My City Roll & Write

Geplaatst door

1-6 spelers (vanaf 10 jaar)
20 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Kosmos (2022)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 3 Gemiddelde: 3.3]

Het spel…

Reiner Knizia is de koning van het variëren op een thema. Geef hem een spel en hij bedenkt in no time een stapel andere spellen die hierop voortborduren. Zo heeft zijn succesvolle tweepersoonsspelletje Lost Cities inmiddels al meer dan tien nazaten en zullen er nog wel een paar volgen. Met My City liet Knizia zien dat hij dat ook binnen één spel kan variëren op een thema. Dit was namelijk een tetris-legacy-spel waar ieder van de vierentwintig potjes net even anders was dan het vorige (maar net zo leuk). En natuurlijk houdt het daar niet op. Inmiddels ligt My City Roll & Write in de schappen (op dit moment alleen nog in het Duits verkrijgbaar, maar dat zal vast snel gaan veranderen) en voor het najaar is My Island aangekondigd.

In My City Roll & Write ga je, net als in My City, een stad bouwen met tetris-stukjes. In deze roll & write versie betekent dat dus dat je op een briefje de tetris-vormige gebouwen moet gaan tekenen. My City Roll & Write is een campagne-spel dat bestaat uit twaalf verschillende spelletjes die je achter elkaar speelt. Iedere variant is net even anders dan de andere potjes. Het spel begint heel simpel, maar doordat er telkens wat regels bij komen (en soms wat afgaan) wordt het spel langzaamaan iets moeilijker. Na twaalf potjes, tel je de scores van alle potjes op en weet je wie de campagne heeft gewonnen. Je hoeft de potjes natuurlijk niet allemaal in één keer te spelen, maar kan daar rustig de tijd voor nemen.

In het eerste potje is de uitdaging niet groter dan dat je moet proberen je briefje zo volledig mogelijk met gebouwen gevuld te krijgen, waarbij je velden met bomen open moet laten en velden met stenen juist moet overbouwen omdat ze extra minpunten opleveren als je ze niet overbouwt. Drie dobbelstenen bepalen welke gebouwen je moet bouwen. Op twee dobbelstenen staan gebouwdelen en deze leg je zo aan elkaar dat de halve stippen die er op staan samen een hele stip vormen. De derde dobbelsteen geeft aan wat voor soort gebouw het is (volledig gekleurd = huis, gearceerd = bedrijfspand en gekruisd = openbaar gebouw).

Omdat het te leuk is om te ontdekken hoe het spel zich gedurende de campagne ontwikkelt, ga ik hier verder niet te veel over zeggen, maar je moet denken aan de introductie van nieuwe manieren om punten te scoren, nieuwe bouwregels en nieuwe gebouwsoorten. Als je My City hebt gespeeld, zal veel je bekend voorkomen. En wat super fijn is, op elk briefje staan de regels voor een potje handzaam samengevat.

…en de waardering

My City Roll & Write is een waardige opvolger van My City. Het is een hele leuke en originele toevoeging aan het roll & write genre. Het eerste potje is nog een beetje simpel, maar doordat er ieder potje iets bij komt (en soms iets af gaat) worden de potjes steeds uitdagender. Doordat de veranderingen tussen twee opeenvolgende potjes maar heel klein zijn, speel je ieder potje vlot weg, ook de latere die stiekem best veel regels bevatten. Maar daar merk je niets van omdat je ze spelenderwijs in alle voorgaande potjes hebt geleerd.

Doordat dobbelstenen bepalen welk gebouw je moet tekenen is het spel zelfs nog iets spannender dan het origineel. Daar wist je precies welke gebouwen kwamen (alleen niet in welke volgorde) en kon je dus anticiperen op wat er nog moest komen. Dobbelstenen zorgen in vergelijking daarmee voor meer variatie.

Het schrijfblok in de doos is flink dik. Voor elk scenario zijn zestien dubbelzijdige blaadjes. Zelfs met een volle bezetting van zes spelers kan je de hele campagne dus vijf keer van voor tot achter spelen en dan heb je nog precies twee blaadjes over om het met twee spelers een zesde keer te doen. Daar kan je je dus een behoorlijke tijd mee vermaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.