Voor de wind

Geplaatst door

2-4 spelers
90 minuten
Auteur: Torsten Landsvogt
Uitgever: Phalanx Games (2007)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 5]

Het spel …

Phalanx gooit het de laatste jaren wat meer op de kleine dozen, met nog incidenteel een spel in een grote doos. Dat betekent niet automatisch dat het om eenvoudiger spellen gaat. Bizon heeft bijvoorbeeld aardig wat diepgang en hetzelfde geldt voor Voor de Wind.

In Voor de Wind verschepen de spelers goederen uit de Amsterdamse haven. Maar voor je goederen kunt verschepen, moet je ze eerst inkopen en vervolgens opslaan. Voor de drie verschillende acties inkopen, opslaan en verschepen is er elk een stapel met actiekaarten. De startspeler draait van deze stapels net zoveel kaarten open als er spelers zijn. Daarbij mag jij kiezen van welke stapels hij kaarten omdraait, zolang hij maar minstens twee stapels kiest en maximaal twee kaarten per stapel doet.

Vervolgens kiezen alle spelers een kaart uit, te beginnen met de startspeler. In plaats van een vrije kaart te nemen, mag je ook bieden op een kaart die iemand anders heeft genomen. Die andere speler mag kiezen of hij het bod accepteert, of dat hij jou dat bedrag geeft om de kaart zelf te houden.
Vijf tot zeven scheepskaarten geven aan welke goederen verscheept kunnen worden, en hoeveel punten dat oplevert. Als iemand goederen wil verschepen, moet hij alle goederen van een kaart in één keer uit zijn pakhuis verschepen. De speler legt de goederen af en legt de scheepskaart dicht voor zich.

Zijn er nog maar twee of minder schepen over, dan is de ronde afgelopen. De overgebleven scheepskaarten worden vervangen door een set nieuwe en de volgende ronde begint. Alle goederenkaarten in je hand moet je afleggen en van de goederen in het pakhuis verrot ook een gedeelte. Lekker oppotten voor een volgende ronde is er dus niet bij.
Het spel eindigt zodra iemand vijftig punten heeft (zestig bij twee spelers). De speler met de meeste punten wint.

… en de waardering

Voor de Wind is een listig spel. Je moet de logistiek van inkopen, opslaan en verschepen goed plannen. Dat lijkt simpeler dan het is. Andere spelers kunnen je dwars zitten doordat ze ‘toevallig’ niet de soort actiekaart omdraaien die jij nodig hebt, of doordat ze een bod uitbrengen op de kaart die je net nodig hebt of nog vervelender, dat ze een speciale actiekaart spelen en je hele plan in het honderd sturen. Het spel bruist werkelijk van de interactie.

Je kunt daardoor niet lekker je eigen koers varen bij het verschepen van goederen. Een goede planning is noodzakelijk, maar je moet ook je medespelers goed in de gaten houden: wat willen ze doen, hoeveel geld hebben ze nog, zijn er smerige actiekaarten in het spel? Vooral geld is erg belangrijk, om dat je daarmee kunt bieden op andermans kaarten of juist hun ‘vijandige overnames’ afslaan.

Als Voor de Wind een duidelijk minpunt heeft, dan is het de speelduur. Het heeft voldoende diepgang voor een uurtje, maar duurt vaak minstens de helft langer. Maar ook in die tijd blijft Voor de Wind een intrigerend spel en met meer ervaring zie ik de speeltijd wel omlaag gaan. Al met al is Voor de Wind mij prima bevallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *