Scout

Geplaatst door

2-5 spelers (vanaf 9 jaar)
20 minuten
Auteur: Kei Kajino
Uitgever: Oink Games (2021)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 7 Gemiddelde: 4.6]

Het spel…

Gefeliciteerd! Je bent per direct de eigenaar van een circus geworden. Er is alleen een probleempje, je voorganger heeft de boel niet echt netjes achtergelaten. Je moet dus zelf aan de slag om, met de artiesten die je hebt, eventueel aangevuld met vers talent dat je bij de concurrentie wegkaapt, een mooie show neer te zetten. Aan de slag!

Scout is een kaartspelletje waarin je een circusdirecteur bent die de concurrentie probeert af te troeven door de meest geweldige act samen te stellen. De circusartiesten die je daarvoor kan inzetten staan op kaarten afgebeeld. Je kan twee soorten acts samen stellen, namelijk groepen van artiesten die dezelfde soort kunsten vertonen, denk aan een groep acrobaten op eenwielers of een groep acrobaten die met behulp van trampolines hun kunsten vertonen. Maar je kan ook combinaties van verschillende artiesten maken, bijvoorbeeld een trio bestaand uit een acrobaat op een eenwieler, een steltloper en een trampolinespringer. De verschillende acts zijn te herkennen aan hun kleur, een nummer en een heel klein icoontje.

Aan het begin van het spel worden alle kaarten goed geschud en in gelijke delen onder de spelers verdeeld. De spelers pakken hun kaarten op en moeten hun natuurlijke neiging onderdrukken om deze te sorteren. Net als in Boonanza is dat namelijk uit den boze. Wat wel mag is dat je je hand kaarten omdraait. Op de bovenkant en onderkant van elke kaart staan namelijk verschillende artiesten en dus kan het zo maar zijn dat als je je hand kaarten omdraait, je beter af bent.

Vervolgens moet de startspeler een act neerleggen. Een act kan dus bestaan uit kaarten van dezelfde soort of van verschillende soorten. Maar als je verschillende soorten wilt combineren, dan moet het wel gaan om “straatjes”, of te wel de nummers van de artiesten moeten netjes oplopend of aflopend zijn. De kaarten die de startspeler speelt, moet hij als  aansluitend groepje uit zijn hand halen (weet je nog, je mag de volgorde van de kaarten in je hand niet veranderen).

Daarna is de volgende speler aan de beurt. Die kan drie dingen doen. Allereerst kan die een betere act spelen. Een act is beter als hij uit meer kaarten bestaat, een betere combinatie is (setjes zijn sterker dan straatjes) of een hogere waarde heeft. Of te wel over een duo van een drummer en een jongleur (met waarde 3 en 4), gaat iedere combinatie van drie of meer kaarten heen, maar ook elk duo (zelfs een duo clowns van waarde 1) of een waardevoller duo zoals een steltloper en een trampolinespringer (met waarde 7 en 8). Als je op deze manier een sterkere combinatie speelt, dan versla je de eerder gespeelde act en pak je deze kaarten en leg je ze op een stapel voor je neer (deze kaarten leveren aan het eind van de ronde punten op).

Maar als je geen act kan of wilt spelen, dan moet je in plaats daarvan gaan scouten. Dat wil zeggen dat je een kaart pakt uit de act die op tafel ligt. Je mag dan kiezen uit de buitenste kaarten van de act. En vervolgens mag je zelf kiezen waar je die kaart in je hand stopt en welke kant van de kaart je boven zet. Op deze manier kan je proberen sterkere sets te bouwen die je later kan spelen. De speler waarvan je een openliggende kaart pakt, krijgt als compensatie een fiche dat aan het eind van een ronde ook een punt oplevert.

Het doel is om je hand leeg te spelen óf zo’n sterke act neer te leggen dat geen van de andere spelers er over heen kan. Het lastige daarbij is dus dat elke speler die er niet overheen kan, een kaart van je pakt waardoor het voor de volgende speler makkelijker wordt om over de act heen te gaan. Je probeert dus een super sterke combo te maken waar, zelfs nadat er een paar kaarten van afgesnoept zijn, niemand over heen kan. En om dat te bereiken komt de derde en laatste actie goed van pas. Eén keer per ronde mag je een zogenaamde “scout and show” actie uitvoeren. Dat wil zeggen dat je eerst een kaart pakt én daarna meteen een act uitspeelt.

Als een ronde is afgelopen, worden de punten geteld. Je scoort punten voor elke kaart van verslagen acts die je verzameld hebt en voor de fiches die je hebt gekregen voor jouw kaarten die door anderen zijn gescout. En daar trek je vervolgens net zo veel punten van af als je nog kaarten in je hand hebt zitten. Alleen de speler die een ronde uit maakt, hoeft deze minpunten niet te incasseren. Er worden vervolgens net zo veel rondes gespeeld, als er spelers zijn. En wie dan de meeste punten heeft, wint het spel.

Je kan Scout ook met twee spelers doen, maar dan zijn de regels net anders. Met twee spelers krijg je namelijk per ronde maar drie kansen om te scouten (en mag je nooit “scout and show” doen).

…en de waardering

Scout is een erg leuk en spannend kaartspelletje, dat veel simpeler klinkt dat het is. Scout komt beter tot zijn recht met vier of vijf spelers, dan met twee of drie. Met deze spelersaantallen kan je Scout prima spelen, maar is het net wat tammer en dus wat minder leuk.

In Scout ben je bezig om een sterke combinatie op te bouwen en daar heb je eigenlijk twee methodes voor. De eerste is om kaarten proberen te spelen die in de weg zitten. Stel dat je meerdere achten hebt, maar ze zitten niet naast elkaar. Dan wil je de kaarten die er tussen zitten graag weg spelen. Maar dat moet wel net kunnen. De andere truc is natuurlijk door de kaarten die je nodig hebt te scouten. Maar die kan  je dus ook gebruiken om sets te maken die je vervolgens weg kan spelen. Dus ook daar is dus de keus op welke manier je het snelst bij die killer hand komt waar niemand meer over heen komt. En dan moet je je ook nog afvragen wanneer je hem speelt. Soms loont het om even geduld te hebben tot de andere spelers hun hand al wat leger gespeeld hebben en dus minder mogelijkheden hebben om over jouw set heen te gaan. Maar als je te lang wacht, heb je kans dat het spel al afgelopen is en blijf jij met een hand vol minpunten zitten.  

En tegelijkertijd gaat het niet alleen om het winnen van de finale slag, maar ook om de punten die je in de tussentijd hebt verzameld. Het is mij meermaals overkomen dat ik als eerste uit was, maar nauwelijks punten had gescoord waardoor ik de ronde alsnog niet won.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *