Railroad Ink Challenge 3/6

Geplaatst door

Vorig jaar was er een groot Railroad Ink Kickstarter pakket. Hierin werden niet alleen de nieuwe Railroad Ink Challenge spellen aan de man/vrouw gebracht, maar kon je ook een hele berg aan kleine uitbreidingetjes kopen. Railroad Ink is één van mijn favoriete spellen, dus ik heb er niet lang over na hoeven denken voor ik het project ging backen. De spellen zijn inmiddels netjes bezorgd en nu is het dus de hoogste tijd om te kijken of ik er goed aan heb gedaan om alles aan te vinken wat er te koop was. Ik heb een alfabetisch overzicht gemaakt van de 31 (!) uitbreidingen die ik nu heb en ga proberen ze allemaal te spelen. In deze serie blogjes zal ik verslag doen van wat ik tegenkom.

Giant Board

Na het Epic Board voelt het Giant Board niet zo groot meer. Qua formaat zit hij namelijk tussen het normale bord en het Epic Board in. Het spel duurt 12 rondes, maar verder is alles hetzelfde.

Zoals ik bij het Epic Board al zei: een grotere versie van Railroad Ink is niet automatisch een leukere versie dan een kleine versie. Dat gold voor het Epic Board, maar geldt net zo goed voor het Giant Board. Het is net zo leuk, maar dan net wat langer. That’s it.

Investigation

De Investigation uitbreiding bestaat uit één dobbelsteen waarop naast de vertrouwde spoorwegen en autowegen vergrootglazen én voetstappen staan. De vergrootglazen zijn de aanwijzingen die je moet gaan onderzoeken in dit spel en de voetstappen geven aan hoe snel je je kan bewegen. Voor het spel begint teken je ergens op de rand van het bord bij een uitgang een klein mannetje. Dat ben jij. Iedere beurt teken je gewoon de witte dobbelstenen én (als je wilt) de groene dobbelsteen. Als je de groene dobbelsteen tekent teken je ook het vergrootglaasje op de betreffende tegel.  Nadat je alles getekend hebt, kijk je hoeveel voetstappen er op de groene dobbelsteen staan. Zo veel reisbewegingen mag je mannetje zetten in de hoop daarmee bij een vergrootglas komt. Je kan daarbij van station naar station reizen, van uitgang naar uitgang of stapje voor stapje over de autoweg. Aan het eind van het spel krijg je één punt voor iedere aanwijzing die je gevonden hebt en nog vier extra punten als je alle aanwijzingen gevonden hebt.

Deze uitbreiding vond ik zelf de minste tot nu toe omdat hij meer gedoe met zich meebracht. Je moet goed bijhouden waar je mannetje is (oude mannetje uitwissen, nieuwe mannetje tekenen) en ik vond het moeilijk om bij de aanwijzingen te komen. Als de dobbels niet meewerken, dan heb je veel stappen nodig om je mannetje bij de aanwijzing te krijgen en je krijgt maximaal 3 stappen per keer dus dan kom je niet zo ver. Het lijkt me dan ook knap ingewikkeld om alle aanwijzingen te vinden. Het is dan bovendien ook nog lastig om als je een aanwijzing vindt, een cirkel om het vergrootglas te tekenen om aan te geven dat je hem hebt gevonden. Daarvoor is de punt van de stift eigenlijk net te dik.  Deze uitbreiding zal ik denk ik niet nog een keer gaan proberen.

Lakes

In de Lakes uitbreiding die standaard bij de blauwe versie van Railroad Ink zit moet je, de naam zegt het al, meren gaan bouwen. Je gooit in deze versie 2 extra blauwe dobbelstenen waarop stukken meer staan (op een manier die mij een beetje aan Carcassonne doet denken). Je bent niet verplicht om deze dobbelstenen te gebruiken. Maar als je dat wel doet dan gebruik je ze om meertjes te maken. Het fijne van meertje is dat je met bootjes over heen kan varen (in gedachten dan) en dat ze daardoor functioneren als een groot koppelstuk tussen alle autowegen en spoorwegen die uitkomen op het meer. En alsof dat nog niet fijn genoeg is, krijg je ook nog 1 punt voor ieder vak dat je kleinste meer groot is. Aan het eind van het spel krijg je geen strafpunten voor open kantjes van je meren.

Ik vond de Lake uitbreiding best ok, maar niet super leuk. Het ligt mij te veel voor de hand dat je gaat proberen om één groot meer te tekenen waar lekker veel autowegen en spoorwegen op uitkomen om zo heel veel punten met je verbindingen te scoren. Het enige nadeel daarvan is dat er minder ruimte over blijft voor de autowegen en spoorwegen en je die misschien op het eind niet meer kan bouwen. Dit overkwam mij in de laatste ronde van ons potje, ik had nog één stukje rechte weg over maar die kon ik nergens kwijt. Ik heb in de regels moeten opzoeken wat dat betekent en het antwoord is dat als je een stukje echt nergens past, dat je het dan niet hoeft te tekenen.

Lava

In de Lava uitbreiding die standaard bij de rode versie van Railroad Ink zit moet je, komen de vulkanen die (schijnbaar) onder ons landschapje lagen te slapen tot uitbarsting. Aan het begin vanhet spel moet je verplicht op het middelste veld een vulkaan tekenen. Elke ronde gooi je twee rode dobbelstenen mee met daarop weer de Carcassonne-achtige lava-stromen. Je bent verplicht om ten minste één van deze dobbelstenen elke ronde te gebruiken. Als je wilt (of het nodig hebt) mag je altijd een nieuwe vulkaan bouwen om meer ruimte voor je lava te creëren of je mag een eerder geplaatste autoweg of spoorweg onder de lava laten verdwijnen. Aan het eind van het spel krijg je 5 punten voor elk lava-meer dat helemaal af , 1 punt voor elk gebruikt vak in je grootste lava-meer en krijg je strafpunten voor elk los niet netjes afgemaakt stukje van een lava-meer.

De Lava uitbreiding lijkt wel een beetje op de Lake uitbreiding doordat je in beide één of meerdere meren aan het bouwen bent. De Lava uitbreiding vond ik alleen leuker omdat je daar verplicht bent om een Lava-dobbelsteen te gebruiken om iets te bouwen wat vooral in de weg ligt. Je moet het dan ook nog af zien te bouwen om geen strafpunten te krijgen aan het eind van het spel. Er staat dan meer op het spel en dat maakt dat deze uitbreiding me beter beviel dan de misschien wat te brave Lakes uitbreiding.

Meteor

Alsof vulkaanuitbarstingen nog niet heftig genoeg waren, blijkt ons kleine kwadrantje ook nog geteisterd te worden door meteoren. Aan het begin van het spel slaat er al één in, in het middelste vak van het bord. In elke ronde daarna bepalen twee rode dobbelstenen waar de volgende inslaat (bepaald aantal stappen in een bepaalde richting vanaf de laatste meteoor gezien). Als er al een autoweg of spoorweg was, dan wordt die verpletterd. Tenzij je een speciale dobbelsteen opgeeft om je ruimteschild mee te activeren om de meteoor af te wenden (zo staat het niet in de regels, maar ik vind het leuker klinken om het zo te vertellen). Gelukkig kan je wel over eerder gevallen meteoren weer heen bouwen als je wilt. Maar waarom zou je dat doen als je er ook wegen op kan aansluiten en daardoor twee punten kan krijgen voor iedere autoweg of spoorweg die bij een meteoorinslag eindigt.

Ik vond dit een hele leuke uitbreiding om te spelen doordat er wat extra chaos in het spel werd geïntroduceerd. Na een paar worpen gooi je met samengeknepen billen de dobbelstenen in de hoop dat de meteoor netjes in een nog onbebouwd hoekje van je veld valt zonder schade te veroorzaken. En daarna kan je proberen gebruik te maken van de meteoren door er lekker veel wegen op aan te laten sluiten. Dit kan flink wat punten opleveren, tenzij natuurlijk een volgende meteoor de boel komt verpesten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.