De verdwenen ruïnes van Arnak: de verdwenen expeditie

Geplaatst door

UITBREIDING
1-4 spelers
30-120 minuten
Auteur: Mín en Elwen
Uitgever: White Goblin Games (2024)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel…

De verdwenen ruïnes van Arnak: de verdwenen expeditie is de tweede uitbreiding voor het populaire spel De verdwenen ruïnes van Arnak. En dit is een hele bijzondere uitbreiding. Je kan hem namelijk op twee verschillende manieren gebruiken.

De eerste manier is de meest makkelijke. Je kan gewoon al het spelmateriaal toevoegen aan alles wat je al hebt van Arnak en gaan spelen. Je krijgt dan nieuwe voorwerpkaarten, artefactkaarten, assistenten, bewakers, afgodsbeelden en locatietegels. Daarnaast krijg je nog twee nieuwe expeditieleiders, namelijk een automonteur en een journalist. Beide zorgen er voor, net als de expeditieleiders uit de eerste uitbreiding, dat alle spelers met een ander karakter aan het spel beginnen. Elk karakter heeft zo zijn eigen voordeeltjes. En verder zit er nog een nieuw dubbelzijdig onderzoeksporenbord in de doos die je voor meer variatie op je bord kan leggen.

Maar je kan er ook voor kiezen om dit materiaal niet meteen in je spel te schudden, maar om in plaats daarvan de campagne van zes spellen te spelen. Deze campagne is geschikt voor één of twee spelers. In deze campagne staat de zoektocht naar je goede vriend (professor Kutil) centraal. Kutil wordt namelijk al een tijdje vermist. Je vermoedt dat hij op zoek was naar het legendarische eiland Arnak en je besluit hem achterna te reizen in de hoop hem te vinden.

Aan het begin van ieder scenario wordt uitgelegd hoe je het spelbord moet opbouwen (welke kant van het bord, welke onderzoekspoor gebruik je, welke andere aanpassingen moet je doen) en welke bijzondere regels gelden. Geen potje is hetzelfde en daardoor speel je Arnak telkens op een net andere manier.  In ieder potje moet je bepaalde doelen zien te halen en als dat lukt dan unlock je daarmee telkens nieuw spelmateriaal als beloning.

De tweepersoonscampagne is coöperatief, maar wel op een hele losse manier. Je moet samen bepaalde doelen behalen en je hebt dan natuurlijk de mogelijkheid om je acties een beetje op elkaar af te stemmen. Verder mag je elke ronde één keer een middel naar elkaar toe te sturen met een duif. Maar om de doelen te halen is het niet nodig dat je de hele tijd alles met elkaar afstemt. In de potjes die ik deed waren mijn man ik ieder voor zichzelf bezig om toe te werken naar de doelen die we moesten behalen zonder dat we precies bespraken wie wat ging doen.  

…en de waardering

Als je geen zin hebt in de campagne, maar het wel leuk vindt om wat nieuwe expeditieleiders, onderzoeksporen, kaarten en fiches aan een potje Arnak toe te voegen, dan kan je je geen buil vallen door deze uitbreiding aan te schaffen. Maar je ontzegt jezelf wel heel veel speelplezier door niet de campagne te spelen.

De campagne is namelijk echt super leuk om te spelen. Het is echt leuk hoe verschillend de verschillende potjes binnen de campagne zijn. Ze geven het spel iedere keer een eigen twist en daardoor uitdaging. Ze zijn behoorlijk pittig en ik moet er iedere keer echt even voor gaan zitten om het spel klaar te leggen en uit te zoeken hoe je ieder scenario moet spelen. Het is geen zekerheidje dat je een scenario succesvol gaat afsluiten, ze zijn behoorlijk uitdagend om te spelen en daardoor vooral geschikt voor ervaren (Arnak) spelers.

Wat ik verder heel leuk vind is dat er echt een verhaal door de campagne loopt, zonder dat je heel vaak en heel veel tekst moet lezen. Met een paar korte paragraven wordt het verhaal verteld van het avontuur dat je aan het beleven bent. Het extra materiaal gaat daardoor ook meer leven (oh ja, die kaart hebben we nu omdat het ons toen gelukt is om dat voor elkaar te krijgen) en krijgt daardoor meer waarde.

Ik kan liefhebbers van Arnak deze uitbreiding dan ook van harte aanbevelen. Er zit veel speelplezier en variatie in dat kleine doosje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *