Pandemic: Rising Tide

Geplaatst door

2-5 spelers
45-60 minuten
Auteur: Matt Leacock en Jeroen Doumen
Uitgever: Z-man Games (2017)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 3 Gemiddelde: 4]

Het spel…

In Pandemic: Rising Tide staat de strijd met het wassende water in ons eigen kikkerlandje centraal. Door het bouwen van kleine en grote projecten ga je er voor zorgen dat ons landje langzaamaan droog valt. En dat valt niet mee, want de zeespiegel stijgt en stormen slaan regelmatig gaten in dijken. En voor je het weet sta je weer tot je knieën in het water te hozen zodat je daarna voor de zoveelste keer de dijk tussen De Hoekse Waard en het Land van Altena op kan gaan bouwen.

Pandemic: Rising Tide maakt gebruik van hetzelfde spelsysteem als alle Pandemics. Of te wel je hebt eerst zelf vier acties om nuttige dingen te doen (water verwijderen, dijken bouwen, kaarten ruilen, etc.), daarna trek je twee nieuwe kaarten (en als je pech hebt zit daar een storm-kaart tussen die alles erger maakt), daarna trek je een paar kaarten die aangeven waar dijken doorbreken (of als die er al niet meer zijn, het water binnenstroomt). Als er te veel water in een gebied komt, stroomt het water natuurlijk over naar aangrenzende regio’s (het zal ook eens niet zo zijn). En natuurlijk heeft iedereen een speciale rol waardoor je een speciale actie mag uitvoeren. Voor ervaren Pandemie-spelers is deze structuur gesneden koek.

Het effect van een doorbraak van de zeedijk in Delfland bij hoog water

Nu denk je misschien dat Pandemic: Rising Tide gewone Pandemic is maar dan met een ander thema. Maar daarmee doe je het spel te kort. En dat komt vooral door de slimme manier waarop het water werkt. Net voor het begin van het spel staat het water op niveau twee en zijn alle dijken aangelegd. Maar dan komt natuurlijk de gevreesde spelvoorbereiding waar je negen kaarten gaat trekken die bepalen waar er één, twee of zelfs drie dijken moeten worden verwijderd. Op het moment dat er een dijk verwijderd wordt die het land beschermt tegen de zee (Noordzee en Zuiderzee), stroomt het water daar het land in. Als de zee twee hoog is, dan stijgt het water tot niveau één in de overstroomde gebieden. En daar stopt het dan. Maar als later in het spel de zeespiegel stijgt of er door andere oorzaken meer water in een gebied komt, dan kan het water verder doorstromen als er geen dijken zijn. Op zijn ergst kan het zeewater stijgen tot niveau vier, in het eerste gebied dat vanuit de zee volstroomt stijgt het water dan naar niveau drie, in het daar weer aan grenzende gebied naar niveau twee en vervolgens in de daaraan grenzen de gebieden naar niveau 1. En geloof me, dan kan het hard gaan.

Tijdens het spel ben je daarom druk bezig met het water onder controle te houden, te zorgen dat op cruciale punten er dijken gebouwd zijn en moet je ondertussen nog de vier grote waterwerken voltooien die er voor zorgen dat je het spel wint (Deltawerken, Afsluitdijk, Normaliseringswerken en Ruimte voor de Rivier). En ondertussen blijft dat water maar komen, keer op keer. Nu eens met kleine golfjes en dan met een enorme springvloed die alles onder water zet. Je verliest het spel als je er te lang over doet om de grote waterwerken te bouwen of als het land te ver onder water komt te staan.

…en de waardering

Pandemic: Rising Tide is een hele geslaagde toevoeging aan de Pandemic-familie. Het stijgende water is heerlijk verradelijk. Je kan heel lang denken dat alles prima onder controle is. De dijken die verdwijnen zijn ver van de zee, wat maakt het uit. Tot dat moment dat die ene dijk verdwijnt, net als het water stijgt en het land volstroomt waardoor je verliest. Van ogenschijnlijk niets aan de hand naar kansloos verloren kan in dit spel heel snel gaan. En dat maakt dat deze Pandemic variant heerlijk spannend is.

Voor Nederlanders is het dan ook nog een leuke bonus dat het spel zich in ons land afspeelt. Ik merkte dat ik het extra vervelend vond als Friesland onder water kwam te staan, mijn heitelân hield ik net wat liever droog dan gebieden waar ik geen mensen ken. Het spel ziet er ook nog eens heel gelikt uit met bijvoorbeeld mooie Delfts blauwe actiekaarten met stoomgemalen, zandzakken, hoogheemraadschappen, stilte voor de storm en zelfs de vinger in de dijk van Hansje Brinkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *