2-4 spelers
45 minuten
Auteur: Matt Leacock
Uitgever:
QWG Games (2008)
Het spel …
Als er in spellenland een Heilige Graal bestaat, is het die van het ‘Civilizationspel van twee uur’. Civilization is een populair spel dat alom gerespecteerd wordt, maar dat veel te lang duurt. Acht uur is ongeveer de ondergrens. Al jaren hopen spelliefhebbers dus op een spel dat de diepgang en het speelplezier van Civilization weet terug te brengen tot een uurtje of twee à drie. Tot nu toe zonder succes.
Zou Roll Through the Ages die Graal kunnen zijn? Je begint in dit spel met drie steden. Per stad mag je een dobbelsteen gooien. Net als in Yahtzee mag je tot twee keer toe dobbelstenen apart leggen en/of opnieuw gooien. Op die dobbelstenen staan vier verschillende zaken: voedsel, arbeiders, geld en goederen. Voedsel heb je nodig om je steden te voeden. Met arbeiders kun je meer steden bouwen of allerlei schitterende monumenten maken. Met geld en goederen kun je ontwikkelingen kopen. Die dingen zijn allemaal positief: meer steden betekent meer dobbelstenen en dus meer inkomsten, monumenten zijn veel punten waard, en ontwikkelingen leveren behalve punten ook voordelen op, zoals bescherming tegen rampen.
Rampen? Ja, ook in dit spel kom je ze tegen. En net als bij Civilization zijn ze het gevolg van het krijgen van (te) veel goederen. Op een van de zes zijdes van de dobbelstenen staat een schedel met twee goederen. Gooi je in totaal twee of meer schedels, dan volgt een ramp, resulterend in puntverlies. Helaas mag je schedels niet over gooien, dus voor bescherming ben je echt op ontwikkelingen aangewezen.
Het spel eindigt als alle monumentsoorten gebouwd zijn, of als een speler vijf ontwikkelingen heeft. Iedereen telt de punten van zijn monumenten en ontwikkelingen op en trekt daar de strafpunten voor rampen en hongersnood van af. De speler met de meeste punten wint.
… en de waardering
Roll Through the Ages is geen Graal, maar voldoet ruimschoots aan zijn streven van een vlot en simpel beschavingsspel. Je rolt je in rap tempo door de Bronstijd heen, en ondanks het eenvoudige mechanisme blijft er toch wel wat van het thema hangen. Eigenlijk het enige uit Civilization dat ontbreekt is conflict, als je de race om die mooie monumenten en die alleraardigste ramp genaamd Pest niet meerekent. Zelfs handel ontbreekt niet. De regels voeren die aan als optioneel, maar ik zie geen reden om het niet te gebruiken. Op die manier krijg je nog een beetje interactie.
Voor de diehard fans van Civilization is het waarschijnlijk allemaal wat te oppervlakkig (dobbelstenen, brrr!), maar ik heb veel plezier beleefd aan Roll Through the Ages. Het is een intelligent dobbelspel, waarbij strategische keuzes goed afgewisseld worden met ouderwetse dobbelspanning. Het enige echte nadeel is dat het eigenlijk te kort is: vijf ontwikkelingen heb je zo gemaakt. Omdat je er maar vijf mag doen, is de keuze beperkt en zie je vaak dat dezelfde ontwikkelingen worden gekozen. Maar desondanks is Roll Through the Ages veelzijdig en kort genoeg om nog vaak op tafel te komen.