Spelauteur onder het vergrootglas: Donald X. Vaccarino

Geplaatst door

Het bekendste spel van de Amerikaanse spelauteur Donald X. Vaccarino is Dominion. Maar dat is zeker niet het enige spel dat hij bedacht heeft. Andere toppers die uit zijn brein ontsproten zijn, zijn Kingdom Builder, Nefarious en Greed. Leer in dit interview de man achter deze bekende naam kennen!

Wie is Donald X. Vaccarino?

Kun je je kort voorstellen aan onze lezers. Wie is Donald X. Vaccarino behalve een beroemde spelauteur?

Ik woon in Californië. Mijn hobby is schrijven. Het afgelopen jaar heb ik twee novelles geschreven. Ik ben gewoon een man en ik ontwerp spellen.

Hoe ben je een spelauteur geworden?

Ik heb in mijn jeugd een aantal spellen ontworpen, maar niet heel serieus. Nadat ik Magic: The Gathering had gespeeld in 1994, besloot ik om serieus werk te maken van spelontwerp en uit te zoeken hoe ik spellen kon maken die echt goed waren en die gebruik maken van kaarten die, net als bij Magic, op elkaar inwerken. Ik heb heel veel spellen gemaakt in de jaren ’90. In 2006 ontwierp ik Dominion. Ik dacht toen: als er één spel is dat gepubliceerd zou kunnen worden, dan is het deze.

Wat zou je geworden zijn als je geen beroemde spelauteur was geworden?

Toen ik 16 was kreeg ik een fulltime baan als computerprogrammeur en daarna heb ik heel veel jaar geprogrammeerd. Ik zou dit waarschijnlijk nog steeds doen.

Het ontwerpen van spellen

Op welk spel dat je ontworpen hebt ben je het meest trots?

Mijn favoriete spel is Dominion en dat is ook mijn meest succesvolle spel. Het biedt een hele goede oplossing voor een klassiek probleem waar ik vaak mee geconfronteerd werd: hoe kan je spelers heel veel mogelijkheden geven zonder dat ze dingen vergeten? Dominion verstopt de mogelijkheden in het deck en presenteert je iedere keer maar een beperkt aantal opties tegelijkertijd.

Wat is het leukste aspect van het zijn van een spel-auteur?

Het is een droombaan, het is echt geweldig. Ik bepaal zelf hoe ik mijn tijd in deel. Ik kan, als ik wil, elke dag uitslapen. Ik hoef niet aan projecten te werken waar ik geen zin in heb. De Dominion-uitbreidingen kon ik precies zo maken als ik wilde. Een deel van het werk is dingen bedenken en dat is ontzettend leuk om te doen. Een groot deel bestaat uit spellen spelen en dat is ook ontzettend leuk om te doen.

Zijn er spellen of spel-mechanismen die je graag zelf bedacht zou willen hebben?

Over dat soort vragen denk ik nooit na. Ik ben blij met de ideeën die ik heb gehad.

Welk advies kan je mensen geven die ook een spel-auteur willen worden?

Het moet leuk zijn om te verliezen.

Het spelen van spellen

Waarom vind je het leuk om spellen te doen?

Dit is geen simpele vraag. Heel veel dingen kunnen leuk zijn in een spel, namelijk alles wat leuk kan zijn buiten een spel.

Ik hou vooral van unieke ervaringen, die vaak komen door hoe kaarten op elkaar inwerken. Ik houd van heel veel verschillende aspecten van een spel spelen: het nadenken, het ritueel, het thema, tijd doorbrengen met vrienden.

Speel je ook spellen van andere auteurs? En zo ja, speel je dan voor je plezier, voor inspiratie of om in de gaten te houden wat de concurrentie doet?

Ja, dat doe ik en ik speel voor mijn plezier. Als ik er inspiratie uit haal dan is dat mooi meegenomen, maar ik speel in eerste instantie om een leuk tijd te hebben. Ik houd helemaal niet in de gaten wat de concurrentie doet.

Wat zijn je favoriete spellen?

Ik houd vooral van spellen met kaarten die op elkaar inwerken. Ik houd niet van politiek (situaties waarin je anderen moet overtuigen om iets te doen dat goed is voor jullie beide) en daardoor vallen veel spellen af. Ik speel graag spellen met veel variatie er in. Als een spel iedere keer hetzelfde verloopt, dan zal ik het niet vaak spelen, zelfs niet als het een leuk spel is.

Ik houd vooral erg van mijn eigen spellen. Ik ontwerp spellen die ik zelf graag wil spelen. Magic: The Gathering is heel lang mijn favoriete spel geweest en speelde lang een belangrijke rol in mijn leven. Ik heb verder met plezier een aantal spellen van Reiner Knizia en sommige spellen van Richard Garfield gespeeld. Het meest recente spel dat ik leuk vond en heb gekocht is Gizmos (net voor de Covid-pandemie uitbrak).

Ik speel ook heel veel computerspellen.

Stel je voor dat je een spel kon spelen met wie je maar wilde (dood, levend of zelfs fictief). Met wie zou je dan willen spelen en waarom? En welk spel zou je dan spelen?

Dit is een klassieke interview vraag waarvoor ik geen grappig antwoord wil bedenken. Over dit soort dingen denk ik nooit na. Ik zou mijn keuze voor iemand niet af laten hangen van al dan niet iets spelen, of welk spel we zouden doen.

Over Covid

Hoe beïnvloedt Covid je dagelijks leven?

Hetzelfde als voor iedereen, ik kan niet met mijn vrienden afspreken, ik kan niet uit eten gaan, ik draag een mondkapje, etc. Ik zie niet in wat het voor zin het heeft om deze vraag aan een spelauteur te stellen. We zitten allemaal in  hetzelfde schuitje.

Lukt het in deze tijd van social distancing nog om spellen te spelen?

Ik heb heel veel gespeeld met één van mijn dochters. Ik heb gewerkt aan spellen die zij wil spelen. Mogelijk dat ik binnenkort begin met online playtesten.

Wordt je werk beïnvloed door social distancing?

Ja, ik had altijd twee spellenavonden per week, en nu nul. Het is lastig om spellen te ontwikkelen als ze niet gespeeld worden. Daarom heb ik een pauze genomen van spellen en ben ik in plaats daarvan gaan schrijven. Daarna ging ik werken aan spellen die ik met mijn dochter kon spelen.

Wat helpt je om door deze tijd heen te komen?

Met mijn stoel achterover leunen zonder te vallen. Dat dus en mijn tijdelijke tattoos.

Ik heb dit interview zelf vertaald uit het Engels. Als je liever de originele tekst lees, dan kan dat op BGG (klik hier).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.