Spelers: Anne-Marie, Dirk Jan, Else, Femke, Ilja, Peter Hein en Wendy
Gespeelde spellen:
Fürsten von Florenz
Elasund
Virus & Co.
Danger 13
Wendy had vanavond oppasdienst en wilde de spellenavond dus graag bij haar houden (uiteindelijk was Jorrit gewoon thuis maar bleef op veilige afstand van de spellentafel). Aanvankelijk leken er erg veel mensen te komen, maar om kwart over acht waren er nog maar vier spelers aanwezig. Omdat er meer zouden komen, stelde Peter Hein voor gewoon maar te beginnen (met Elasund) en de anderen zelf iets uit te laten zoeken. Toen alles eenmaal uit de doos was kwam Dirk Jan ook aan, maar verder nog niemand. Het had er de schijn van dat we met vijf zouden blijven, dus werd er maar naar een alternatief gezocht, aangezien Elasund met maximaal vier kan. Toen ook dat uitgepakt en klaargelegd was, kwamen Anne-Marie en Femke (die op uitnodiging van Anne-Marie was meegekomen) ook binnen. Er moest dus gesplitst worden. Peter Hein deed een tweede poging Elasund op tafel te krijgen en vond Anne-Marie en Femke zo ver. De anderen kozen er voor Fürsten niet opnieuw in te pakken en begonnen daarmee.
Spelers: Dirk Jan, Else, Ilja en Wendy
Als je een beetje spellenliefhebber bent, dien je dit spel gespeeld te hebben. Het hoort als het ware bij je opvoeding tot volwassen spellengek. Wendy wilde ons wel helpen bij dit deel van de opvoeding en diepte moeiteloos de spelregels op uit haar fenomenale geheugen (OK, één klein foutje dan).
Het doel is het verfraaien van je hof met zaken waar een normaal mens ook blij van wordt zoals meren, bossen, goochelaars en gebouwen zoals bibliotheken, universiteiten, ateliers. Hoe meer hoe beter. Dit doe je allemaal om het hof zo aantrekkelijk te maken dat kunstenaars, klokkenmakers en allerlei andere personages daar wel naar toe willen komen om er hun werken uit te voeren, zodat alles nog mooier wordt!
Het klinkt nu allemaal heel liefelijk en idyllisch maar dat is het beslist niet. De personages zijn namelijk nogal veeleisend. Ze willen én een goochelaar die ze aan het lachen maakt, én een park om in te zonnen, én leuk gezelschap, én uitdagende scholingsmogelijkheden en boeiende culturele voorzieningen! Nu is het niet zo moeilijk om één persoon tevreden te stellen maar natuurlijk heeft iedereen weer zijn eigen individuele eisen. Bovendien neemt het eisenpakket alleen maar toe tijdens het spel. Dat leidt tot zenuwslopende dilemma?s bij de vorsten.
Alsof dat nog niet genoeg was zijn de vorsten ook nog eens elkaars concurrenten.
In de veilingen proberen ze de prijzen zo hoog mogelijk voor de ander op te drijven. Het liefst tot bankroet erop volgt, iets wat Else een keer lukte bij Ilja. Natuurlijk heb je ook vorsten onder de vorsten (in dit geval vorstin). Zij laten de gevechten van het gepeupel aan zich voorbijgaan en slaan gewoon wat overblijft voor dumpprijzen in. Daar zitten zeker interessante dingen tussen zoals kaarten waarmee je personen uit het hof van een ander in je eigen hof kunt lokken. Deze tactiek bleek in een later stadium van het spel vruchten af te werpen; de met geld smijtende impulsieve en losbandige vorsten delfden het onderspit en de beheerste, listige vorsten blonken uit in de pracht en praal van hun hof.
Uitslag: Wendy 122, Dirk Jan 108, Else 90, Ilja 74
Waardering: Ilja 5, Wendy en Dirk Jan 4½, Else 4
Spelers: Anne-Marie, Femke en Peter Hein
Elasund is het tweede spel in de serie ?Abenteuer Catan? van Klaus Teuber. Dat creëert natuurlijk bepaalde verwachtingen, waardoor het spel al op voorhand een plus of een min scoort, afhankelijk van wat je van de Catan-familie vindt. Maar van alle familieleden lijkt Elasund het minst op het oorspronkelijke bordspel. Je gooit wel met twee dobbelstenen om de opbrengst te bepalen, maar in feite is er maar een ?grondstof? (geld) en wordt er niet geruild. Wie nu vreest voor de interactie kan gerust zijn. Elasund kent misschien wel de meest intense interactie van alle spelen op Catan en wel van een atypische soort: destructieve interactie.
De bedoeling is om winstpunten te scoren met het maken van gebouwen. Maar grote gebouwen plette kleinere, waardoor je je ook gemakkelijk weer punten verliest. De kerk gaat boven alles, maar bouwen aan de kerk kost veel en levert geen extra inkomsten op.
Peter Hein probeerde de uitleg kort te houden, maar de regels van Elasund zijn toch wat bewerkelijk, met veel kleine maar belangrijke puntjes. Maar omdat het voor alle spelers de eerste keer was, was niemand in het voordeel.
Onbekendheid met spel zorgde er voor dat iedereen ging experimenteren met een verschillende strategie: Peter Hein bouwde snel en veel aan de stadsmuur, Femke probeerde veel handelspunten te scoren en Anne-Marie begon al erg vroeg met het bouwen aan de kerk. Ze plaatste het eerste kerkfiche zo, dat belendende gebouwen van Femke en Peter Hein onder druk stonden. Maar omdat het bouwen aan de kerk vrij duur is en geen grondstof oplevert, duurde het even voor het zover was.
