Pick a Pen Riffen

Geplaatst door

2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20- 30 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: 999 Games (2023)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 3.5]

Het spel…

Pick a Pen Riffen is het tweede deel dat ik speelde van de Pick a Pen serie die 999 Games deze zomer heeft uitgebracht. En ik was verrast hoe anders dit spel is dan het eerste deel (Pick a Pen Tuinen) dat ik speelde. In plaats van vakjes inkleuren worden er dit keer lijnen getrokken.

In Pick a Pen Riffen ga je met een team schatduiken. Iedere duiker heeft zijn eigen specialisme en gaat dus op zoek naar een bepaald soort schat. Op een kaart van de bodem van de zee zijn de verschillende schatten gemarkeerd met de kleuren van de duikers zodat je goed ziet waar ze naar toe moeten. Over de bodem van de zee liggen ook nog wat muntjes gestrooid en die kunnen door alle duikers in hun zak gestoken worden.

De startspeler gooit aan het begin van het spel met de vijf gekleurde potloden. Op de zijkantjes van de potloden staat met stipjes en driehoekjes aangegeven hoeveel vakjes ver je mag duiken (de stippen) en of je daarbij bochten mag maken (de driehoekjes). Aan de rand van de kaart staan zes plaatsen waar de duikers kunnen beginnen. De startspeler kiest één van de potloden en kiest één van de startplekken en begint met het tekenen van de route die deze duiker gaat afleggen.

En zo kiezen de spelers om de beurt een potlood uit en tekenen ze een stukje van de route van de betreffende duiker. Elke duiker kan maar één duik maken en dus mag je niet in een kleur waar je al mee gestart bent, nog een nieuw begin maken. Als je niets meer kan met de potloden die er nog liggen, dan heb je pech. Je kiest dan een potlood en legt dit weg zonder je duikers verder te laten zwemmen. Als alle potloden gekozen zijn, dan mag de volgende speler de potloden opnieuw gooien en wordt er weer vrolijk verder gespeeld.

Iedere keer dat je langs een schatje of muntje komt met een duiker, markeer je dat op het scoredeel van je briefje. Hoe meer schatten en muntjes je vindt, hoe meer punten je scoort. Maar daarnaast zijn er nog extra punten te behalen door bepaalde doelen als eerste te halen. Denk bijvoorbeeld als eerste van elke kleur een schat gevonden hebben of als eerste van één kleur alle schatten gevonden te hebben.

Het spel is onmiddellijk afgelopen als iemand alle muntjes op zijn muntjes-scorespoor heeft afgestreept of van iedere kleur schatten minimaal zes punten heeft gescoord. Deze speler scoort een bonus en daarna worden alle verzamelde punten opgeteld. De speler die de meeste punten heeft wint natuurlijk het spel.

Op het blok met briefjes tref je drie varianten aan. Bij de tweede en derde variant wordt het stuk zee dat je gaat doorzoeken groter en komen er nog een paar kleine regeltjes bij. Deze varianten duren dus ook wat langer dan het startscenario.

…en de waardering

Pick a Pen Riffen is een leuk roll & write spelletje. Ik begin er langzaam aan te wennen om met potloden te rollen, maar het blijft een beetje raar. Een klein nadeel van dobbel-potloden is dat je ze moet oppakken als je ze kiest en je dan niet meer kan zien wat er ook al weer gegooid was. Je moet daarom goed opletten dat je onthoudt hoever je mag duiken en of je daarbij bochten mag maken, want als je het potlood eenmaal gepakt hebt dan kan je het niet meer checken. Het overkomt mij nog steeds af en toe dat ik te snel een potlood pak en dan twijfel wat ik ook al weer mocht.

In deze Pick a Pen variant moet je proberen de lijnen zo slim mogelijk te trekken om zo snel mogelijk bij de schatten en muntjes te komen. Dat levert een leuke puzzel op waarbij je ook een beetje moet opletten welke potloden de andere spelers graag willen. Die potloden hebben namelijk soms een streepje voor omdat je je tegenstanders daarmee soms goed kan dwarsbomen.

Er zit wel één regel in het spel die ik niet helemaal begrijp. Voor de gezamenlijke doelen krijgt alleen de speler die het doel als eerste haalt de punten. In de potjes die ik heb gespeeld kwam het regelmatig voor dat in dezelfde ronde als de startspeler het doel haalde, ook een andere speler het doel haalde. Die vist dan achter het net en dat is daardoor een spelplezier-verstorend startspelervoordeel. Gelukkig is dat goed op te lossen met de  huisregel dat als meerdere spelers in dezelfde ronde een doel halen, iedereen de bonuspunten krijgt. Dat is wel zo eerlijk. En als we toch bezig zijn met huisregels, dan is het ook wel zo eerlijk als alle spelers evenveel beurten krijgen en zou ik de ronde dus uit laten spelen in plaats van voor een sudden death einde gaan.

Eén reactie

  1. Hallo Dagmar, ik ben het eens met je bevinding dat alle spelers best evenveel beurten krijgen. En ook dat alle spelers die het doel in dezelfde ronde halen ervoor beloond worden, vind ik een goede oplossing. Wij ervaarden ook dat de startspeler anders veel voordeel had t.o.v. de rest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *