Railroad Ink Challenge 6/6

Geplaatst door

Vorig jaar was er een groot Railroad Ink Kickstarter pakket. Hierin werden niet alleen de nieuwe Railroad Ink Challenge spellen aan de man/vrouw gebracht, maar kon je ook een hele berg aan kleine uitbreidingetjes kopen. Railroad Ink is één van mijn favoriete spellen, dus ik heb er niet lang over na hoeven denken voor ik het project ging backen. De spellen zijn inmiddels netjes bezorgd en nu is het dus de hoogste tijd om te kijken of ik er goed aan heb gedaan om alles aan te vinken wat er te koop was. Ik heb een alfabetisch overzicht gemaakt van de 31 (!) uitbreidingen die ik nu heb en ga proberen ze allemaal te spelen. Dit is het laatste blogje in deze serie blogjes waarin ik verslag deed van wat ik allemaal tegenkwam. De Challenge is hiermee voltooid.

Superconnection

Superconnection is weer een lekker simpele uitbreiding die bestaat uit één dobbelsteen. Op deze dobbelsteen staan naast autowegen en spoorwegen ook zogenaamde superconnections (die zien er uit als een wiebelig lijntje). Over deze lijntjes kunnen zowel auto’s als treinen rijden. Het spel bestaat uit zes rondes en iedere ronde moet je alle vijf de gegooide dobbelstenen op je briefje tekenen. De superconnections mag je bij de eindtelling meetellen voor zowel de langste autoweg als voor de langste spoorweg.

Veel van de simpele uitbreidingen voor Railroad Ink vond ik heel leuk doordat met een kleine variatie een groots effect word bereikt. Bij de Superconnection had ik dat helaas niet Doordat de superconnection altijd past en alles er over heen kon werd de puzzel eerder makkelijker dan moeilijker en daardoor minder interessant. Ik vond deze uitbreiding dan ook wel ok, maar loop er niet echt warm voor.

Tentacle

In de Tentacle uitbreiding wordt ons veilige hoekje van de wereld belaagd door mytische monsters uit lang vervlogen tijden. Iedere ronde wordt de Tentacle-dobbelsteen meegegooid waarop staat welk tentakel van het monsters probeert binnen te komen en hoe lang deze arm is. Je mag deze tentakel tekenen. Je moet dan beginnen op een vakje aan de rand van het bord die geen uitgang is. De tentakel mag vervolgens ook over vakjes getekend worden waarop een stukje autoweg of spoorweg ligt, maar je mag later geen autowegen of spoorwegen over de tentakels heen bouwen. Aan het eind van het spel is ieder tentakel 2 punten waard en is ieder vakje waarop zowel een stukje tentakel als een stukje autoweg of spoorweg staan nog een extra punt waard.

Dit was een beetje vreemde uitbreiding waar ik een beetje aan moest wennen. Ik vond aan het begin van het spel het lastig om in te schatten hoeveel tentakels je veilig kon tekenen zonder jezelf later in de weg te gaan zitten (geen ruimte meer voor autowegen en spoorwegen). Na een paar rondes begon ik er een beetje gevoel voor te krijgen en begon ik het steeds leuker te vinden om de tentakels te tekenen. Ondanks mijn gebrek aan tekentalent zag het er ook nog best grappig uit.

Tetromino

Tetromino is een opvallende uitbreiding doordat je nu eens niet extra dingen moet gaan tekenen op je bordje. Bij deze uitbreiding gooi je elke ronde de tetromino-dobbelsteen mee. Op deze dobbelsteen staat een tetris-figuurtje. Als je wil mag je aan het begin van de ronde vervolgens lege vakjes in de vorm van het tetris-figuurtje markeren. Daarna teken je de reguliere dobbelstenen in. Aan het eind van het spel is elk vakje dat je gemarkeerd hebt een pluspunt waard en elk ongebruikt gemarkeerd vakje een minpunt.

Ik vond dit een verfrissende uitbreiding, juist doordat je niets nieuws moet tekenen (hoe leuk die uitbreidingen ook zijn, het zijn wel telkens varianten op hetzelfde). Aan het begin heb je natuurlijk nog alle ruimte om je vakjes te markeren in de juiste vorm, maar hoe verder in het spel je komt, hoe minder ruimte je hebt. En daarbij moet je er ook nog over nadenken of je wel gaat tekenen in de vakjes die je kan markeren. Je moet immers wel minimaal 3 vakjes gaan vullen om punten over te houden aan je actie.

