Gespeeld: februari en maart 2023 (Peter Hein)

Geplaatst door

Ik weet niet goed wat het is, maar na drie maanden valt 2023 toch tegen wat betreft het aantal keren dat ik een spelletje doe. In februari speelde ik zelfs maar een nieuw spel. In maart was het niet veel beter, reden genoeg om de maanden maar te combineren in een gezamenlijk overzicht.

Daar stond gelukkig tegenover dat de twee nieuwe spellen die ik deed bijzonder goed bevielen (van het derde, 7 Rounds, kun je de recensie hier al lezen). Behalve dat ze beide erg leuk zijn, hebben ze het ruimtethema gemeen. Daar houden de overeenkomsten overigens wel op.

The Search for Planet X is een deductiespel, waar ik erg van houd. Het zijn lastige spellen om te ontwerpen. Alles moet precies kloppen, het moet wel een uitdaging blijven en niet iedere keer hetzelfde. Planet X slaagt op alle fronten, daarbij geholpen door de digitale technologie. Voor het spelen heb je een app nodig. Die genereert een spelcode, met daarin een unieke oplossing voor de vindplaats van de negende planeet, plus die van allerhande hemelobjecten zoals dwergplaneten, kometen en asteroïden.

Een extra leuk element is dat het in dit spel niet alleen gaat om het vinden van de mysterieuze planeet. Meestal moet je bij dit soort spellen als eerste de oplossing vinden. Planet X werkt met punten. Het vinden van de planeet zelf levert veel op, maar met het lokaliseren van de andere objecten (vooral als je dat als eerste doet) valt ook veel punten te scoren. Het vinden van een oplossing is extra bevredigend door de geluidjes waar de app je mee beloont.

In The Search for Planet X draait het om science, in Star Wars: The Deckbuilding Game toch vooral om fiction. Je zou denken dat de wereld inmiddels genoeg deckbuilding- en Star Warsspellen heeft, maar dat denk je dan verkeerd. Ondanks dat weinig hoopvolle uitgangspunt heeft dit spel toch wat nieuws te bieden. Dat is extra bijzonder als je bedenkt dat het spel zeker 80 procent van z’n DNA met Star Realms deelt.

Ook hier geven de kaarten een combinatie van geld een aanvalspunten, waarmee je kaarten uit de rij koopt of bases van je tegenstander aanvalt. De tactische eisen die het spel aan je stelt zijn alleen nog wat strenger dan in Star Realms. Hier heeft het geen zin om in één beurt een enorme dreun uit te kunnen delen. Je wint als je drie keer een basis van je tegenstander hebt vernietigd, maar per beurt kun je er maximaal eentje aanvallen.

Een andere interessante nieuwigheid is dat er in de stapel drie groepen kaarten zitten: neutrale, Rebel en Empire. Zoals je mag verwachten spelen de spelers met een van beide partijen. Je kunt alleen neutrale kaarten en kaarten van je eigen kant kopen. Die van de vijand kun je weliswaar niet kopen, maar je kunt ze wel aanvallen met je eigen kaarten. Daarmee voorkom je dat je tegenstander die kaart kan kopen, maar ze geven ook een interessante beloning.

Timing en planning zijn daardoor nog een stukje belangrijker dan in Star Realms en dat geeft Star Wars: The Deckbuilding Game een hoog ‘nog een keer’-gehalte. Het wachten is op de onvermijdelijke uitbreidingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *