Spel aan de Maas: 15 november 2005

Geplaatst door

Spelers: Anneke, Bas, Dagmar, Jacqueline, Niek, Peter Hein en Wendy

Gespeelde spellen:

Skyline of the World
Pirates!
Middernacht Vampierenjacht
That’s Life!
Dschamál

Vooraf leek het een rustige avond te worden met maar een man of vier, maar dankzij een paar verrassingsbezoekjes kwamen we toch op zeven uit. Wendy had wat spellen meegenomen die ze hoognodig moest spelen, Peter Hein had ook aardig wat klaargelegd. Uit de overvloedige keuze kwamen uiteindelijk Pirates en Skyline naar voren al de te spelen spellen.

Skyline of the World

Spelers: Anneke, Dagmar, Jacqueline en Peter Hein

Anneke en Jacqueline waren wel benieuwd naar het nieuwe spel van The Game Master en ook Dagmar wilde het wel weer eens spelen. Haar eerste kennismaking was op Spiel, met drie spelers. Toen had ze glansrijk gewonnen, wat natuurlijk hielp om een goede indruk achter te laten. Omdat het met vier spelers nog moeilijker lijkt voor de speler die uitgaat om de speciale opdracht te vervullen, werd besloten om met de regel te spelen dat je de punten krijgt als je aan het eind van je eigen laatste beurt de opdracht vervuld hebt.
Zoals vaak met dit spel speelde de actie zich op twee gescheiden gedeeltes van het bord af, beide rond twee van de drie ?strategische plekken?. Het smalle middengedeelte werd weer weinig bebouwd.
Peter Hein ook vroeg inkomsten verzekeren, en bereidde zich snel voor op een etage van vier miljoen. Dagmar had dit in de smiezen en kocht er snel eentje van zes, om in haar beurt op de etage van Peter Hein te plaatsen. Peter Hein had daar niet zo?n zin in en besloot maar andere manieren te zoeken om inkomsten te verzekeren. Hierdoor kwamen de inkomsten van beide spelers traag op gang.
Anneke had daar geen last van, en verzilverde al vroeg in het spel al haar opdrachten. Door de enorme hoeveelheid geld die ze had (op een gegeven ogenblik had ze zelfs meer dan dertig miljoen tot haar beschikking, terwijl de rest niet boven de tien kwam) kon ze flink bouwen en investeren. Dat laatste had ze de eerste rondes nagelaten, waardoor ze even moest wachten voor ze haar geld kon besteden.
Jacqueline had in de eerste fase ook niet te klagen over inkomsten, maar kwam na een tijdje droog te staan. Doordat er van haar nauwelijks nog verdiepingen zichtbaar waren, kreeg ze weinig inkomsten en ook geen compensatie van anderen die bovenop haar etages bouwden.
Ondertussen bouwden de anderen hun eerste penthouses. Dagmar en Peter Hein hadden van hun eerdere potjes geleerd en gingen voor de strategische plekken, om zo bonuspunten te verzekeren. Anneke bouwde er ook een paar, maar gebruikte haar geld vooral om hoge inkomsten te blijven verzekeren. Daardoor bleef har hoeveelheid geld hoog, maar raakten de verdiepingen in een rap tempo op. Met penthouses had ze moeite om die te plaatsen, omdat de meeste zichtbare verdiepingen met waarde zes van haar waren. Dagmar en Peter Hein waren natuurlijk zo gemeen om die niet te bedekken.
Uiteindelijk maakte Peter Hein het spel uit door zijn laatste penthouse te plaatsen. Het had hem de nodige moeite gekost om zijn bonuskaarten te verzilveren, maar de speciale opracht lukte uiteindelijk wel. Anneke en Jacqueline slaagden er ook in hun opdracht te vervullen, maar hadden te weinig penthouses gemaakt om flink te scoren. Dagmar zat goed in de penthouses en strategische plekken (twee stuks, waarvan een zelfs met een etage van twee), maar miste de speciale opdracht. Daardoor ging de winst naar Peter Hein.
Iedereen vond het een leuk spel, het leukste tot nu toe van deze uitgever.

Uitslag: Peter Hein 6, Dagmar 5, Anneke 4, Jacqueline 2
Waardering: Anneke, Dagmar en Peter Hein 4, Jacqueline 3½

Pirates!

