Spel aan de Maas: 20 november 2007

Geplaatst door

Spelers: Bas, Jeroen, Mark, Peter Hein, Wendy en Willemien

Gespeelde spellen:
Fairy Tale
Dief van Bagdad
Yspahan
Rasende Roboter
Race for the Galaxy

Peter Hein en Willemien zouden het aankomende weekend spellen gaan demonstreren bij de stand van QWG Games tijdens het Spellenspektakel. Zodoende wilden ze graag Yspahan spelen, om de regels nog even goed onder de knie te krijgen. Omdat Willemien wat later zou komen, begonnen we met een snel potje Fairy Tale.

Fairy Tale

Spelers: Bas, Jeroen, Mark, Peter Hein en Wendy

We begonnen de avond met het spelletje Fairy Tale. Een kaartspel uit Japan, met fraai artwork uit de Japanse school. Het spel wordt gespeeld in vier ronden. Aan het einde van ronde vier wint de speler die met zijn open kaarten op tafel de meeste punten heeft verzameld.
Na de uitleg van Peter Hein konden we al snel van start. Het spelsysteem was niet al te ingewikkeld; alleen bij de pestkaarten moet je even goed opletten wat de juiste volgorde van afhandelen is. Deze pestkaarten werden overigens maar mondjesmaat ingezet. De meeste spelers waren vooral bezig om hun eigen positie zo goed mogelijk op te bouwen. Uiteindelijk bleek dat Mark dit het meest succesvol had gedaan. Hij kon de overwinning claimen dankzij een prachtige serie van *-kaarten. De score voor deze kaarten is gelijk aan het aantal gelijke kaarten in het kwadraat. Mark had een serie van zes bij elkaar weten te sparen, die hem 36 punten opleverde. Hij was hiermee niet meer in te halen voor de anderen.

Uitslag: Mark 55, Peter Hein/Jeroen 38, Wendy 32, Bas 29
Waardering: Mark en Jeroen 3½, Peter Hein 3, Bas 2½, Wendy 2

Dief van Bagdad

Spelers: Bas, Jeroen en Mark

In Wenen had Mark De Dief van Bagdad aangeschaft. Dit spel had namelijk de ?Kritikerpreis 2007? gewonnen?. De bedoeling van het spel is om als eerste vijf schatten uit de paleizen in Bagdad te roven. Je kunt zo een schat roven indien je erin slaagt om genoeg rovers langs de paleiswachters naar binnen te smokkelen. Het spelsysteem zelf is simpel, maar laat wel veel ruimte voor strategische en vooral tactische keuzes. De eerste paar beurten waren een beetje wennen, maar daarna begonnen we steeds beter door te krijgen wat er allemaal mogelijk is in dit spel. Vooral Bas bedacht een aantal leuke zetten om de anderen dwars te zitten. Hiermee bouwde hij een voorsprong op, die Mark en Jeroen niet meer konden inhalen op het einde.
De waardering: we vonden het alle drie een leuk spel, maar het was ons niet meteen duidelijk waarom dit spel de ?Kritikerpreis 2007? had gewonnen. Misschien moeten we het nog een keer spelen, om dat beter te begrijpen.

Uitslag: Bas 5, Mark 4, Jeroen 3
Waardering: allen 3½

Yspahan

Spelers: Peter Hein, Wendy en Willemien

Toen Willemien ook aangekomen was, bogen zij en Peter Hein zich over Yspahan. Wendy wilde het ook wel proberen en schoof aan. In Yspahan plaatsen de spelers blokjes in verschillende wijken van een stadje nabij Yspahan en/of in de karavaan met die bestemming. Beide methodes leveren punten op. Daarnaast kun je nog punten verdienen met het maken van gebouwen. Die leveren behalve punten ook een speciale eigenschap op.
Zoals altijd waren de kamelen in het begin van het spel razend populair. Peter Hein en Wendy waren hier erg tuk op en maakten met de kamelen het ene gebouw na het andere. Peter Hein richtte zich op de karavaan en maakte eerste de gebouwen die daar goed mee combineren, Wendy zocht het juist in de souks. Willemien kon nog geen keuze maken en koos doorgaans de actie waar ze op dat moment het meeste aan had.
Dit kon echter niet voorkomen dat Peter Hein en Wendy langzaam op haar uit gingen lopen. Doordat Peter Hein nauwelijks punten in de wijken scoorde, ging zijn score schoksgewijs omhoog. Eerst stond hij achter, maar na twee lucratieve puntentellingen van de karavaan was hij ineens koploper.
Even leek hij het spel te gaan winnen, maar in zijn laatste beurt vergat hij een kameel achter te houden. Daardoor kon Wendy nog een blokje van hem richting karavaan sturen, zodat zijn souk niet meer compleet was. Dat kostte hem acht punten en daarmee de winst. Terwijl Wendy pochte dat ze had gewonnen zonder een enkele actiekaart (de beide anderen hadden er vrij veel gehad), zat Peter Hein zich nog te verbijten vanwege zijn bunder.
Alledrie hadden we het een leuk spel gevonden.

Uitslag: Wendy 88, Peter Hein 83, Willemien 72
Waardering: Peter Hein en Wendy 4, Willemien 3½

Rasende Roboter

Spelers: Bas, Jeroen en Mark

We sloten de avond af met een snel spelletje. Rasende Roboter leek ons wel geschikt. Dit bleek een echt denkspelletje te zijn waarbij vooral een razendsnelle geest belangrijk is. Het was al snel duidelijk dat het Bas het best afging om zich met zijn geest in die van een robot te verplaatsen. Keer op keer bleek hij in staat om supersnel de optimale route te vinden. Mark kon nog aardig met hem meekomen, en Jeroen deed vooral voor spek en bonen mee. Op het einde van het spel mocht hij als troostprijs het laatste fiche oprapen. Het is onduidelijk of dit uit medelijden was, of omdat de anderen inderdaad minder scherp waren.
De waardering: Bas had het spel voorgesteld, en gaf het een vier. Mark en Jeroen vonden het wel een aardig spel, maar misten de interactie. Deze blijft beperkt tot het sneller dan de ander bieden van een minimale routelengte.

Uitslag: Bas 11, Mark 5, Jeroen 1
Waardering: Bas 4, Mark en Jeroen 3

Race for the Galaxy

Spelers: Peter Hein, Wendy en Willemien

Yspahan was in een vloek en een zucht gespeeld en daarmee was er wel tijd voor nog een spel. Peter Hein had Race for the Galaxy mee, dat hij al tijdje op tafel probeerde te krijgen. Wendy uitte nog even haar afkeer een SF-thema ?vormgeving, maar wilde het wel een kans geven. Bij de uitleg probeerde Peter Hein nog de parallellen te trekken met het Puerto Rico kaartspel, maar omdat dat voor de anderen al een tijdje geleden was hielp dat niet zoveel.
Ze moesten bij het kiezen van de fase dus goed nadenken wat er in die fase allemaal gebeurde, maar het meest complex waren natuurlijk al die verschillende kaarten. Die zorgden voor een hoop vertraging, want iedere afzonderlijke kaart moest natuurlijk volledig doorgrond worden.
Naarmate het einde naderde kwam de vaart er wat meer in en was ineens het einde daar. Wendy kon het spel uitmaken door een twaalfde kaart neer te leggen. Met nog een ronde extra zou ze flink kunnen scoren met consumeren, maar het had haar wel lang genoeg geduurd. Gelukkig voor haar maakte het niet uit, want ook nu bleek ze de winnaar. Haar op zeldzame elementen gerichte combinaties hadden hun werk bijzonder goed gedaan; daar konden de wat minder samenhangende rijken van Peter Hein en Willemien niet tegenop.
Voor Peter Hein was het pas zijn derde volledige potje, zodat hij zijn enthousiasme nog wat temperde. De beide anderen vonden het maar een ingewikkeld spel, wat in het geval van Wendy zelfs enige irritatie opriep (het thema hielp natuurlijk ook niet bij haar). Ze waren daarmee een stuk negatiever.

Uitslag: Wendy 33, Peter Hein 29, Willemien 27
Waardering: Peter Hein 4, Wendy en Willemien 2½