Railroad Ink Challenge 1/6

Geplaatst door

Vorig jaar was er een groot Railroad Ink Kickstarter project. Hierin werden niet alleen de nieuwe Railroad Ink Challenge spellen aan de man/vrouw gebracht, maar kon je ook een hele berg aan kleine uitbreidingetjes kopen. Railroad Ink is één van mijn favoriete spellen, dus ik heb er niet lang over na hoeven denken voor ik het project ging backen. De spellen zijn inmiddels netjes bezorgd en nu is het dus de hoogste tijd om te kijken of ik er goed aan heb gedaan om alles aan te vinken wat er te koop was. Ik heb een alfabetisch overzicht gemaakt van de 31 (!) uitbreidingen die ik nu heb en ga proberen ze allemaal te spelen. In deze serie blogjes zal ik verslag doen van wat ik tegenkom.

Airlines

In Airlines kan je niet alleen de trein en auto, maar kan je ook het vliegtuig pakken. De vliegroutes en vliegvelden staan op twee aparte blauwe dobbelstenen. Je hoeft deze niet verplicht beide iedere beurt te gebruiken, maar het mag wel. De vliegvelden vond ik erg grappig. Die teken je namelijk op een leeg veld en als vervolgens op een horizontaal of verticaal aangrenzend veld een weg/spoor/vlieg-route tekent, dan wordt hij automatisch perfect aangesloten op de luchthaven. Aan het eind van het spel, scoor je punten voor je langste vliegroute en krijg je minpunten voor “losse eindjes” van de vliegroutes en voor vliegvelden waar geen vliegtuig komt.

Het levert al prettige hoofdbrekers op als je een mooi stelsel van autowegen en spoorwegen moet aanleggen. De vliegroutes maken je leven dan nog ingewikkelder. Ik vond het best een pittige uitdaging omdat het lastig was om er wat moois van te maken zonder al te veel losse eindjes. Ik begon heel enthousiast en gebruikte elke ronde beide dobbelstenen, maar op een gegeven moment werd mijn bordje toch best vol en begon ik te vrezen dat het wel eens lastig te zijn dat was ik aan vliegroutes begon, misschien wel niet meer af zou kunnen maken. Ik vond het dus best leuk, maar wel een beetje topzwaar.

Alien Farmer

De Alien Farmer uitbreiding bestaat uit maar één dobbelsteen. Daarop staat op sommige vakjes een UFO (tegenwoordig ook wel UAP genoemd) en op andere autowegen, spoorwegen én een schaap. De Aliens die in de UFO (sorry ik ben van het ouderwetse soort)  vliegen, zijn geïnteresseerd in onze schapen. Je scoort dan ook twee punten voor ieder schaap dat vanuit een UFO in een horizontale of verticale lijn gezien kan worden. Met een beetje slim spelen kan je sommige schapen daarmee zelfs in het zicht zetten van meerdere UFO’s, waardoor ze flink wat punten waard zijn.

Vraag me niet waarom de Aliens die met UFO (naar de aarde komen in eens geïnteresseerd zijn in onze schapen, dat weet ik ook niet. Laten we blij zijn dat ze ons negeren, zou ik zeggen. En laten we blij zijn dat dit een leuke variant is. De extra regels zijn relatief simpel, waardoor je ze makkelijk oppikt en je al snel in het spel zit. Het enige minpuntje vind ik dat het erg lastig is om een schaap te tekenen in het kleine stukje vakje wat overblijft nadat je de eventuele autowegen en spoorwegen hebt getekend en je ook nog het nummer hebt ingevuld van de ronde waarin je het vakje gebruikt . Ik vind het leuk als mijn bordje er aan het eind van het spel mooi uitziet, maar dat gaat met mijn schapen (die meer op geplette vliegen lijken) niet lukken.

Blue Prints

De Blue Print-uitbreiding bestaat uit een aantal dubbelzijdige kaarten die je aan (bijna) elk potje Railroad Ink kan toevoegen. Je kiest één van de kaarten uit en alle spelers tekenen de lijntjes die op die kaart staan op hun bordje na. Dit zijn barrières waar je wel tegenaan kan tekenen (geen dood eindje meer), maar waar je niet aan de andere kant door kan bouwen. That’s it!

Dit is een hele simpele maar effectieve variant. Je tekent wat lijntjes die extra tegelijkertijd extra hindernissen zijn tijdens het spelen (omdat je er niet langs kan en doordat ze je route beëindigen), maar geven ook een mooie kans om losse eindjes netjes af te hechten en zo minpunten te besparen. Ik heb hem met plezier gespeeld.

Canyon

In de Canyon uitbreiding ontstaan er grote scheuren in het landschap. Dat levert kansen op (extra punten voor elk vakje van je langste Canyon en punten voor iedere Canyon die twee zijdes van het bord verbindt). Maar het levert ook beperkingen op. Iedere keer dat je namelijk een autoweg of spoorweg over een canyon bouwt, heb je een brug nodig en daar heb je er maar 12 van tot je beschikking. De regels van deze variant waren niet helemaal duidelijk. Zo wordt niet duidelijk uitgelegd hoe je de Canyons moet tekenen. Je tekent ze op de lijntjes van het raster en met sommige dobbelsteenworpen mag je over meerdere vakjes heen tekenen. Ik weet ook niet zeker of je op de rand van het bord mag tekenen (wat ik wel heb gedaan).

Als de regels niet helemaal duidelijk zijn, dan moet je afspreken hoe je ze interpreteert. Wij tekenden dus wel op de rand. Ik kon daardoor een mooie lange canyon maken zonder dat ik er heel veel last van had. Ik was heel zuinig op de bruggen omdat ik bang was dat ik er anders te weinig zou hebben en vast zou lopen aan het eind van het spel. Achteraf ben ik veel te voorzichtig geweest en had ik nog veel meer canyons kunnen tekenen. En achteraf weet ik ook dat ik vals gespeeld heb. Ik heb op het forum van Boardgamegeek gevraagd of ik op de rand had mogen tekenen en het antwoord was nee. Goed om te weten voor een volgende keer. Ik vond dit een leuke variant. De hoeveelheid extra regels vallen mee (al zijn ze dus niet helemaal duidelijk opgeschreven), maar je hebt wel een leuk nieuw doel om aan te werken.

City Builder

In City Builder wordt het beton eindelijk eens voor wat anders aangewend dan voor autowegen en sporwegen. In deze variant moeten namelijk skyscrapers gebouwd worden, hoe meer hoe beter. Die kosten echter klauwen vol met geld, dus dat moet je wel eerst verdienen. Deze uitbreiding bestaat twee dobbelstenen, die je (net als bij alle andere uitbreidingen) mee gooit met de witte dobbelstenen. Nadat je de witte dobbelstenen hebt getekend, kijk je op de geld-dobbelsteen van de uitbreiding. Die geeft aan waar je deze ronde geld mee kan vinden. Denk aan één geld voor ieder van de middenvakken die gebruikt is of één geld voor iedere uitgang die je hebt in je langste netwerk. Hoeveel geld je hebt, houd je bij in het tabelletje waarin staat hoeveel punten de uitgangen opleveren. Daarna kijk je op de gebouwen-dobbelsteen. Hierop staat hoeveel gebouwen je deze ronde mag tekenen op één veld en wat dat kost (bijvoorbeeld drie gebouwen voor zeven geld). Aan het eind van het spel levert elk gebouw een punt op én gelden losse eindjes die naast een gebouw staan niet als los eindje.

Ook deze uitbreiding beviel me weer goed. Deze variant zet je regelmatig voor de keus of je direct voor de punten gaat of dat je je plannen een beetje aanpast/uitstelt om zo veel mogelijk geld te verdienen waar je weer lucratieve gebouwen van te kopen die je ook nog kan gebruiken om losse eindjes af te hechten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.