2 spelers
30 minuten
Auteur: Caleb Grace
Uitgever: Fantasy Flight Games (2023)
Het spel…
Als ik digitale spellen meetel, is Star Realms een van mijn meest gespeelde spellen. Ik ben niet de enige die van deze doeltreffende en razendsnelle deckbuilder houdt, want het aantal uitbreidingen en varianten is niet te tellen. Zo’n succesvol spel moet wel navolging krijgen. Het is misschien wel geen verrassing dat die epigoon zich ook in de ruimte afspeelt: Star Wars: The Deckbuilding Game.
Net als in Star Realms begin je met een deck van eenvoudige kaarten en kun je kaarten bijkopen van een open rij op tafel. Kaarten leveren geld op om andere kaarten te kopen, doen schade aan je tegenstander en hebben vaak extra effecten, zoals het trekken of verwijderen van kaarten.
Maar dit is niet alleen een deckbuilder, het is ook een Star Warsspel. Dat betekent natuurlijk dat je de bekende karakters, ruimteschepen en werelden uit de franchise tegenkomt, maar ook speltechnisch heeft het betekenis. De spelers strijden namelijk als de Rebels tegen The Empire. Er zijn drie soorten kaarten: Rebel-, Empire- en neutrale kaarten. Beide spelers kunnen alleen neutrale en kaarten van hun eigen factie kopen. Kaarten die bij de tegenpartij horen kun je aanvallen. Is die aanval sterk genoeg, dan krijg je een beloning. Denk aan geld, extra kracht in de Force, of andere leuke dingen.
Behalve kaarten in de rij kun je ook de basis van je tegenstander aanvallen. Schade aan een basis blijft bestaan, een basis hoeft dus niet in een keer vernietigd te worden. Is je basis verwoest, dan kies je aan het begin van je volgende beurt een nieuwe uit. Je wint zodra je drie bases van je tegenstander vernietigd hebt, waarna de Galaxy nooit meer hetzelfde zal zijn…
…en de waardering
Als je Star Wars voor het eerst speelt, heb je snel de indruk dat je te maken hebt met een Star Realmskloon voorzien van een thematisch sausje. Maar al snel komen subtiele maar belangrijke verschillen aan het licht. De keuze tussen het aanvallen van je tegenstander of kaarten in de rij ligt zelden voor de hand en bij het moment waarop je wat doet komt het fijnere tactische werk kijken. Je moet je krachten doseren en toeslaan op het juiste moment. De basisprincipes mogen dan uit Star Realms komen, de spelbeleving is een hele andere.
Ook als je slechts een beetje affiniteit met het thema hebt, blijft het bevredigend om Darth Vader of Luke Skywalker te recruteren dan wel te verslaan, net als het vernietigen van de bases die iedereen die de films wel eens heeft gezien zal kennen. Het goed doorgevoerde thema en het tactische vernuft vormen een zeer geslaagde combinatie, waardoor het geheel meer is dan de som der delen. Je moet wel een verstokte Star Warshater zijn om het niks te vinden.