Trail

De Trail-uitbreiding is de uitbreiding die standaard bij de groene Challenge-versie in de doos zit. In deze versie ga je wandelpaden (Trails in het Engels) aanleggen tussen de stations. Het spel duurt 6 rondes en elke ronde gooi je de twee Trails-dobbelstenen mee. Je hoeft deze dobbelstenen vervolgens niet te gebruiken als je wilt. Op de Trail-dobbelstenen staan naast de gewone spoorwegen en autowegen de wandelpaden aangegeven. Als je een wandelpad tekent dat raakt aan een vakje waar een station op staat, dan mag je het wandelpad vervolgens verbinden met het station. Op deze manier ontstaan er netwerken van wandelroutes die de verschillende stations verbinden. Aan het eind van het spel kijk je per wandel-netwerk hoeveel stations er in zitten. Vervolgens krijg je de helft van het aantal punten dat in de uitgangen tabel staat bij het aantal verbonden stations.

Ik vond dit best een leuke uitbreiding, maar ook een lastige. Het bord wordt wel heel druk met de wandelpaden naast de gebruikelijke spoorwegen en autowegen. Het is dan best lastig om te zien hoe alles met elkaar verbonden is. Omdat je bij de Challenge ook nog extra vakjes mag tekenen als je fabrieken aansluit of drie universiteiten en je dus elke ronde twee extra trail-dobbelstenen mag gebruiken, raakt het bord ook al snel behoorlijk vol. Kortom: leuke variant, maar speel hem vooral als je fris en fruitig bent en niet met een duffe kop want dan raak je het spoor bijster.

Underground

De Undergroud uitbreiding is de grootste en moeilijkste uitbreiding die we zijn tegengekomen. Deze uitbreiding bestaat uit vier dobbelstenen waarop de ondergrondse metro en ondergrondse waterleidingen staan. Om deze uitbreiding te spelen heb je twee bordjes per persoon nodig. Op de ene teken je de normale bovengrondse structuren (autowegen en spoorwegen) en op de andere dus de ondergrondse (metrolijnen en waterleidingen). Dit doe je afwisselend. Dus eerst gooi je de witte dobbelstenen en teken je boven de grond en daarna gooi je de bruine Underground dobbelstenen en teken je onder de grond. Je probeert daarbij je ondergrondse en bovengrondse plannen op elkaar af te stemmen doordat je graag je metrostations bouwt op de plek waar ook een bovengronds station is en je juist geen bovengronds station over een waterleiding heen bouwt (dan raak je gegarandeerd de leiding en heb je waterschade). Het spel duurt 7 rondes (waarbij je dus telkens een bovengrondse en ondergrondse fase hebt). Bij de puntentelling waardeer je het bovengrondse bord op de gebruikelijke wijze. De ondergrondse waardering is vervolgens best ingewikkeld, maar het komt er op neer dat je punten krijgt voor je langste  metrolijn en waterleiding, dat het loont om metrostations te bouwen op plaatsen waar de bovengrondse stations zijn en dat je geen losse eindjes en waterleidingbreuken wilt hebben.

Ik zag eerlijk gezegd een beetje tegen deze uitbreiding op omdat hij me heel ingewikkeld leek. En misschien wel omdat ik er zo tegen op zag, viel het me mee.  Na een paar rondes begon ik door te krijgen hoe ik de boel op elkaar kon laten aansluiten en begon ik steeds meer plezier in het spel te krijgen. Boven de grond lukte het me nog wel om het redelijk netjes te houden, maar onder de grond werd het een rommeltje. Gelukkig ziet niemand dat, zullen we maar denken. En doordat je eigenlijk dubbel kan scoren, had ik een prachtige score van 100 punten, dat was dan ook wel weer leuk.

Onder de grond
Boven de grond

Weather

De laatste uitbreiding in deze challenge was een relatief eenvoudige. De Weather uitbreidin bestaat uit twee dobbelstenen waarop symbolen aangeven wat voor weer het is: bewolkt, onweer of sneeuw. Het spel duurt de gebruikelijke zeven rondes en iedere ronde ben je verplicht om op twee van de vakjes die je die ronde hebt getekend ook aan te geven wat voor weer het is. Op deze manier probeer je gebieden te maken waar het hetzelfde weer is op horizontaal en verticaal aan elkaar grenzende vakjes. Je moet je weergebieden van elkaar gescheiden houden want zelfs als ze elkaar alleen maar diagonaal raken, dan gaat het mis. Aan het eind van het spel scoor je één punt voor elk vakje in ieder van je grootste weersysteem in ieder van de soorten.

Het is lastiger dan je denkt om een mooi aangesloten weergebied te maken. Dat komt doordat je alleen mag tekenen in de vakjes die je in de betreffende ronde tekent. Je moet bij het spelen dus zowel proberen mooie transportsystemen te bouwen, maar tegelijkertijd proberen die zo flexibel te maken dat je de weerdobbelsteen goed in kan tekenen als hij gegooid is. Vervolgens wil je ook nog de weersystemen uit elkaar houden en dat stimuleert je dus om de boel niet aan elkaar te bouwen, maar dat wil je juist weer wel om goed te scoren met verbonden exits en lange autowegen en spoorwegen. Je krijt dus eigenlijk een tegenstrijdige opdracht en dat zet je lekker aan het puzzelen. Ik vond dit een grappige uitbreiding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *