Spel aan de Maas: 15 februari 2005

Geplaatst door

Spelers: Agnes, Bas, Dagmar, Dirk Jan, Jorrit, Niek, Wendy en Wouter

Gespeelde spellen:

Machiavelli
Tops

Deze avond werd er bij Dagmar en Niek gespeeld. Agnes en haar zoon Wouter kwamen nu het carnaval was afgelopen de spellenavond van Spel aan de Maas eens bijwonen. Jorrit zat nog aan de (eens maar inmiddels niet meer zo) warme maaltijd, maar at zijn bordje snel leeg zodat hij ook weer eens mee kon spelen.

Machiavelli

Spelers: Agnes, Bas, Dagmar, Dirk Jan, Jorrit, Niek, Wendy en Wouter

Omdat de spellenkennis van Agnes en Wouter zich beperkte tot Triviant, Risk en Carcassonne werd besloten om naar een niet al te moeilijk spel voor zes spelers te zoeken. De keus viel op Machiavelli in combinatie met de uitbreiding De Donkere Landen. Terwijl Dagmar uitlegde kwam Dirk Jan ook nog binnenvallen. Gelukkig kan Machiavelli ook met zeven.
Uit de nieuwe set kaarten koos Dagmar de Veroveraar (mag vier goud of kaarten pakken, maar vervolgens niet bouwen), de Diplomaat (mag gebouwen omruilen maar moet het verschil in bouwkosten bijbetalen) en de Koningin (krijgt drie goud als ze naast de koning zit). Wendy stopte ten slotte een aantal extra paarse gebouwen uit de uitbreiding in de trekstapel. Daarna kon met het echte spel begonnen worden. 
Jorrit riep in de eerste paar rondjes regelmatig dat hij er niets van snapte en dat hij maar wat deed. Zijn acties waren echter niet slecht gekozen en hij kon dan ook best wat leuke gebouwen neerzetten. Wouter daarentegen koos daarentegen constant de karakters die vermoord dan wel beroofd (van geld of kaarten) werden. De combinatie van de nieuwe gebouwen met de nieuwe karakters leverde soms nog wat vragen en discussies op. Onder het Museum mag je bijvoorbeeld iedere ronde een kaart leggen. Deze kaart levert aan het eind van het spel vervolgens een punt op. Maar wat gebeurt er met deze kaarten als de Diplomaat dit gebouw inpikt? Dit staat niet in de regels. Besloten werd dat degene waar het museum van was dan de kaarten die onder het museum lagen weer op handen zou mogen nemen. Agnes had dit gebouw en legde er regelmatig een kaart onder. Dit leverde haar aan het eind van het spel nog flink wat punten op. Toen het spel de ontknoping begon te naderen, werd Jurre helaas wakker (hij lag in een hoek van de kamer in de wandelwagen te slapen). Hij had honger en daarom besloten Bas en Wendy het spel af te breken en huiswaarts te keren. Bas, die tussentijds ook nog was komen binnenvallen, nam de kaarten van Jorrit over en speelde voor hem het spel nog uit. Dagmar wist uiteindelijk als eerste een achtste gebouw te bouwen. Ze had ook nog alle kleuren en de waardevolste gebouwen. Hiermee haalde ze de overwinning binnen. De score van Wouter weerspiegelde zijn pech tijdens het spel, hij werd met grote achterstand laatste.

Uitslag: Dagmar 35, Bas/Jorrit, Dirk Jan en Agnes 29, Niek 27 en Wouter 18
Waardering: Dagmar en Niek 4, Agnes en Dirk Jan 3½, Wouter 3, Bas 2½

Tops

Spelers: Bas, Dagmar, Dirk Jan en Niek

Wouter had er na een spel wel genoeg van en daarom gingen moeder en zoon huiswaarts. Bas en Dirk Jan waren nog wel in voor een spelletje. Dagmar gaf de subtiele hint om Tops weer eens uit de kast te halen. Tot haar verrassing gingen de andere spelers daarmee akkoord. 
Met zijn vieren begint iedereen met negen ringetjes. In het begin van het spel ging de score redelijk gelijk op. Bas hield zich alleen een beetje afzijdig in de strijd om de tollen. Daardoor groeide zijn voorraad ringetjes met sprongen. Op een gegeven moment had hij meer dan de helft van de ringetjes in zijn bezit, terwijl Dagmar er nog maar drie had. Dit was het moment waar Bas met zijn lange-termijnstrategie naar toe had gewerkt. Zonder noemenswaardige tegenstand haalde hij drie punten op een rij en daarmee de overwinning binnen. 
Dagmar was uiteindelijk niet de enige die erg genoten had van dit spel. Bas gaf het spel ook een 4 omdat hij ?gelachen en gewonnen had?.

Uitslag: Bas 4, Niek en Dirk Jan 3 en Dagmar 1
Waardering: Bas en Dagmar 4, Niek 3½, Dirk Jan 2½