hoe aantrekkelijker een tegel is, hoe hoger de waarde. Vervolgens kiezen de spelers om de beurt één van deze tegels en zetten er hun mannetje op. Beginnend met de laagste tegel leggen de spelers vervolgens hun tegel in hun landschap neer. Je mag elke tegel die je wilt aan je starttegel leggen, maar van de volgende tegels moet in ieder geval één vakje passend worden aangelegd. Vervolgens kiest de speler een tegel van het nieuwe rijtje. Als je dus de ene ronde een minder goede tegel (met een lage waarde) kiest, dan heb je in de volgende ronde meer keus omdat je eerder aan de beurt bent bij het kiezen.

Op de tegels staan verschillende soorten landschappen (woestijn, weide, bos, ijsvlaktes). Je probeert deze zo te leggen dat er zo groot mogelijke gebieden van dezelfde soort ontstaan. Op sommige vakjes staat een vlammetje en aan het eind van het spel levert elk gebied net zo veel punten op als het gebied groot is vermenigvuldigd met het aantal vlammetjes in het gebied. Tot zo ver is het spel identiek aan Kingdomino. In de basisvariant worden hier nog tegels waarop vulkanen staan aan toegevoegd. Als je zo’n landschap trekt leg je vervolgens het bijbehorende lava-fiche op een aangrenzend landschap. Dit levert extra vlammetjes op.

In de tweede variant blijken de verschillende landschappen rijk te zijn aan handige hulpbronnen, als vis, vlees, paddenstoelen en vuursteen. Als een speler een tegel plaatst, dan pakt hij of zij uit de voorraad het bijbehorende houten fiche en legt dit op de tegel. De verzamelde fiches leveren aan het eind van het spel punten op. De speler die in een soort de meeste fiches verzameld heeft, pakt een bonustegel die een aantal punten waard is. je kan de tegel van andere spelers afpakken als je meer fiches hebt (bij gelijke stand blijft de bonustegel bij de oorspronkelijke eigenaar). Maar pas wel op: als je een lavafiche plaatst, dan vernietigd het lava de hulpbronnen op een tegel.

In de derde en meest complexe variant wordt je landschap bevolkt met de eerste mensen. Ook in deze variant gebruik je de hulpbronnen, maar leveren ze zelf geen punten op en krijg je ook geen punten als je de meerderheid hebt. Op een apart bordje worden 4 tegels met daarop de eerste mensen open gedraaid. Iedere tegel levert op een andere manier punten op, bijvoorbeeld voor het aantal aangrenzende paddenstoelen of vlammetjes. Nadat je een tegel hebt geplaatst, mag je één van deze tegels kopen. Voor twee verschillende hulpbronnen mag je één van de openliggende tegels pakken en als je vier verschillende hulpbronnen inlevert mag je een tegel uit de stapel kiezen.

…en de waardering

Wie Kingdomino kent, hoeft amper extra regels te leren om Kingdomino Origins te gaan spelen. De kracht van Kingdomino is dat het zo ontzettend simpel is dat het lekker vlot weg speelt, maar er tegelijkertijd genoeg te beslissen valt. In de basisvariant van Kingdomino Origins geldt dit ook en die speel ik dan ook met veel plezier. De twee andere varianten voegen aan deze solide basis nog wat toe.

De tweede variant (waarbij je punten krijgt voor de hulpbronnen en de meerderheden daarin) vind ik zelf de minste van de drie varianten omdat het niet heel veel toevoegt. Doordat spelers proberen grote gebieden te maken, ontstaat er meestal vanzelf al dat de ene speler zich meer toelegt op bossen en de ander op weides. In de tweede variant krijgen deze spelers dan ook de bijbehorende hulpbronnen en bonussen. Deze variant versterkt dus eerder wat je toch al deed, dan dat het een nieuwe twist aan het spel geeft.

De derde variant vind ik dan wel echt leuk omdat je extra doelen krijgt om na te streven. Als je een tegel pakt die punten oplevert voor vissen die aangrenzend liggen, dan ga je proberen je landschap zo te bouwen dat daar vissen komen. Wat daarbij ook leuk gevonden is, is dat je deze vissen dus vervolgens niet kan uitgeven om nieuwe tegels te pakken. Je moet dus kiezen hoe je je hulpbronnen inzet: om er tegels mee te kopen of om er de opdrachten mee te vervullen die op de tegels staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *