Orichalcum

Geplaatst door

2-4 spelers (vanaf 10 jaar)
45 minuten
Auteur: Bruno Cathala en Johannes Goupy
Uitgever: HOT Games (2024)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Bij de klassieke talen leer je al snel dat de Latijnse teksten vaak om het Romeinse rijk en zijn militaire successen draaien, en de Griekse om al die bizarre en fantastische verhalen uit de mythologie. Misschien verklaart dat waarom er veel meer spellen zijn met een Romeins thema dan een Grieks. Met soldaten en veroveringen is het nu eenmaal makkelijker een spel bedenken.

Orichalcum is een beetje een vreemde eend in de bijt: de setting is die van de Griekse mythologie, maar je moet ook gebieden ontdekken en veroveren. Atlantis is namelijk aan het zinken en de bewoners zijn naarstig op zoek naar nieuwe eilanden om te overleven.

Elke speler start met een leeg eiland met daarop slechts een barak en een mijn. Barakken leveren hoplieten, de mijnen het mythische metaal orichalcum.

Elke ronde kiezen de spelers om beurten een actiekaart met daarop een landschapstegel. Met landschapstegels breng je je eiland in kaart, de actiekaart bepaalt wat je deze beurt kunt doen. Er zijn vier soorten acties: hoplieten werven, orichalcum delven, bouwen of monsters bevechten.

De eilanden zijn namelijk bezaaid met vulkanen, die onveranderlijk een monster herbergen. Die hinderen je uitbreiding, dus die wil je graag uit de weg ruimen. Dat levert bovendien een beloning op, en eenmaal leeg tellen vulkanen als een gebied naar keuze, wat je bouwplannen vereenvoudigt. Alle reden dus om in hoplieten te investeren om die monsters te bevechten.

Met orichalcum kun je puntenfiches kopen. Andere manieren om punten te scoren zijn het bouwen van tempels en het verkrijgen van de gunst van een Titaan. Voor allebei moet je zorgen dat je je landschapstegels op de goede manier hebt geplaatst. Winnen doe je door als eerst vijf punten te hebben en je eiland te bevrijden van monsters. Is dat iemand gelukt, dan eindigt het spel direct.

…en de waardering

In tegenstelling tot veel ontdekkingsspellen (4X voor intimi) waarbij je strategie langzaam opbouwt moet je bij Orichalcum direct aan de bak. Punten moet je pakken waar je ze kunt. Het duurt vaak wel een paar beurten voor het zo ver is, maar zodra spelers punten beginnen te scoren is het een kwestie van tijd dat iemand er vijf heeft verzameld. Een achterstand van twee of meer punten op de concurrentie haal je nog maar moeilijk in.

Dat lekkere tempo en de simpele regels maken Orichalcum heel geschikt als familiespel. Die familie moet zich dan niet laten afschrikken door het thema, dat toch wel een beetje tegen de tijdgeest van natuur en schattige beesten ingaat. Veelspelers zullen daar minder last van hebben, maar die willen dan misschien wat meer vlees op de botten in de vorm van meer langetermijnplanning.

Een echt perfecte doelgroep heeft Orichalcum daardoor niet, en dat is toch wel een beetje jammer voor een best vermakelijk spel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *