Spelers: Dagmar, Det, Niek, Peter, Peter Hein en Rob
Gespeelde spellen:
Weer een rustig avondje deze keer, maar nu werd besloten om in twee groepjes van drie te gaan spelen, in plaats van met zes. Rob en Det hadden Alhambra mee, dat Dagmar erg graag weer eens wilde spelen. Peter Hein wilde graag Eiszeit een tweede kans geven, en vroeg Rob of hij de juiste regels uit kon leggen.
Spelers: Peter, Peter Hein en Rob
Voor Peter was het spel helemaal nieuw, dus ook voor hem kon een uitleg van de regels geen kwaad. Peter Hein bleek de vorige keer inderdaad het een en ander gemist te hebben, met als cruciale regel dat je verplicht bent een witte kaart te spelen als je acht stenen of meer hebt. Dit voorkomt oppotten, waar enkele spelers zich de vorige keer nadrukkelijk schuldig aan maakten.
In de eerste ronde ging de score gelijk op, maar nadat het eerste gletsjerstuk geplaatst was, werd dat wel anders. Peter mocht het stuk leggen, en vaagde zo een hoop jagers van Rob en Peter Hein weg. Hier kon hij in de volgende twee rondes flink van profiteren, en kwam op een aardige voorsprong. Met drie speler heb je redelijk wat invloed op het spel, en timing blijft een belangrijk element. Ook kan het geen kwaad om de voorraad stenen van je medespelers in de gaten te houden.
Omdat Peter in de derde ronde nog steeds punten voor stond, mocht hij van Rob en Peter Hein niet zoveel acties meer doen. Op een gegeven moment had hij nog maar één jager op het bord staan, en zag zijn situatie er niet best uit. Vlak voordat Rob het spel beëindigde, plaatste hij er nog een paar, maar niet genoeg om zijn voorsprong te behouden. Rob won nipt in de fotofinish.
Peter Hein was een stuk enthousiaster dan de vorige keer, en waardeerde het met een vol punt hoger. Peter en Rob waren zelfs nog meer te spreken over deze laatste toevoeging in de aleareeks.
Uitslag: Rob 51, Peter 49, Peter Hein 47
Waardering: Peter 4½, Rob 4, Peter Hein 3½
Spelers: Dagmar, Det en Niek
Dagmar had een keer eerder Alhambra gespeeld en was toen verkocht. Toen ze zag dat Rob en Det dit spel hadden meegenomen was ze er als de kippen bij om voor te stellen dit spel te gaan spelen. Niek was na Dagmars verhalen ook erg benieuwd en wilde wel meedoen. Det werd de derde speler (ze had het spel per slot van rekening niet voor niets meegenomen). Det legde de regels uit en de spelers konden beginnen met het bouwen van hun Alhambra.
Alhambra is een spel waarbij de spelers met vier verschillende muntsoorten gebouwen van verschillende kleuren kunnen kopen voor in hun Alhambra. Om het nog wat lastiger te maken staan op de gebouwen ook stukken muur en die moeten passend worden gelegd (dus muur tegen muur, open ruimte tegen open ruimte). Daarnaast moet elke gebouw te allen tijde bereikbaar zijn vanaf de waterbron. Het bouwen met tegels heeft wel iets weg van het puzzelen met de verschillende versies van Carcassonne. Het doel van het spel is om de meerderheid in de gebouwsoorten (kleuren) te krijgen en een lange aaneengesloten buitenmuur te bouwen. In de drie telronden worden hier punten aan toe gekend.
In een beurt heeft een speler de keuze tussen een gebouw kopen (keuze uit vier verschillende gebouwen), geld nemen (of 1 briefje naar keuze of zo veel briefjes als je wilt maar de som mag dan niet hoger dan 5 zijn). Als je een gebouw koopt, krijg je geen wisselgeld. Bovendien mag je meteen nog een keer als je gepast betaald. Het is dus verstandig om een beetje te plannen welk geld je pakt en welk gebouw je kiest.
Niek moest duidelijk zijn draai nog vinden in het spel. De eerste ronde draaide hij erg beroerd en was hij nog erg zoekende naar wat nou verstandig is en wat niet. De achterstand die hij hiermee opliep was niet meer in te halen. In de loop van het spel kreeg hij wel steeds beter door waar het om draait waardoor hij vooral Dagmar nog behoorlijk in de weg zat. Dagmar wist in de eerste ronde heel snel de meerderheid in verschillende gebouwsoorten te krijgen. Ze scoorde hierdoor in de eerste en tweede ronde erg goed. Det bouwde haar Alhambra wat rustiger op en vlamde aan het eind van het spel. In de derde telronde wist ze zoveel punten te pakken dat ze Dagmar op het scorespoor voorbijspoot en de winst binnenhaalde.
Uitslag: Det 39, Dagmar 25, Niek 17
Waardering: Dagmar 5, Det en Niek 4
Spelers: Dagmar, Det, Niek, Peter, Peter Hein en Rob
Beide groepen waren tegelijkertijd klaar, en om nog gezellig even met z?n allen te spelen kwam Take5! weer eens op tafel.
Peter Hein begon goed door in de eerste ronde direct al 39 punten te scoren. De rest zat op maximaal 15, dus het leek wel duidelijk wie als eerste boven de 66 uit zou komen. De volgende twee beurten pakte hij in totaal elf punten, zodat het einde nog op zich liet wachten. Det, die na twee rondes op kop lag, probeerde haar best te doen om Peter Heins record te breken, maar bleef op 38 steken. Het koste wel haar eerste plek. Peter en Niek vochten om de tweede plaats, maar door enkele rattentips van Peter Hein werd die strijd in het voordeel van Peter beslist (terwijl Peter Hein er ook niet minder van werd).
Uiteindelijk was het Rob die de limiet doorbrak. Peter Hein hoopte nog te stunten door de laatste ronde weer geen punten te scoren en alsnog te winnen, maar één slag was genoeg om die hoop de grond in te boren. Alle spelers hadden veel punten, en het was Dagmar die er het minste had.
De waarderingen waren allemaal erg hoog; dit spelletje zou het wel eens goed kunnen gaan doen bij de NSP-verkiezing!
Uitslag: Dagmar 49, Peter 52, Det en Niek 55, Peter Hein 64, Rob 72
Waardering: Dagmar en Det 5, Niek, Peter, Peter Hein, Rob 4