Spel aan de Maas: 24 april 2007

Geplaatst door

Spelers: Anne-Marie, Bas, Dagmar, Martin, Niek, Peter Hein, Wendy en Willemien

Gespeelde spellen:

Megastar
Alcazar
Sjakie en de Chocoladefabriek
Cluedo kaartspel
Origo
Ticket to Ride: Märklin
Razzia

De spellenavond was weer eens bij Dagmar en Niek en na een lange afwezigheid kwam Martin weer meespelen. De spelers druppelden wat ongelijkmatig binnen en niet op iedereen te hoeven wachten begonnen vier mensen alvast met een spelletje Megastar terwijl Niek de thee verzorgde. Toen Anne-Marie binnen kwam begonnen zij en Niek maar met iets korts voor twee spelers, in de vorm van Alcazar.

Megastar

Spelers: Bas, Dagmar, Martin en Peter Hein

Als groot Friedemann Friesefan had Dagmar dit kaartspelletje (van Amigo en niet beginnend met een F) blind gekocht. Tot nu toe was ze niet geheel overtuigd van de kwaliteit van het spel, maar ze wilde het graag nog eens proberen.
Na de korte uitleg begonnen we met spelen en in de eerste ronde deed iedereen maar wat. Je kunt dan nog weinig plannen en dus lijkt het niet veel uit te maken wat je doet. De verschillende acts jojoden op en neer. Pas tegen het einde van het spel kon je een beetje een idee krijgen van welke acts veel punten op zouden leveren, maar dat hing dan ook weer af van wat de andere spelers zouden doen. Dagmar zette haar geld in op de dame met akoestische gitaar, maar helaas voor haar eindigde die op een laatste plaats. De hardrockers en de boyband deden het beter en uiteindelijk bleek Martin de beste voorspeller van de hitparade. Desondanks gaf hij het spel de laagste waardering. Ook de anderen waren niet overtuigd van de charmes van het spel.

Uitslag: Martin 65, Bas 57, Peter Hein 55, Dagmar 29
Waardering: Peter Hein 2½, Bas en Dagmar 2, Martin 1

Sjakie en de Chocoladefabriek

Spelers: Dagmar, Niek en Peter Hein

Peter Hein had dit kinderspel al meer dan drie jaar in de kast liggen, dus werd het hoog tijd dat hij het eens zou spelen. Sjakie is een soort ganzenbord waarbij de spelers het bord rondreizen op zoek naar zes verschillende snoepjes. Deze zijn te halen in de snoepkamers, maar als je een snoepje pakt dat je al hebt moet je voor straf een paar beurten uitzitten in een naburige strafkamer. Verder kun je onderweg Oempa-Loemafiches oppikken om snoepjes veilig te stellen of in te pikken of juist aan andere spelers te geven.
Niek en Peter Hein hadden wat pech en belandden een paar keer in een strafkamer, zonder veel Oempa-Loempafiches te kunnen pakken. Dagmar deed het beter. Nie alleen verzamelde ze veel verschillende snoepjes, dankzij de fiches kon ze de ontbrekende snoepjes bij een van de heren inpikken. Daardoor was het pleit in een kwartiertje beslecht en bereikte Dagmar met zes verschillende snoepjes de grote glazen lift.
Voor de liefhebbers van Ganzenbord leek dit ons nog wel gaan, maar voor volwassen spelers onderling valt er minder plezier te bleven.

Waardering: allen 2

Origo

Spelers: Dagmar, Niek en Peter Hein

Na twee simpele opwarmertjes was het nu wel tijd voor iets serieuzers. Peter Hein had ook Origo mee, het nieuwe bordspel van Wolfgang Kramer bij Hasbro. Origo is een echte Kramer, dat overeenkomsten vertoont met spellen als El Grande en Kardinaal en Koning. Met behulp van kaarten plaats je schilden in gebieden van Europa, verdeeld in een schema van tien bij tien vakken. Zodra een land vol schildjes komt, is het gesticht en krijgt de stichter punten. Na telkens drie stichtingen komt er een algemene puntentelling, waarbij je punten scoort voor (grote) aaneengesloten groepen schilden en voor de meerderheid in de verschillende landen. Na vier waarderingen eindigt het spel.
Peter Hein had het al eens eerder gespeeld en had daarbij de kracht van de schepen ontdekt. Met schepen kun je zomaar ineens vier of vijf schilden in een land plaatsen en daarmee onverwachts  een land stichten. Dagmar en Niek leerden snel en gingen ook over op het plaatsen van meer schilden in zee. Aanvallen gebeurden er maar weinig, omdat iedereen liever nieuwe gebieden claimde.
Peter Hein had mooie plannen bij het stichten van diverse landen om daarmee een puntentelling te activeren op een voor hem gunstig moment, maar werd aardig in de wielen gereden door Niek. Tot een paar keer toe gaf Niek (ongewild) een voorzet, waarna Dagmar eenvoudig een land kon stichten. Zo halverwege het spel kwam ze daarmee op voorsprong. Maar omdat zijn positie op het bord net wat beter was wist Peter Hein haar uiteindelijk nog te achterhalen. Niek eindigde op enige afstand.
Peter Hein begint het spel na een paar potjes wat meer te waarderen, Dagmar en Niek waren na een spel niet overtuigd. Vooral het feit dat als je bij het scoren van punten op iemands scorepion belandt, je haasje-over doet naar het volgende vakje op het scorespoor irriteerde enigszins.

Uitslag: Peter Hein 112, Dagmar 108, Niek 95
Waardering: Peter Hein 3½, Dagmar 3, Niek 2½

Razzia

Spelers: Dagmar, Niek en Peter Hein

De anderen waren nog bezig met Märklin, dus deze drie spelers besloten nog tot een kort spelletje. Dagmar suggereerde Razzia, de remake van Ra. Het grootste verschil met de grote broer is het ontbreken van rampenfiches, waardoor een groot stuk risico uit het spel verdwijnt.
De eerste paar rondes waren het vooral Dagmar en Peter Hein die punten scoorden. Dagmar deed het alleen wel wat beter, want door haar bodyguards en grote wagenpark had ze een paar potentiële bronnen van veel punten. Niek deed het nog wat rustiger aan en bouwde aan een imperium van illegale activiteiten (?monumenten?).
De laatste ronde werd Peter Hein fataal. Hij scoorde nauwelijks punten en werd zelf ingehaald door Niek, die na twee rondes nog op nul punten stond. Dagmar maakte weer een klapper dankzij een paar chauffeurs en eindigde ver boven de heren.
Het spelprincipe blijft leuk, maar toch gaven alle spelers de voorkeur aan Ra. Razzia is een prima surrogaat als je Ra niet kunt vinden, meer ook niet.

Uitslag: Dagmar 42, Niek 26, Peter Hein 20
Waardering: Dagmar 4, Niek en Peter Hein 3½