Spelers: Bas, Niek en Wendy

De nieuwe Ravensburger Pirates leek volgens Wendy een beetje op Piratenbaai, en dan niet alleen qua thema. Ondanks dat dit nou niet direct als een aanbeveling werd opgevat vond ze toch twee man bereid het spel met haar uit te testen. In Pirates heeft iedere speler een schip waarmee je schatten moet roven van vestigingen in de Cariben of door het van andere spelers te pikken. Aan boord is plaats voor zes eenheden manschappen en/of kanonnen. Als je ook nog vracht mee wilt nemen zijn er maar vijf plekken over. Je hebt minstens één piraat aan boord nodig om de kanonnen af te kunnen vuren. Bovendien bepaalt het aantal piraten hoeveel vakken je in een beurt kan varen. De kannonen bepalen hoeveel kogels je af mag schieten. Iedere beurt mag een speler twee acties doen. In actie één mag je varen of aanvallen, in je tweede actie aanvallen of repareren.
Bas en Wendy gingen op vestingen af om schatten te bemachtigen. Niek bleef in de buurt loeren in de hoop een vol schip op de terugweg te kunnen verrassen. Zowel Bas als Wendy lukte het om de eerste keer een buit van een vesting veilig naar de haven te brengen. Daarna werd het moeilijker en pikte piraat Niek vlak buiten de haven alle volle schepen op. Zeker als een schip van twee na hem aan de beurt zijnde tegenstanders de volle laag krijgt is het lastig weerstand bieden. Je kunt namelijk alleen in je eigen beurt je boot weer aansterken. Op een gegeven moment stond Niek op twaalf schatten en Wendy op tien. Bas was in gevecht met een vesting waar vier schatten lagen. Natuurlijk aasden beide andere piraten op de buit. Binnen brengen zou namelijk de winst betekenen. Wendy besloot een vakje er naast te gaan staan en bij te sterken, Niek wachtte op het veld van Bas af.
Bas veroverde de buit, maar kon niet weg varen. Niek versloeg daarop direct weer Bas, en zorgde voor veel piraten zodat hij binnen twee beurten in de haven kon komen. Wendy maakte echter een foutje door een tegel te ver naar links te gaan liggen waardoor Niek haar kon ontglippen. Wendy kon maar twee vakken varen en moest met lede ogen aanzien hoe Niek de vier schatten binnen haalde zonder dat zij met haar sterk bepantserde schip een aanval had kunnen wagen.
Bas vond het vooral geen goed spel omdat het niet loont om schatten op te halen. Als niemand dat doet ligt het spel stil, want dan is er ook niets te roven van anderen. Niek dacht dat je dit kan ondervangen door na het veroveren van de buit je boot snel te maken. Op die manier zou je langs de tot de tanden gewapende tegenstanders kunnen varen. Toch ruimte dus voor het nogmaals spelen van dit spel.

Uitslag: Niek 16, Wendy 10, Bas 5
Waardering: Niek en Wendy 3, Bas 2

Middernacht Vampierenjacht

Spelers: Anneke, Dagmar, Jacqueline en Peter Hein

Jacqueline zag Middernacht Vampierenjacht liggen, waar ze erg benieuwd naar was. Dagmar had het wel eens gespeeld, maar dat was alweer een tijdje geleden. Ze scande nog even snel de regels, terwijl de rest het materiaal uitstanste.
Middernacht Vampierenjacht is een geheugenspel, waarbij de spelers vampieren van verschillende families een plekje op het kerkhof moeten toewijzen. De vampieren zijn wel kieskeurig, want ze willen natuurlijk alleen in een familiegraf liggen. Helaas liggen de graven van de verschillende families kriskras over het kerkhof en is het even zoeken naar de juiste graven.
De meeste geheugenspellen zijn niet zo heel erg moeilijk en worden na verloop van tijd alleen maar makkelijker, omdat bijna alle fiches/kaarten/wat dan ook al eens omgedraaid zijn. Bij dit spel is dat anders. De graven raken steeds meer gevuld en als je een vampier stoort in zijn rustige plekje krijg je straf en moet je meer vampieren huisvesten.
Omdat Anneke verreweg de jongste van het stel was, werd het geld op haar gezet voor de te boeken overwinning. Ze ging in het begin inderdaad goed, maar de dertigplussers Jacqueline en Peter Hein lieten zich niet onbetuigd en wisten veel vampieren een plekje voor de dag te bezorgen. Met Dagmar ging het minder, maar zij had dan ook haar haarkleur en Friese afkomst als excuses. Zodra er een graf werd opengedraaid waar ze een van haar vampieren in kon leggen, hield ze haar blik op die plek gericht tot het haar beurt was, tot vermaak van iedereen (inclusief haarzelf).
De vampieren van Jacqueline gingen in hoog tempo slapen. Ze kreeg nog wel eens een houten staak, maar doorgaans viel het reuze mee. Anneke draaide net iets te vaak een bezet graf open terwijl Peter Hein iets met knoflook had (vooral zijn eigen, nota bene). Met nog een vampier was het een kwestie van tijd voor Jacqueline uit zou gaan. Ze hoefde niet lang op zoek naar een geschikt graf, want Anneke kreeg haar derde staak en kreeg zo van iedereen een vampier, waaronder de laatste van Jacqueline.
Een jonge leeftijd mag dan een gunstig effect hebben op je kansen bij geheugenspellen, bij dit potje was daar duidelijk geen sprak van. De uitslag was bijna omgekeerd aan de leeftijd van de spelers. Jacqueline was zelf misschien nog wel het meeste verrast door haar overwinning en daarom waarschijnlijk extra tevreden. Over geestelijke achteruitgang hoeft ze zich nog geen zorgen te maken!

