TIP
3-7 spelers
30-45 minuten
Auteur: Aontoine Bauza
Uitgever:
Asmodée
(2010)
Het spel …
7 Wonders was de grote hit van Spiel 2010 en heeft als eerste winnaar van de Kennerspiel des Jahres inmiddels een grote onderscheiding te pakken. Er wordt nog wel gemopperd dat de prijs best hoog is voor zo’n luchtig kaartspelletje, maar dat zijn vooral zuurpruimen die het spel toch al niet leuk vinden.
7 Wonders is een kaartspel waar het ‘draften’ centraal staat: het doorgeven van kaarten dat je bijvoorbeeld ook bij Fairy Tale en Notre Dame tegenkomt. Het spel wordt gespeeld in drie tijdperken, waarin iedere speler met zeven kaarten begint. Daarvan kies je er een om te spelen, de rest geef je door.
Kaarten kun je op drie manieren uitspelen. De meest voorkomende is hem open voor je neer te leggen om van de eigenschappen gebruik te kunnen maken. Dat kost doorgaans grondstoffen. Heb je die zelf niet voorradig, dan mag je ze bij een van je twee buren kopen. Je kunt een kaart ook gebruiken om aan je monument te bouwen. Iedere speler bouwt daarmee aan een van de zeven wereldwonderen uit de klassieke oudheid, die aan het begin willekeurig worden toegewezen. Dit levert punten of speciale eigenschappen op en kost natuurlijk grondstoffen. De derde mogelijkheid is om je kaart simpelweg af te leggen, waarvoor je drie goud krijgt. Goud is erg belangrijk om grondstoffen te kunnen kopen.
De kaarten zijn er in verschillende soorten. Ze leveren geld, grondstoffen of punten op of vergroten je militaire kracht. Aan het einde van ieder tijdperk vergelijkt iedere speler zijn kracht met zijn beide buren. Heb je minder, dan krijg je een strafpunt. Heb je meer, dan krijg je punten, waarbij ieder volgend tijdperk meer oplevert.
Na het derde tijdperk worden de punten in alle verschillende categorieën opgeteld; de speler met de meeste punten wint.
… en de waardering
Op een punt hebben de critici zeker gelijk, want 7 Wonders is een vlot en redelijk luchtig spelletje. Tegelijk zijn de regels nog best complex voor zo’n simpel spel. De iconen vragen zeker wel een potje om aan te wennen. Zo erg als Race for the Galaxy is het niet, maar dit is geen spel dat je zo even aan argeloze gelegenheidsspelers voorlegt. Daarvoor heeft het net te veel toeters en bellen.
Voor de verwende liefhebber van combokaartspellen zoals Race, Dominion en Glory to Rome is 7 Wonders daarentegen weer wat te simpel en eentonig. De variatie in kaarten is laag, waardoor je niet zoveel verschillende strategieën kunt proberen.
Maar dan zien we de grote troef van 7 Wonders over het hoofd: het spelersaantal. De meeste combokaartspellen komen het best tot hun recht met twee tot hooguit vier spelers. 7 Wonders speelt met zeven net zo vlot als met drie. De chaos neemt met meer spelers wel wat toe, maar je bent nog steeds in een halfuurtje klaar. Dat maakt het gebrek aan diepgang en variatie meer dan goed en zorgt ervoor dat 7 Wonders nog regelmatig zijn plaats op tafel weet te veroveren.