Vorig jaar was er een groot Railroad Ink Kickstarter pakket. Hierin werden niet alleen de nieuwe Railroad Ink Challenge spellen aan de man/vrouw gebracht, maar kon je ook een hele berg aan kleine uitbreidingetjes kopen. Railroad Ink is één van mijn favoriete spellen, dus ik heb er niet lang over na hoeven denken voor ik het project ging backen. De spellen zijn inmiddels netjes bezorgd en nu is het dus de hoogste tijd om te kijken of ik er goed aan heb gedaan om alles aan te vinken wat er te koop was. Ik heb een alfabetisch overzicht gemaakt van de 31 (!) uitbreidingen die ik nu heb en ga proberen ze allemaal te spelen. In deze serie blogjes zal ik verslag doen van wat ik tegenkom.
Pluck-man
Pluck-man is natuurlijk gewoon Pack-man, maar dan zonder gedoe over de licentie. Voor wie niet in de vorige eeuw heeft geleefd: Pack-man is een computerspel uit de jaren ’80 waarin je met een monstertje (de Pack-man) door een soort doolhof heen bewoog en daar alle bolletjes op moest eten, in het doolhof zitten echter ook spoken die jouw Pack-man op kunnen eten, tenzij je net een wit stipje had opgegeten want dan kon jij voor heel even juist de spoken opeten. In de Pluck-man variant is je verkeersnetwerk het doolhof geworden waarin de Pluck-man op strooptocht gaat. In deze variant gooi je in ieder van de zeven rondes de Pluck-man dobbelsteen mee. Op deze dobbelsteen staan Pluck-mans, spookjes en kersen. Je tekent de Pluck-man, het spookje of de kers op de rand bij een nog niet aangesloten uitgang. Pluck-mans die op die manier aangesloten raken op je netwerk(en) leveren 3 punten op. De spoken in je netwerk leveren vervolgens punten op als je ook een kers en een Pluck-man in het netwerk hebt (de kersen zijn de witte pil geworden) en minpunten als je wel een Pluck-man maar geen kersen hebt.
Ik heb de Pluck-man uitbreiding met plezier gespeeld. Het is weer een voorbeeld van zo’n slimme variant waar je met maar een paar extra regels toch een extra uitdaging in het spel krijgt. En er zit een vleugje push your luck in want durf je spookjes te tekenen als je nog niet weet of er wel een kers voorbij gaat komen? Het enige minpuntje van deze variant was dat het lastig is om op de bovenrand van het bord de Pluck-mans, spookjes of kersen te tekenen omdat het bord daar vouwt en je daardoor net wat minder netjes kan tekenen.
Portal
De Portal uitbreiding is een kleine uitbreiding waarmee blijkt dat er in ons kleine vierkante domein bovennatuurlijke fenomenen opspelen. Iedere ronde gooi je een dobbelsteen waarop de bovennatuurlijke portals staan. Er zijn A, B en C portals. Elke soort portal mag je (als hij ten minste gegooid wordt) twee keer gebruiken om op die manier een verbinding te creëren tussen de twee portals met dezelfde letter (via een soort wormgat). Op die manier kan je netwerken op een snelle manier met elkaar verbinden.
Ik vond dit een grappige uitbreiding. De portals zitten altijd op een doodlopend stukje dus het liefst plaats je ze in je grootste netwerk op een T-splitsing of op een kruispunt van de speciale dobbelstenen. En dan hoop je dat de andere letter nog voorbij komt en dat je daarmee bijvoorbeeld uitgangen aan de rand van het bord even snel kan aansluiten of een tweede netwerk kan verbinden. De enige onduidelijkheid vond ik hoeveel rondes het spel duurde. Bij de andere uitbreidingen staat altijd hoeveel rondes het spel duurt, maar hier stond niets. Ik ben daarom uitgegaan van de standaard 7 rondes. Maar omdat we een Railroad-Ink Challenge bord gebruikten waarbij je soms dobbelstenen dubbel mag gebruiken en je een extra kruispunt (via de specials) kan krijgen, werd het bord wel een beetje vol.
Power Grid
Power Grid is een ingewikkelde uitbreiding omdat je “onzichtbare verbindingen” gaat tekenen. In deze uitbreiding teken je in het midden van je wijk een batterij. Vervolgens gooi je ieder van de zeven rondes twee gele dobbelstenen mee. Die geven aan in welke richting vanuit de rand je op vakjes waar je wat op getekend hebt, je een bliksemschicht mag tekenen die aangeeft dat je dat kwadrant van stroom hebt voorzien. Je hoeft daarbij dus niet de autowegen en spoorwegen te volgen, de elektriciteitsleidingen liggen immers onder de grond en aan het bliksemschichtje kan je zien welke velden daardoor van stroom zijn voorzien. Als het je lukt om op die manier een verbinding te maken met je batterij kan je daarna je batterij gaan opladen (maximaal 3 keer). Aan het eind van het spel krijg je dan bonuspunten volgens de formule “aantal keer dat je batterij is opgeladen * het aantal uitgangen dat van stroom is voorzien en dat verbonden is met de batterij”.
Ingewikkeld is wat mij betreft geen goed ding voor uitbreidingen van Railroad Ink. Het concept van hoe je de uitgangen verbind met het midden is lastig te begrijpen en vervolgens is het lastig om goed bij te houden of het je lukt. Ik was dan ook niet kapot van deze uitbreiding. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar daar gaat het waarschijnlijk wel bij blijven.
Rainbow
De rainbow-uitbreiding bestaat uit één lieflijke dobbelsteen met daarop regenbogen, klavertjes vier en regenwolken. Aan het begin van elk van de zeven rondes moet deze dobbelsteen als eerste getekend worden. De regenbogen en klavertjes vier teken je in je eigen bordje, het regenwolkje teken je op het bordje van de speler links van je (en als het kan teken je die naast een regenboog). Een regenboog kan je op twee manieren gebruiken: je kan hem als verbinding tussen de vier naastgelegen vakjes gebruiken (een soort super kruispunt dat altijd past) en/of als een bron voor punten. Als je namelijk een klavertje vier naast een regenboog tekent, dan levert de regenboog 2 punten op. Regenwolken leveren geen minpunten op, maar liggen in de weg.
Ik vond dit weer een leuke variant. De extra regels zijn redelijk simpel (al hadden de spelregels wel wat duidelijker opgeschreven kunnen worden) en daardoor speelt het lekker vlot weg. Ik vond het ook leuk dat je iets op het bordje van de andere speler mag tekenen omdat dat voor een beetje interactie zorgt. De regenbogen zijn super handig als altijd passend kruispunt zonder losse eindjes en idealiter zet je er dan nog een klavertje vier naast zodat ze ook nog punten opleveren.
Renovation
Het was nog even zoeken voor ik de juiste dobbelsteen had gevonden. Het plaatje in het boekje matcht namelijk net niet met de dobbelsteen zelf. In het boekje staat op twee zijden van de renovation-dobbelsteen namelijk ook nog een station, terwijl die op de dobbelsteen niet staat. Wij hebben dat stationnetje er dus maar bij gedacht tijdens het spelen. In deze uitbreiding gooi je ieder van de zeven rondes de renovation-dobbelsteen mee. Vervolgens mag je wat op deze dobbelsteen staat tekenen op één van je eerder getekende velden. Zo kan je van een rechtdoor-weg met de juiste renovation een mooie t-splitsing maken. Of je kan een tunnel bouwen zodat je twee wegen kan laten kruisen.
Ik vond dit een hele leuke uitbreiding. Het is maar een kleine toevoeging, maar hij maakt je leven zo veel makkelijker doordat je even een eerder getekend veld kan aanpassen. Vooral de mogelijkheid om één half stukje spoor of autoweg toe te voegen is heel fijn omdat je hierdoor meer mogelijkheden maakt om je wegennetwerk te sturen. Je hoeft niet meer te wachten tot er eindelijk het juiste koppelstukje of die zo gewenste t-splitsing komt, maar je creëert gewoon zelf wat je nodig hebt. Het spel wordt daardoor dus wel wat makkelijker, maar er blijft genoeg te puzzelen over dat ik me er uitstekend mee heb vermaakt.