3-6 spelers
180-300 minuten
Auteur: Eddie Robbins
Uitgever:
Eagle Games
(2010)
Het spel …
Baltimore and Ohio is een mix tussen 18xx (zoals 1830) en de historische treinspellen van Winsome Games (zoals Chicago Express). Het heeft de structuur en complexiteit van 18xx maar de betrekkelijk eenvoudige manier van spoor bouwen en matige interactie tussen de maatschappijen van de Winsome-spellen.
Baltimore and Ohio wordt gespeeld op de kaart van het noordoosten van de VS, van St. Louis tot de oostkust. In het spel speel je afwisselend een market round gevolgd door twee business rounds. In een market round kun je aandelen van verschillende maatschappijen kopen en verkopen. Verkopen is ongelimiteerd en verlaagt de koers van iedere betrokken maatschappij. Je mag per beurt van slechts één maatschappij aandelen kopen, zolang je die aandelen deze ronde nog niet verkocht hebt.
In de business rounds zijn de maatschappijen actief. Een maatschappij wordt beheerd door de speler met de meeste aandelen. Je mag dan achtereenvolgens treinen schrappen en kopen, spoor aanleggen en de treinen laten rijden. Het laatste levert de maatschappij geld op, die je kunt inhouden of laten uitkeren aan de aandeelhouders. Houd je het in, dan heeft de maatschappij in volgende rondes meer geld voor het kopen van treinen of bouwen van spoor. Keer je dividend uit dan hebben de spelers meer geld om aandelen te kopen. En nog belangrijker, dividend uitkeren is de enige manier om de koers van een maatschappij te laten stijgen.
Het spel eindigt als de treinen van de hoogste capaciteit worden gekocht of als een aandeel de onrealistische koers van $375 bereikt. De spelers tellen hun geld in kas op bij de totale waarde van hun aandelen om hun kapitaal te bepalen. De speler met het grootste kapitaal wint.
… en de waardering
Ondanks de relatief eenvoudige regels (6 pagina’s) laat Baltimore and Ohio zich lastig samenvatten in een recensie van 500 woorden. Daarvoor kent het spel te veel lagen en nuances. Je moet het spel een paar keer spelen om veel van die lagen en nuances te ervaren en zelfs dat is niet genoeg. Ondanks de vaste startopstelling en de afwezigheid van toeval verloopt ieder potje anders. Dit komt door de enorme keuzevrijheid die het spel de spelers biedt en de doorwerking die al die keuzes hebben op latere beslissingen. Dit is een kenmerk van het betere treinspel, dat in B&O niet ontbreekt.
B&O is naar 18xx-maatstaven een redelijk vriendelijk spel. Hier is het lang niet zo nadelig om met een slechte maatschappij te blijven zitten en ook hebben maatschappijen minder mogelijkheden om elkaar dwars te zitten. Desondanks bruist het spel van de interactie en kan onoplettendheid je zo de kop kosten.
Baltimore and Ohio is een uitstekend economisch zwaargewicht, dat zowel treinspelpuristen als liefhebber van stevige euro’s moet aanspreken. Door de intensiteit en lengte blijf ik op vier pionnen steken, maar dat kunnen er ooit meer worden.