Spel aan de Maas: 30 april 2007

Geplaatst door

Spelers: Bas, Dagmar, Dirk Jan, Else, Mark, Niek, Peter Hein, Wendy en Willemien

Gespeelde spellen:

Pac-Man
Sterk als een draak
Tai Pan
Finstere Flure
Rette sich wer kann

Na het succes van de spellendag in de kerstvakantie, dacht Dagmar dat wellicht koninginnedag (als ook iedereen vrij is) wellicht een mooie gelegenheid was voor een herhaling. Het bleek echter dat een groot deel van de spellenclub op vakantie was, maar er waren toch nog genoeg spellustigen om een spellentafel te vullen.

Pac-Man

Spelers: Mark, René, Niek en Dagmar

Dagmar en Niek hadden op koninginnedag de ochtend traditiegetrouw doorgebracht op de rommelmarkt op zoek naar spellen. Er waren vier spellen mee naar huis genomen, waarvan Pac-Man de meest opvallende was en onmiddellijk de aandacht trok.
In Pac-Man hebben de spelers allemaal een prachtige plastic Pac-Man die over het speelbord loopt om zijn maag te vullen met knikkers. Als je aan de beurt bent gooi je met twee dobbelstenen, het aantal gegooide ogen van de ene dobbelsteen bepaalt hoeveel stappen je je Pac-Man mag verzetten, de andere dobbelsteen bepaalt hoeveel stapjes het spook mag bewegen. Door een spook op een andere Pac-Man te zetten of met jouw Pac-Man een spook te vangen (maar dan moet je wel eerst een gele knikker hebben gehapt) mag je knikkers van de andere spelers af pakken. René had erg veel pech en gooide consequent laag waardoor zijn Pac-Man een beetje op een houtje moest bijten. Dagmar en Mark gingen als de brandweer en hapten vrolijk om zich heen. In de slotfase leverde het vaak meer knikkers op om met het spook een andere speler te vangen dan door zelf naar de nog her en der los liggende knikkers te lopen zodat in die fase nog redelijk wat knikkers van eigenaar wisselden. Dagmar wist uiteindelijk haar Pac-Man het best te voeden. De waardering van het spel werd in hoge mate bepaald door de uitslag en door nostalgische gevoelens.

Uitslag
Dagmar 19, Mark 15, Niek 10 en René 8
Waardering
Mark 3.5, Niek 3, Dagmar 2.5 en René 1.5

Sterk als een draak

Spelers: Mark, René en Dagmar

Behalve Pac-Man had Dagmar ook Sterk als een draak op de kop getikt op koninginnedag. Dit is een spel voor kleuters, maar ook een onbekend spel en daarom wilde iedereen behalve Niek het best een keer proberen. Niek was die middag al eerder door Dagmar gedwongen om het spel te doen en vond het wel erg kinderachtig en ging daarom liever even nog een stukje in de krant lezen.
Sterk als een draak is een memory-variant waarin de spelers draken zijn die een rondje rondom een kolkende vulkaan rennen. In de vulkaan liggen fiches met daarop dezelfde afbeeldingen (van dieren) als op de rand van de vulkaan staan. Als je verder wilt lopen moet je eerst een fiche opendraaien met hetzelfde dier als waar je op dat moment op staat. Je mag dan net zoveel stappen doen als het aantal dieren dat op het fiche staan (één, twee of drie). Als je een fiche met de gevreesde drakenpiraat opendraait moet je terug lopen.
René bleek van de aanwezigen het beste geheugen te hebben waardoor hij als eerste met zijn draak een rondje om de vulkaan wist te rennen. Mark volgde hem op de voet. Alleen de draak genaamd Dagmar nam rustig de tijd om  onderweg om zich heen te kijken en eindigde dus kansloos laatste. Voor volwassenen is dit spel duidelijk te kinderachtig (hoe mooi Haba het ook gemaakt heeft), daarom is de waardering gebaseerd op hoe aantrekkelijk het spel voor de doelgroep (kleuters dus) is.

Uitslag:
René 1, Mark 2, Dagmar 3
Waardering
René en Dagmar 3, Mark 2.

Tai Pan

Spelers: Mark, René, Niek en Dagmar

Als er één kaartspel is dat vorig jaar een enorme vlucht heeft genomen in populariteit, dan is dat Tai Pan. Aangezien er precies vier spelers waren, was dit een goede gelegenheid om dit verslavende kaartspel uit de kast te halen. Mark en René hadden het spel nog nooit gedaan en daarom werden de teams gemixt zodat telkens een ervaren met een onervaren speler speelde. Mark en René moesten natuurlijk eerst een beetje wennen aan het spel en zoeken naar de juiste moves. De eerste ronde ging het nog gelijk op, beide teams hadden precies vijftig punten. De tweede ronde maakten Dagmar en René echter een grote sprong voorwaarts door een (kleine) tai pan te halen en als eerste en tweede uit te gaan. De goede kaarten zaten redelijk verspreidt waardoor de score maar langzaam op liep. Na twaalf rondes waren de teams nog steeds niet de duizend-punten-grens gepaseerd, maar begonnen de magen wel te rammelen. Daarom werd besloten het tai-pannen af te breken om de (afgehaalde) pizza?s te gaan verorberen. Dagmar en Niek waren al bekend met het spelplezier van tai pan en gaven het spel daarom de maximale waardering, maar gelukkig zagen ook Mark en René het licht en gaven tai-pan de verdiende hoge waardering.

Uitslag
Dagmar en René 825, Niek en Mark 575
Waardering
Dagmar, Niek en René 5, Mark 4.5

Finstere Flure

Spelers: Mark, Niek, René, Raymond, Helène en Dagmar

Toen de pizza?s waren verorberd was het al weer bijna acht uur. Er werd daarom gewacht tot Raymond en Helène er waren voor er een nieuw spel werd gestart. Mark wilde heel graag iets van Friedemann Friese proberen. Dagmar stelde Finstere Flure voor omdat dat spel goed met zes personen gespeeld kan worden.
In Finstere Flure moeten de spelers een spookachtige kelder ontvluchten. In de kelder loopt een hongerig monster rond dat best een paar bange vluchtelingen lust. Met zes spelers is het aan het begin van het spel dringen op het bord. Langzaam maar zeker wisten de eerste figuurtjes te ontsnappen uit de horrorkelder. Alleen René bleef maar in handen vallen van het monster Furunkulus. De andere spelers waren allang blij dat Furukulus het op iemand anders had gemunt en wisten niet hoe snel ze René aan zijn lot over moesten laten. Maar vele eerste bleken de laatsten te zijn. Mark en Niek wisten als eerste hun drie figuren uit de kelder te krijgen in dezelfde rond. Echter, volgens de spelregels eindigt het spel ?sofort? als iemand zijn derde figuur binnen heeft, waardoor Mark de winnar was. Helène en Dagmar waren in de laatste ronde nog ten prooi gevallen aan Furunkulus en zouden daarom  zeker niet meer winnen. René eindige in de middenmoot. Alleen René en Helène vonden dit geesteskind van Friedemann Friese niet echt leuk, de rest vond het prima te  pruimen.

Uitslag
Mark 1, Niek 2, René 3, Raymond 4, Helène en Dagmar 5
Waardering
Niek 4.5, Mark, Raymond en Dagmar 4, René en Helène 2.5

Rette sich wer kann

Spelers: Mark, Niek, René, Raymond, Helène en Dagmar

Aangezien de wekker bij René de volgende ochtend vroeg zou afgaan, besloot hij om naar huis te gaan. De overgebleven spelers zochten een leuk spel voor vijf spelers. De keus viel op Rette sich wer kann.

Dit spel is gebaseerd op drie elementen: a) overleg met medespelers over samenwerking of tegenwerking, b) de El-Grande-achtige geheime keuze die moet worden gemaakt en c) kiezen in welke boot je stapt. Je hebt als speler dus niet altijd bijster veel invloed op de loop van het spel. De lol zit er dan ook meer in om medespelers (?uiteraard? degene die voor liggen) hard aan te pakken, dwz. zijn piraten hopeloos te laten verzuipen.
En er werd flink wat verzopen. Van de 6 boten hebben 3 de veilige eilanden niet bereikt. Dagmar had als eerste met een flinke groep het duurste eiland bereikt. Zij werd daarna dan ook zo tegengewerkt dat er van haar niets meer aankwam. Niek en Mark werkten af-toe-samen maar dat afspraken niet nagekomen hoeven te worden in dit spel bleek toen Niek al-dan-niet bewust, een van Marks piraten bewust in liet stappen in een boot die gedoemd was om te zinken?..Dagmar hield de hoogste score maar moest die uiteindelijk delen met Mark en Helene. Niek zat daar vlak achter en Raymond eindigde als laatste.
Het spel werd door de meesten goed gewaardeerd omdat er flink werd gelachen. Alleen Raymond waardeerde het spel laag omdat hij meer van tactische spellen houdt en aan een spel als dit minder plezier beleeft.

Uitslag:
1: Dagmar, Mark en Helene: 20, Niek 18, Raymond 12
Waardering: Dagmar en Mark 4, Niek en Helene 3,5, Raymond: 2