Spel aan de Maas: 10 mei 2005

Geplaatst door

Spelers: Bas, Dagmar, Dirk Jan, Jaap, Leunis, Niek, Peter Hein, Vincent, Wendy en Willemien

Gespeelde spellen:

Rasende Roboter
Wings of War
Coyote
Tichu
Kolonisten van Catan
Isis & Osiris

Een van de vakantiegeneugten van Leunis en Jaap is dat ze mee mogen spelen met de spellenavond. Deze vakantie zelfs twee weken achtereen. Om ze wat te trainen mochten ze beginnen met Rasende Roboter, samen met Vincent als andere onbekende met dit spel en Bas en Dirk Jan als cracks. De anderen kozen voor een wat vrolijker spel in de vorm van Wings of War.

Rasende Roboter

Spelers: Bas, Dirk Jan, Jaap, Leunis en Vincent (Wendy later ook)

Dirk Jan had voor deze spellenavond een paar spellen klaargezet waar hij al een tijdje niet meer aan toe was gekomen. Bas zag Rasende Roboter staan en Jaap en Leunis waren ook wel enthousiast om dit spel eens te spelen. Vincent kende het spel nog niet en deed dan ook min of meer voor spek en bonen mee. Een korte uitleg met voorbeeld maakten de regels wel duidelijk, maar het tempo waarmee de anderen oplossingen vonden, kon hij nog niet bijbenen. Na een paar ronden kwam Wendy nog binnen. Bas liet ondertussen zien waarom hij het spel gekozen had: niet alleen omdat hij het leuk vindt, maar ook omdat hij er goed in is! Jaap en Leunis waren al een beetje gewend om van hun oom en soms van hun vader te verliezen, maar Bas was ook een geduchte tegenstander. Gelukkig waren er ook een paar opgaven bij die niemand snel zag, waardoor iedereen in ieder geval de tijd kreeg om over de zetten na te denken. Na het draaien van alle fiches, bleek Bas toch te goed voor de anderen deze avond.

Uitslag: Bas 8, Dirk Jan 5, Leunis 3, Jaap 1, Vincent 0, (Wendy 0) 
Waardering: Jaap 4½, Dirk Jan en Bas 4, Leunis 3½

Wings of War

Spelers: Dagmar, Niek, Peter Hein en Willemien

Peter Hein had Wings of War weer meegenomen. Dagmar en Niek speelden graag mee, en Willemien wilde het ook wel eens proberen. Terwijl Dagmar het haar uitlegde sorteerde Peter Hein de verschillende fiches. De dames zaten tegenover de heren, en zo werden ook de teams gevormd. Alle spelers vlogen min of meer rechtuit, zodat er duels ontstonden tussen Dagmar en Niek aan de ene kant, en Peter Hein en Willemien aan de andere. Dagmar en Niek zaten iets te dicht op elkaar en konden niet schieten. Willemien en Peter Hein konden dat wel, maar Willemien deed het een stuk beter. Peter Hein ging er vandoor, maar had Willemien in z?n staart, wat weer voor extra schade zorgde. Dagmar had dit niet aan zien komen, en zat nu gevangen tussen de vuren van Niek en Peter Hein. Omdat Willemien een omtrekkende beweging maakte, stond ze er alleen voor. Dat ging niet lang goed, en na een paar rake salvo?s werd ze uit de lucht geschoten. Peter Hein en Niek zetten nu de achtervolging op Willemien in. Peter Hein zag echter het vliegtuig van Niek voor dat van hemzelf aan. Hij koos daardoor de verkeerde kaarten, en vloog van de tafel af, om nooit meer gezien te worden. Een meevaller voor Willemien, die nu nog maar een achtervolger had. Maar ook zij maakte een stuurfout, en verdween van tafel. Zonder dat er nog een schot gelost was na de ondergang van Dagmar behaalden de heren dus een bizarre, zij het wat onbevredigende overwinning.
Willemien vond het geen geweldig spel, de anderen hadden zich weer prima vermaakt.

Waardering: Niek 4½, Dagmar 4, Peter Hein 3½, Willemien 2

Coyote

Spelers: Bas, Dirk Jan, Jaap, Leunis, Vincent en Wendy

Wendy had voor deze keer, omdat de kinderen van Dirk Jan vanwege hun vakantie weer eens mee mochten spelen, maar wat spellen meegenomen die anders niet aan de beurt komen. Eén daarvan is Coyote, een soort bluf- en gokspel.
De regels zijn eenvoudig uitgelegd. Iedere speler krijgt een hoofdband om waarachter een kaart moet worden gestoken. Deze kaart is voor alle spelers zichtbaar, behalve voor degene die hem op het voorhoofd heeft. De startspeler moet nu een bod uitbrengen dat de totale waarde van de kaarten van alle spelers vertegenwoordigd. Vervolgens moet iedere volgende speler dit bod verhogen, of zeggen dat hij het voorgaande bod niet gelooft. Op dat moment krijgt een speler een coyote. Wanneer het bod hoger is dan de waarde van de kaarten, krijgt de bieder de coyote. Is het bod lager of gelijk, dan krijgt degene die het niet vertrouwde de coyote. Na drie coyotes lig je uit het spel.
Doordat er een paar bijzondere kaarten in het spel zitten, kun je je behoorlijk verkijken op de totale waarde van de kaarten. Na een paar ronden liggen Vincent en Wendy uit het spel en hebben Dirk Jan, Leunis en Jaap al twee Coyotes, terwijl Bas nog geen Coyote op zijn tooi heeft hoeven bevestigen. Hierdoor wordt hij wat overmoedig (of heeft hij gewoon pech?) en loopt hij ook tegen twee Coyotes aan, voordat Leunis zijn derde incasseert. Dirk Jan en Jaap weten Bas daarop aan zijn derde coyote te helpen. Dirk Jan mag de laatste ronde beginnen met het uitbrengen van een bod. Omdat hij verwacht dat Jaap hem wel vertrouwt, doet hij, op basis van wat hij bij Jaap ziet, vrijwel onmogelijk bod. Jaap is zo naïef om dit bod nog te verhogen, wat Dirk Jan natuurlijk niet gelooft. Zo leert Jaap weer wat van zijn vader.

Uitslag: Dirk Jan, Jaap, Bas, Leunis, Wendy, Vincent
Waardering: Jaap 5, Dirk Jan, Bas, Leunis, Wendy en Vincent 2½

Tai Pan

Spelers: Dagmar, Niek, Peter Hein en Willemien

Dagmar en Niek hadden Lost Valley mee, maar Dagmar zag er eigenlijk wat tegenop om het weer te spelen. Ze vond het daarom prima om Tichu te spelen, dat Peter Hein bij zich had. Tichu is de Duitse versie van Tai Pan, en een in Duitsland idioot populair kaartspel voor twee teams. Je speelt met een normaal pak kaarten (iets andere illustraties en kleuren, dat wel), plus vier speciale kaarten. Bedoeling is om zo snel mogelijk je kaarten kwijt te raken, en tegelijkertijd slagen te halen met kaarten die punten opleveren (vijven, tienen en heren).
Na de uitleg was het voor iedereen nog behoorlijk onduidelijk hoe het spel werkte. De fouten waren dus niet van de lucht. Peter Hein maakte het wel heel bont door bij het weggeven van kaarten een straat op te breken. Niek en Willemien hadden het allemaal wat beter door dan hun tegenstanders Dagmar en Peter Hein. De eerste twee rondes kwamen ze als eerste en tweede uit, zodat ze direct op 400 punten kwamen. Het vooraf afgesproken doel van 500 punten kwam zo snel dichtbij. Dagmar en Peter Hein herstelden zich door in de derde ronde alle punten te scoren. Helaas voor hen gingen de vierde en vijfde ronde een stuk minder, en behaalden Niek en Willemien zonder moeite een verpletterende overwinning.
Iedereen vond het een lastig spel, dat je duidelijk vaker moet spelen om het wat onder de knie te krijgen en echt op waarde te kunnen schatten.

Uitslag: Niek en Willemien 200+200+0+85+65 = 550
Dagmar en Peter Hein: 0+0+100+15+35 = 150

Kolonisten van Catan

Na Coyote was er nog wel tijd voor een ander spel. Op zoek in de spellenkast van Dirk Jan naar een zes persoonsspel viel het oog op de Kolonisten van Catan, inclusief de 5/6 persoonsuitbreiding. Voor zover bekend was de Kolonisten nog nooit gespeeld op een avond van Spel aan de Maas. Daar moest wat aan gebeuren!
Het spel gaat vlot van start. Dirk Jan gaat vanaf het begin voor de wegenbouw. Zijn lange weg wordt echter eerst door Vincent en later nog eens door Leunis onderbroken, waardoor Leunis de langste handelsroute van Dirk Jan overneemt. Deze klap komt hij niet meer te boven. Wendy zit ondertussen vrijwel het hele spel klem met als enige pluspunt de schapenhaven. Helaas ziet ze er hierdoor voor de anderen gevaarlijk uit en krijgt zij meer dan anderen bezoek van de rover. Jaap bouwt zijn beginpositie niet snel genoeg uit en raakt hierdoor snel achterop, zonder uitzicht op groei. Bas draait lange tijd mee in het middenveld, tot hij aan het einde van het spel een paar steden weet te ontwikkelen, waarmee hij het spel weet te beëindigen.

Uitslag: Bas 10, Wendy 7, Dirk Jan 7, Leunis 6, Vincent 4, Jaap 2
Waardering: Bas 3½, Dirk Jan, Leunis, Wendy, Jaap en Vincent 3

Isis & Osiris

Spelers: Peter Hein en Willemien

Dagmar en Niek vonden het nu welletjes en gingen weer naar huis. De andere spelers waren nog druk bezig met Kolonisten. Bas was daar bij, dus wilde Willemien nog even blijven. Reden dus voor nog een laatste spel voor twee spelers. De keus viel uiteindelijk op Isis & Osiris. Willemien had het nog niet eerder gespeeld, maar het is simpel genoeg om snel uit te leggen. 
Peter Hein zat niet echt op te letten en liep daardoor enkele profijtelijke plekjes mis. Willemien had beter onthouden waar de plus- en minfiches zaten en scoorde beduidend beter. Peter Hein wilde nog wel een rondje om zijn achterstand goed te maken. Beide spelers scoorden nu een stuk beter, maar op de onderlinge positie had dit weinig effect. Een aardig en snel spelletje voor tussendoor.

Uitslag: Willemien 15+22 = 37, Peter Hein 11+23 = 34
Waardering: Willemien 3½, Peter Hein 3