Uitslag: Jacqueline 0, Peter Hein 6, Anneke 8, Dagmar veel
Waardering: Anneke, Dagmar en Jacqueline 4, Peter Hein 3½

That?s Life!

Spelers: Bas, Niek en Wendy

In het kader van de kortere simpelere spellen kwam er nog een relatief nieuwe Ravensburger op tafel: That?s Life! Bas had het al eens gedaan en kon het uitleggen. De opmerking van de andere kant van de tafel van Jacqueline dat het een beetje op Mens-erger-je-niet leek werd door Bas niet beaamd. In That?s Life! moet je over een aantal tegels je drie pionnen binnen brengen. Je gooit iedere beurt met een dobbelsteen en zet vervolgens één van je pionnen dat aantal stappen. Laat je een lege tegel achter dan wordt die van jou. De meeste tegels in het spel hebben een negatieve waarde, sommigen positief en in het midden van het traject liggen de klavertjes vier. Met deze tegels mag je een negatieve tegel mee tellen als positieve punten.
Bas begon met twee pionnen en liet eentje achter. Later bleek in de hoop dat de anderen de negatieve tegels meegenomen hadden. Met zijn andere twee pionnen kreeg hij als eerste een klavertegel te pakken. Wendy kreeg er daarna echter meer en bovendien ook nog de plus-8 tegel. Niek wist maar niet als laatste op een goede tegel achter te blijven. Zijn veel verlangde ?1? werd door hem maar niet gegooid. Vooral de drie klavertegels waren niet meer te overbruggen voor de anderen en leverde Wendy de winst op.

Uitslag: Wendy 27, Niek 17, Bas 8
Waardering: allen 3

Dschamál

Spelers: Anneke, Bas, Jacqueline, Peter Hein en Wendy

Dagmar en Niek vonden het welletjes voor vanavond en gingen weer naar huis. De anderen vonden dat er nog wel tijd was voor een spel. Wizard was een alternatief, maar dat zag Bas niet zitten. De andere mogelijkheid was Dschamál, waarvan Peter Hein eerst snel de regels nog even van moest lezen. Dat was vrij snel gebeurd, want Dschamál is een simpel spel. Het is een behendigheidsspel, waarbij telkens twee spelers tegelijk proberen een speelfiguur uit de zwarte zak te grabbelen.
De speelstukken hebben allemaal verschillende vormen (schijven, blokjes, driehoeken, bollen, enzovoort), waarbij verschillende vormen natuurlijk lekker op elkaar lijken. De spelers die duelleren moeten zo snel mogelijk een figuur uit de zak halen die een van hen beiden al heeft. Spanning en stress dus, en een duidelijk recept voor potentiële verwondingen als spelers onvoorzichtig omgaan met ringen, nagels en horloges.
Die werden -waar mogelijk- afgedaan en het spel kon beginnen. Het zoeken naar de juiste figuren bleek best lastige, vooral als er iemand anders ook in de zak graait op zoek naar dezelfde figuur. Ook bleek het nog verrassend makkelijk om per ongeluk twee figuren te pakken. Gelukkig is er de kameel, een soort joker die goed te onderscheiden is van de rest.
Grabbelen is een kunst op zich en niet iedereen leek er even goed in. Bas had na een tijdje een enorme hoeveelheid figuren voor zich, terwijl het voor Jacqueline vrij leeg bleef. Omdat de regels vereisen dat iemand zeven figuren moeten hebben veilig gesteld voor de overwinning duurde het nog wel iets langer dan aangegeven op de doos. Niet zo lang dat het begon te vervelen, want iedereen vond het een grappig spel. Alleen Jacqueline was niet zo te spreken en was met een 1½ nog heel royaal.

Uitslag: Bas 10, Peter Hein 6, Anneke 5, Wendy 3, Jacqueline 0
Waardering: Anneke, Bas, Peter Hein en Wendy 3½, Jacqueline 1½