Femke en Peter Hein waren nu ook druk bezig wat meer productiegebouwen te maken. Nu duidelijk was waar de kerk kwam te liggen, konden ze veilig aan de andere kant bouwen, omdat daar geen dreiging was van de kerk. Met een paar goed geplaatste bouwvergunningen breidde Femke haar puntentotaal snel uit. Ze slaagde er ook in een groot gebouw van twee punten te maken. Dit tot verdriet van Peter Hein, die een groot productiegebouw van een punt van het bord zag verdwijnen. Omdat Femke ook goed in de handelspunten zat kwam ze dicht in de buurt van de tien punten. Toen vond Peter Hein het ook tijd om aan de kerk te bouwen, in de hoop dat hij daarmee een productiegebouw van Femke te verwijderen. Tot zijn geluk lukte dat en ging Femke twee punten achteruit. Ook Anne-Marie bouwde gestaag voort aan de kerk en had daar inmiddels al vier delen van gebouwd.
Peter Hein had nog twee punten nodig en de snelste en veiligste manier om die te krijgen was bouwen aan de kerk. Een gebouw was beter geweest, want daarmee had hij weer andermans gebouwen kunnen vernielen. Maar omdat Femke slim gebruik maakte van zijn bouwbrieven zat dat er niet voor hem in.
Femke kwam nu ook weer dichtbij in punten, maar die zaten allemaal in handelspunten en gebouwen. Ze had nog niet meegebouwd aan de kerk en ook minimale inspanning geleverd aan de muur. Peter Hein vreesde nog even dat ze er in zou slagen om ook een punt in de muur te verdienen en nog een met de handelspunten, maar daarvoor kwam ze een beurt en goud tekort. Nog net op tijd kon Peter Hein zijn tweede bijdrage aan de kerk leveren, waarmee hij zijn tiende punt scoorde.
Blijkbaar helpt het om op alle fronten mee te doen om punten. Anne-Marie had al haar punten zitten in de kerk en de muur, maar kreeg daar nauwelijks geld en machtkaarten mee. Femke daarentegen had ze allemaal in de gebouwen en handel zitten, wat veel productie oplevert, maar tegelijkertijd onzekere punten zijn.
Voor iedereen was het eerste potje veel aftasten geweest, al werd dat tijdens het spel wel minder. De eerste kennismaking was goed bevallen.
Uitslag: Peter Hein 10, Femke 8, Anne-Marie 6
Waardering: allen 4
Spelers: Dirk Jan, Else, Ilja en Wendy
Bij dit spel krijg je een setje met pillen in vrolijke kleurtjes, de injectiespuiten in het spel zijn veiligheidshalve alleen op kaartjes afgedrukt evenals de virussen. Iedere keer maak je de afweging hou ik dit virus zelf en word ik zieker maar spaar ik een kostbare pil uit of ?gun? ik hem iemand anders? Hoe zieker je wordt, hoe groter het dilemma. Al gauw had iedereen een keer een enge ziekte van een ander gehad en was het spel ontaard in een heuse biologische oorlogsvoering. Vooral de speciale kaarten zijn tricky, is dit een slechte kaart of alleen bedoeld om me een paar pillen afhandig te maken? Dirk Jan was al snel heel ziek en had dringend spuitje nodig, maar zat daardoor dicht tegen een overdosis aan. Ilja had zoals gewoonlijk een gat in haar hand en zat daardoor al snel zonder pillen. Wendy deed het zoals eerder die avond heel goed maar had daardoor als nadeel dat de ze geen speciale kaarten kon uitspelen. Dirk Jan kreeg de eer om met Herr Doktor te moeten worden aangesproken (waar hij zichtbaar van genoot). Uiteindelijk was Ilja verantwoordelijk voor het overlijden van Dirk Jan.
Uitslag: Wendy 4, Else 1, Ilja ?6, Dirk Jan dood
Waardering: Dirk Jan 3½, Wendy en Ilja 3, Else 2½
Spelers: Anne-Marie, Femke en Peter Hein
Om het deze avond toch niet bij één spel te laten stelde Peter Hein voor nog een kort kaartspelletje te doen, namelijk Danger 13. De vorige keren had hij de regels van de groene pluskaarten niet helemaal goed gelezen. Als je deze krijgt gaan die namelijk direct naar je scorestapel in plaats van dat ze aangesloten worden bij de rij. Voor het spel maakt het niet zoveel uit. Een belangrijker verschil met de vorige keer was dat er nu maar drie spelers waren tegenover vijf de vorige keer. Daardoor ben je vaker aan de beurt en heb je dus meer controle over je lot. Met vier medespelers loop je het risico dat je zomaar op dertien punten zit voor je goed en wel zelf wat hebt kunnen doen. Dit is namelijk wel een spel dat uitnodigt om spelers die al een paar strafpunten hebbeen, er nog meer te geven om zo je eigen punten veilig te stellen. Met slechts twee medespelers kun je de keuze waar een slechte kaart heen gaat nog wat nuanceren.
Peter Hein trof het deze keer een paar keer met groene pluskaarten. Een keer kreeg hij zelfs een dubbele plus van Anne-Marie, doordat die de laatste kaart was die ze moest verdelen. Femke was een paar keer het slachtoffer van wrede medespelers en was daarmee snel buiten mededinging. Peter Hein richtte zijn aandacht wat meer specifiek op Anne-Marie dan andersom en hij kwam uiteindelijk als overwinnaar uit de bus.
Anne-Marie en Peter Hein vonden het een grappig spelletje met zeer aangename speelduur (10 minuten). Femke twijfelde nog of ze het wel zo leuk vond, maar sloot zich toch bij de anderen aan.
Uitslag: Peter Hein 20, Anne-Marie 16, Femke 6
Waardering: allen 3