Ticket to Ride: Frankrijk en het Wilde Westen

Geplaatst door

UITBREIDING
2-6 spelers
60-90 minuten
Auteur: Alan R. Moon
Uitgever: Days of Wonder (2017)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Aan het begin van de Corona-periode waarin we zo veel mogelijk thuis moesten blijven (de intelligente lockdown), hebben Niek en ik alle Ticket to Ride spellen gespeeld die we hebben. Dat was een leuke challenge die weer eens liet zien wat een geweldig spel Ticket to Ride is. En daardoor begon ik toch nieuwsgierig te worden naar de paar uitbreidingen die ik niet heb. Ik heb ze niet meteen alle drie gekocht, maar ben begonnen met de zesde Map Collection waarin Frankrijk en Het Wilde Westen centraal staan.  

Op de Frankrijk kant van het bord valt onmiddellijk op dat er iets mist. Bijna alle routes zijn namelijk nog niet ingekleurd. De twist in deze variant is dan ook dat de spelers dat zelf gaan doen. Als je treinkaarten trekt, dan moet je daarbij namelijk een gekleurd kartonnen strookje op een route op het bord plaatsen waarmee je aangeeft welke kleur die route heeft. Vervolgens kan je alleen maar de routes bouwen die op deze manier gemarkeerd zijn (naast de paar routes van één lang die al ingekleurd en al op het bord staan.  

In het Wilde Westen is de twist dat je verplicht bent om verder te bouwen vanuit de routes die je al gemaakt hebt. Je kan dus niet zo maar ergens op het bord even vast een cruciaal stukje spoor claimen. Je hebt verder drie stads-miniaturen. De eerste daarvan zet je aan het begin van het spel op het bord en is het startpunt van je spoor-netwerk. De andere twee kan je bouwen (door twee extra kaarten te betalen in de kleur van het spoor dat je in dezelfde beurt gebouwd hebt en dan plaats je het station in één van de twee plaatsen aan dat stukje spoor). Als later in het spel spelers een stuk spoor willen claimen dat grenst aan jouw stad, dan krijg jij de punten voor dit stukje spoor.  

Bij de Wild West kaart komt verder Alvin de Alien terug als mini-uitbreiding. Alvin was eerder al samen met Dexter de Dinosaurus een op zich zelf staande uitbreiding (Alvin & Dexter genaamd). Alvin is dit keer geen leuke miniatuur, maar een klein rond fiche. Alvin begint natuurlijk in Roswell (bekend van het incident uit 1947 waar volgens velen een buitenaards ruimteschip is neergestort). Als een speler een route naar Roswell aanlegt, dan krijgt hij 10 punten en mag hij Alvin in een eigen stad neerzetten. Als een andere speler hier weer naar toe bouwt, krijgt deze speler tien punten en mag die Alvin weer verplaatsen.    

…en de waardering

Eigenlijk zijn ook dit weer twee uitbreidingen in één, dus ik zal beide kanten van het bord apart bespreken. De Frankrijk variant is echt weer een echte briljante Ticket to Ride uitbreiding waar met weinig regels een heel groots effect wordt bereikt. Doordat je eerste de routes met een gekleurd strookje moet markeren voor je ze kan bouwen, ben je gedwongen om informatie weg te geven over waar je naar toe wil bouwen. Soms kan je een keer een dwaalspoor route neerleggen, maar meestal wil je er liever voor zorgen dat je eigen netwerk wordt voorbereid. Het geeft heel veel extra spanning dat je op deze manier je plannen een beetje inzichtelijk aan het maken bent. Ik was de hele tijd bang dat Niek even een route zou claimen die ik net had klaargelegd, bijvoorbeeld met trein-kaarten in een kleur die hij voor zijn eigen route niet nodig zou hebben. Je zit bij deze uitbreiding dus vanaf het begin van het spel op het puntje van je stoel.  

Bij het Wilde Westen hoef je wat minder bang te zijn voor kapers op de kust zolang ze met hun netwerk niet bij je in de buurt komen. Met twee spelers heb je alle ruimte op het bord en daardoor verliest het spel wat aan spanning. Ook de steden komen met twee spelers wat minder tot hun recht. Tenzij een speler echt in een stad moet zijn, is het veel aantrekkelijker om gewoon even om te bouwen (ruimte zat per slot van rekening). Met meer spelers zal dit vast beter van de grond komen. De meeste Ticket to Ride varianten kunnen (net als de basisversie) met maximaal vijf spelers gespeeld worden, in het Wilde Westen kunnen zelfs zes spelers aan de slag (het extra spelmateriaal hiervoor zit gewoon in de uitbreiding). Met zo veel spelers zal het spel vast langer duren, maar komen de steden en Alvin wel beter tot hun recht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *