Railroad Ink Challenge 5/6

Geplaatst door

Vorig jaar was er een groot Railroad Ink Kickstarter pakket. Hierin werden niet alleen de nieuwe Railroad Ink Challenge spellen aan de man/vrouw gebracht, maar kon je ook een hele berg aan kleine uitbreidingetjes kopen. Railroad Ink is één van mijn favoriete spellen, dus ik heb er niet lang over na hoeven denken voor ik het project ging backen. De spellen zijn inmiddels netjes bezorgd en nu is het dus de hoogste tijd om te kijken of ik er goed aan heb gedaan om alles aan te vinken wat er te koop was. Ik heb een alfabetisch overzicht gemaakt van de 31 (!) uitbreidingen die ik nu heb en ga proberen ze allemaal te spelen. In deze serie blogjes zal ik verslag doen van wat ik tegenkom.

Ritual

In de Ritual-uibreiding blijken cultisten het leven van onschuldige forensen zuur te willen maken. Deze uitbreiding bestaat uit één dobbelsteen waarop de locaties staan van waaruit de cultisten proberen een doorgang te maken naar andere dimensies. Als gewone forens kan je daar maar beter niet in de buurt komen. Het spel duurt maar zes rondes en in iedere ronde moet je de ritual-dobbelsteen gebruiken. Aan het eind van het spel worden de netwerken van de cultisten apart gewaardeerd, die leveren net zo veel punten op als er locaties zijn waarop ze doorgangen aan het creëren zijn (en daarbij tellen de plekken waar je het bord aftekent als er geen uitgang is ook mee). Alle gewone uitgangen die toevallig ook aangesloten zijn op een cultist-netwerk, zijn verder onbruikbaar (leveren geen punten op). Netwerken van de gewone forensen die verder niet verbonden zijn met de netwerken van de cultisten worden op de gebruikelijke manier gewaardeerd.

Deze Ritual-uitbreiding vond ik best leuk om te doen. Het is een leuke uitdaging om de twee groepen (forensen en cultisten) netjes gescheiden te houden zodat ze beide optimaal scoren. Dat is op zich goed te doen, maar je wordt wel beperkt in je uitbouwmogelijkheden. En zo’n extra restrictie verhoogt dan weer het puzzel- en daarmee spelplezier.

River

De River uitbreiding is het standaard uitbreidingetje dat bij de blauwe basisversie wordt meegeleverd. Deze uitbreiding bestaat uit 2 dobbelstenen waarop de rivier staat afgebeeld, soms met nog een (spoor)brug er overheen. Het spel duurt 6 rondes en je hoeft de rivier-dobbelstenen niet te gebruiken. Maar als je dat wel doet, dan kan je daarmee dus mooie riviertjes tekenen. Aan het einde mag je één rivier waarderen, die is dan net zo veel punten waard als de rivier lang is plus nog drie bonuspunten als de rivier netjes aan de rand van het bord begint en eindigt. Losse eindjes van rivieren leveren een minpunt op.

Dit River-uitbreiding is een lekker simpele uitbreiding: een paar nieuwe regels en een nieuwe manier van scoren. Als je niet goed oplet of niet genoeg bruggen gooit, kan een rivier je netwerk behoorlijk in de weg gaan zitten, maar met een beetje plannen en een beetje geluk is het goed mogelijk om een mooie lange rivier te maken die heerlijk over je bordje meandert. Ik heb deze uitbreiding dan ook met veel plezier gespeeld.

Separation

De Separation-uitbreiding is de simpelste uitbreiding die we tot nu toe zijn tegengekomen. Deze uitbreiding bestaat uit één dobbelsteen met daarop altijd twee niet met elkaar verbonden verbindingen staan (zoals twee bochtjes in tegengestelde hoeken). Deze dobbelsteen vervangt één van de standaard witte dobbelstenen uit het spel. Het spel duurt de normale zeven rondes en je moet iedere ronde alle dobbelsteen (de drie witte en de seperation) tekenen. That’s it!

Ik vond dit weer een hele fijne uitbreiding. Het is gewoon een extra dobbelsteen met wat andere routes er op. Doordat het telkens gescheiden routes zijn, moet je goed opletten dat alles wel weer een keertje bij elkaar komt en je niet allemaal gescheiden netwerkjes krijgt. Maar met een paar goed geplaatste specialty-dobbelstenen, kom je een heel eind.

Special

De Special-uitbreiding is de tegenvoeter van de Separation-uitbreiding. Ook deze uitbreiding bestaat namelijk uit één dobbelsteen die één van de reguliere witte dobbelstenen vervangt, maar dit keer staan allemaal verschillende kruispunten op die de boel dus lekker verbinden in plaats van scheiden. De naam is dus een verwijzing naar de Specials die je normaliter drie keer in het spel mag inzetten. Het spel duurt zeven rondes en iedere ronde moet je alle vier de dobbelstenen gebruiken. That’s it!

Ik vond dit ook weer een leuke uitbreiding omdat hij zo lekker simpel is. Het voordeel van veel kruispunten is dat je lekker veel aan elkaar kan bouwen, maar het nadeel is dat je heel snel heel veel open eindjes krijgt en het lastig is om die allemaal weer afgehecht te krijgen. Deze uitbreiding is daardoor uitdagender dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

Street Lamps

De Street Lamps uitbreiding is een echte uitbreiding voor autoliefhebbers. Deze uitbreiding bestaat namelijk uit twee dobbelstenen met alleen maar wegen er op zodat je lekker veel asfalt kan neerleggen. Bij elke weg staat bovendien een straatlantaarn. Het spel duurt zes rondes en in deze rondes mag je de Street Lamps dobbelstenen gebruiken, maar het hoeft niet. De straatlantaarns die je bouwt moeten vervolgens nog wel even aangezet worden om punten op te leveren. Op het moment dat je één van de speciale kruispunten tekent, mag je alle straatlantaarns in één rij of kolom aanzetten door er een sterretje bij te tekenen. Elke brandende straatlantaarn aan het eind van het spel levert één punt op.

Ik vond deze uitbreiding best aardig maar niet geweldig. Het was leuk om een keer een lange weg te kunnen tekenen en het idee van de lantaarns die je vervolgens nog moet aanzetten vond ik ook leuk. Maar ik vond het best lastig om met de dikke stift naast het ronde-nummer en de wegen (zeker als er veel weg op een dobbelsteen stond) ook nog een straatlantaarn en (hopelijk) een sterretje te tekenen. Ik vind het leuk als mijn briefje een beetje netjes blijft en dat was met deze uitbreiding wat lastiger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.