2-4 spelers
45-90 minuten
Auteur: Paul Dennen
Uitgever: Direwolf (2023)
Het spel…
Na Clank!, Clank! in Space en Clank! Legacy, verscheen dit jaar een vierde Clank! variant. In Clank! Catacombs ga je weer als vanouds aan de slag met het verkennen van kerkers, maar dit keer doe je dat op een modulair bord in plaats van een vast bord. Dat past natuurlijk heel goed bij het thema van een kerkerkruiper: je weet nooit wat aan het eind van die donkere gang op je ligt of staat te wachten…
Clank! Catacombs bouwt voort op de bekende Clank! spellen en dat betekent dat als je bekend bent met deze spellen, je maar een paar nieuwe regels hoeft te leren voor je kan gaan spelen. De belangrijkste daarvan is hoe de kerker ontstaat. Het spel begint op een rechthoekig bordje waarvan je vanaf het startpunt alleen het onderste deel kan bereiken. Zodra je je derde stap zet, loop je van dit bordje af. Je trekt dan een vierkante tegel van een stapel en legt deze aan (je mag zelf weten hoe je de tegel precies legt). En als je weer van deze tegel afloopt, dan trek je ook weer een nieuwe tegel. En zo ontstaat tegel na tegel de kerker.
De tweede verandering is dat je in dit spel lopers (lockpicks in het Engels) nodig hebt om door bepaalde gangen heen te lopen of om bepaalde ruimtes te betreden. Je krijgt er al een paar aan het begin van het spel en je kan nieuwe lopers krijgen via sommige kaarten of fiches (minor secrets en market-items). In de afgesloten ruimtes kan je bijvoorbeeld waardevolle fiches (major secrets), waardevolle boeken (secret tomes) en gevangenen vinden. Als je gevangenen bevrijdt, dan trek je twee gevangenen-fiches van een stapel. Deze gevangen leveren extra voordeeltjes op (sommigen zijn bewapend of kunnen je genezen) en punten op. En in een enkel geval leveren ze nadelen op, bijvoorbeeld doordat ze de draak actiever maken of spoken los laten.
En verder is het nagenoeg business as usual in Clank! Catacombs. Het spel is nog steeds een deckbuilder waarbij je handkaarten de mogelijkheid om te bewegen, vechten of kaarten te kopen oplevert (en soms nog wat punten ook). Je begint met een zwak deck, maar beurt naar beurt krijg je de kans om kaarten toe te voegen terwijl je ondertussen over het bord heen zwerft op zoek naar waardevolle schatten (in de vorm van fiches). En natuurlijk ben je niet alleen in de kerker, maar woont er ook een draak die af en toe geactiveerd wordt en je dan te grazen neemt (nog steeds door blokjes uit een zak te trekken). Doel is nog steeds om een artefact te vinden en daarmee levend de catacomben te verlaten. Van alle spelers die dit voor elkaar krijgen, wint natuurlijk degene die de meeste punten heeft verzameld.
…en de waardering
Thematisch klopt het helemaal om het bord al spelende op te bouwen. Als je een donkere kerker in gaat weet je immers niet wat je tegen gaat komen. Maar er kleeft wel een nadeel aan deze manier van spelen. Het kan namelijk voorkomen dat er een onlogisch bord ontstaat. Ik heb één keer meegemaakt dat ik echt vast zat op een tegel en er niet van af kwam (ik kon vanaf deze tegel teleporten naar een andere tegel, maar er was nog geen andere teleport tegel in het spel). Dit kwam mijn spelplezier niet ten goede. Het kan verder ook gebeuren dat het lang duurt voor de tegels met artefacten tevoorschijn komen. Het kan dan voorkomen dat sommige spelers al hun artefact hebben en rustig naar de uitgang kunnen gaan, terwijl andere spelers steeds verder de kerker in moeten om nieuwe tegels opengedraaid te krijgen op zoek naar een tegel met artefact. Thematisch is dat heel grappig, maar voor de nog zoekende spelers kan het wel een zuur lachje zijn.
Bij alle Clank!-spellen geldt dat je wel een beetje tegen pech moet kunnen als je ze speelt, maar dat geldt in deze variant nog net wat sterker. Als je er niet om kan lachen als je een keer gruwelijke pech hebt waardoor je kansloos verliest, dan kan je Clank! Catacombs misschien maar beter aan je neus voorbij laten gaan. Maar als je bereid bent om te accepteren dat de keerzijde van een thematisch spel is dat geluk en pech wat grillig verdeeld kunnen zijn, dan is dit weer een hele leuke Clank! variant. Door het variabele bord speelt het spel iedere keer anders en biedt daardoor meer variatie dan het gewone Clank!. Het spel komt overigens beter tot zijn recht met drie of vier spelers dan met twee doordat het bord dan wat sneller wordt opgebouwd en er dus meer wegen zijn naar de uitgang.