24/7: The Game

Geplaatst door

2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20-30 minuten
Auteur: Carey Grayson
Uitgever: Sunriver Games (2006)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 3.5]

Het spel…

Ik ben geen groot liefhebber van schaken. Toch kan ik abstracte spellen best wel waarderen, mits ze overzichtelijk en vlot te spelen zijn. Zo speel ik graag spellen uit het Gipf-project van Kris Burm. Het voorliggende familiespel 24/7: The Game is daarmee vergeleken nog een stuk simpeler. In dit spel herken je elementen uit scrabble, yathzee en rummikub.

Voor vrijwel elk spel moet een naam en thema worden bedacht. Dat zie je vervolgens graag terug in de vormgeving en als je mazzel hebt in de spelbeleving. In het geval van 24/7 is het tijdthema vederlicht. Je bent bezig om de getallen 7 en 24 te vormen en daarmee scoor je punten, sorry minuten. Wie de meeste minuten heeft verzameld wint het spel.

24/7: The Game wordt gespeeld op een rechthoekig bord met een raster van 7 bij 7 velden. In enkele velden staat ‘2x’ aangegeven. In je beurt plaats je één van de 5 of 6 tegels die je bij de start van het spel ontvangt op het bord. Vervolgens trek je weer een tegel bij uit de buidel. De tegels hebben waarden van 1 tot en met 10 en komen elk 4x voor.

Je scoort minuten door met het aanleggen van je tegel in één rij precies de waarde 7 of 24 te bereiken. Minuten scoor je ook als je een straatje van minstens drie op- of aflopende getallen vormt of setjes van drie of vier gelijke getallen. In al deze gevallen mag een dergelijk straatje of set nooit optellen tot boven de waarde 24. Rijen die de 24 hebben bereikt worden met een steentje afgesloten. Leg je de scorende tegel op het veld met ‘2x’ dan scoor je de minuten dubbel. Het spel eindigt als alle speelstenen zijn gespeeld, er geen ruimte meer is op het bord of als er geen legale zetten meer mogelijk zijn.

…en de waardering

Ondanks de minimale vormgeving vind ik 24/7: The Game een erg leuk spel. Het speelt vlot en het is uitdagend om te zoeken naar rijen waar je met je eigen tegels kunt scoren. Tegen het einde van het spel nemen de combinatiemogelijkheden wel snel af. Met twee spelers kun je dit spel het meest tactisch spelen en wat opzetjes maken naar een goed scorende tegel. De factor geluk is echter nooit ver weg met het trekken van tegels. Mede ook omdat aan het begin van het spel drie tegels blind uit het spel worden gehaald. Juist die onzekerheid spreekt mij wel aan in dit spel.

Op voorhand ook mijn excuses. Recensies van oudere spellen hebben als nadeel dat deze spellen wel eens lastig of niet te verkrijgen zijn. Dat is met 24/7: The Game ook het geval met een uitgever die niet meer bestaat. Wat rest is een mooie uitdaging op (digitale) snuffel(spellen)markten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *