Lamaland

Geplaatst door

2-4 spelers
30-45 minuten
Auteur: Phil Walker-Harding
Uitgever: 999 games (2021)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 5 Gemiddelde: 3.6]

Het spel…

Phil Walker-Harding is een auteur die uitblinkt in het bedenken van leuke, toegankelijke spellen zoals Cacao, Berenpark en Gingerbread House. Lamaland is het nieuwste spel van zijn hand en in dit spel komen elementen uit de voornoemde drie spellen terug. We gaan namelijk met polyomino (tetris) speelstukken (van Berenpark) een mooi 3D landschap bouwen waarbij je onder andere cacao (uit Cacao) produceert door over dingen heen te bouwen (uit Gingerbread House).  

Alle spelers beginnen met een vierkant bordje waarop verschillende symbolen staan (aardappelen, cacao, mais, geld en een dorpje). In je beurt kies je één polyominostuk om te plaatsen. Je kan daarbij kiezen of je het stuk gebruikt om je speelveld groter te maken of om de hoogte in te gaan.

Als je de hoogte in gaat dan kijk je over welke symbolen je hebt heen gebouwd en krijg je de bijbehorende beloning. Op deze manier verzamel je aardappelen, cacao en mais en als je vier van dezelfde soort hebt dan mag je de bijbehorende lamakaart pakken. Hoe eerder je dat doet, hoe meer punten die kaart oplevert. Maar daarna moet je ook een lama op een grasveld neerzetten. Deze lama staat daar de rest van het spel lekker te grazen en dus mag je niet meer over dat veld heen bouwen.

Als je over geld heen bouwt dan krijg je een muntje en met twee muntjes kan je een aardappelen, cacao of mais kopen. Als je over een dorpje heen bouwt dan mag je een karakterkaart pakken die je de rest van het spel een bepaald voordeel geeft. Zo zijn er karakterkaarten waarmee je goederen voor elkaar mag ruilen en kaarten waarbij als je een bepaalde combinatie van velden bedekt in één beurt je iets extra’s krijgt.

Als je er voor kiest om je speelveld uit te breiden dan mag je één van je fiches op een zogenaamde doelkaart (ver)plaatsen. Dit zijn kaarten waarop opdrachten staan over welke kaarten je moet verzamelen of op welke manier je je lama’s op het bord moet zetten. Als je aan het eind van het spel de opdracht vervuld, dan krijg je de bijbehorende punten.

Aan het eind van het spel krijg je punten voor je verzamelde lamakaarten, de succesvol afgeronde opdrachten van de doelkaarten en nog wat punten voor goederen en munten die je over hebt. De speler die de meeste punten heeft, wint het spel.

…en de waardering

Met Lamaland heeft Phil Walker-Harding weer een lekker spel afgeleverd dat tegelijkertijd toegankelijk is (simpele regels, niet te lange speelduur), maar dat toch voldoende diepgang heeft om je het gevoel te geven dat je een echt spel en geen tussendoortje hebt gespeeld. Het klinkt zo simpel: plaats een stuk en pak wat je daardoor krijgt. Maar doordat wat je nu plaatst ook weer het gebied is waar je later op (of aan) gaat bouwen, moet je verder denken dan alleen wat je deze beurt kan scoren. Door slim stukken te plaatsen kan je er voor zorgen dat je in een latere beurt precies dat kan krijgen wat je nodig hebt. De doelkaarten zorgen er bovendien voor dat je niet  gaat pakken wat je pakken kan, maar dat je een goede reden hebt om te proberen op een bepaalde manier te bouwen of bepaalde goederen te verzamelen omdat je anders je opdrachten niet vervuld krijgt. Hierdoor wordt de puzzel lastiger, maar ook interessanter.  En dan is het spel ook nog een echte eyecatcher met het driedimensionale landschapje dat langzaam ontstaat en waarop leuke lama’s vrolijk staan te grazen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *